Nevysvětlitelná únava je termín, nad nímž si láme hlavu řada lidí i zdravotních odborníků. A bohužel jsou tady i tací lékaři, kteří pacientům s tímto problémem nevěří a rovnou je posílají za psychiatrem. Přitom existuje dobře známý stav - adrenální únava, tedy vyčerpání nadledvin. A tam může celý problém vězet. Jakou úlohu vlastně nadledviny mají? A jak poznáte, že jsou vyčerpané, dlouhodobě vyždímané jako použitý citron? Pojďte si přečíst o tom, čemu lékař James Wilson, první kdo popsal tuto diagnózu, říká stresový syndrom 21. století. A nebojte, dozvíte se i to, že existuje řada řešení a opatření, jak se adrenální únavě vyhnout.

Nadledvinky jsou maličký orgán, který byste našli, jak podle názvu tušíte, nad ledvinami. Něco tak malého, a přitom zodpovědného za tolik procesů v celém našem těle. Tak to někdy bývá a nadledvinky jsou v tomto opravdovým expertem. Jen si to vezměte - tyto párové žlázy velikosti vlašského ořechu produkují více než 50 hormonů, třeba kortizol, DHEA, noradrenalin, adrenalin, pohlavní hormony, které ovlivňují prakticky každou důležitou funkci v organismu. Především sehrávají důležitou roli v reakci na stres. Stresujete se dlouhodobě? Pak je reakce nadledvin vysoká a musí se pořádně zapotit, aby oněch přes 50 hormonů dokázaly produkovat odpovídajícím způsobem. Jejich reakcí zprvu může být přílišná produkce stresového hormonu kortizolu, ale když se později z přemíry snahy „spálí“, produkce nejen kortizolu rapidně klesá. Právě v tomto bodě začnete pociťovat zdravotní potíže, tedy především zvýšenou únavu. Mezi další symptomy patří slabosti, mozková mlha, podrážděnost, frustrace, ukládání tuku, potíže se zvládáním stresu či obtížné ranní vstávání z postele. Muži by měli zbystřit, protože unavené nadledvinky mají vliv i na hladinu testosteronu. Většinu produkce testosteronu sice zajišťují varlata, ale nezanedbatelných 10% připadá i na nadledvinky. Adrenální únava je tedy ženský i mužský problém. A dokonce problém až 80% populace! Pojďme si vše probrat podrobněji a najít řešení a efektivní opatření.

Když se nevysvětlitelná únava dostaví po cvičení

Cvičení je pro naší kondici a celkové zdraví skvělé, klíčové. Nemluvíme tady o kultu těla a zapálenému fitness nasazení, ale o běžném cvičení, které by normálně nemělo vyvolat žádné stavy podivné únavy. A pokud se tak děje, poznali jste právě jeden z hlavních ukazatelů adrenální únavy. Pro nadledvinky je stresorem intenzivní fyzická aktivita, ale pokud jsou vyčerpané, je práh vaší unavitelnosti mnohem níže. V tomto bodě musíte zvolnit. Buďte na sebe alespoň po nějaké období mírnější, nedovolte vyčerpání, nedovolte, aby se dostavila ona nevysvětlitelná únava, která vás jinak znovu srazí na startovní pozici procesu obnovy a uzdravení.

Zhoršení spánku a insomnie

Nechce se vám ráno z postele a nejraději byste spali až do oběda? Obtížné vstávání po probouzení, které následuje po nekvalitním spánku a dlouhém usínání je dalším velmi dobrým ukazatelem na vyčerpané nadledvinky. Dospělý člověk v průměru potřebuje alespoň 8 hodin spánku, aby se tělo dokázalo plnohodnotně regenerovat a připravit na nadcházející den. Nekvalitní spánek nebo nedostatek spánku vás tedy může uvrhnout do začarovaného kruhu a stejně tak i vaše nadledvinky. Zapřemýšlejte nad tím, jestli jste se do tohoto stadia nedostali sami kvůli nedodržování spánkové hygieny. Je dobré spát ve tmě, mít závěsy, které nepropouští světlo, nemít kolem sebe zapnutou elektroniku a usínat s prázdnou hlavou v optimálně temperované místnosti. Triky, jak spánek zlepšit a dovolit tak nadledvinkám regenerovat a produkovat hormony v optimální míře je meditace, horká sprcha před spaním nebo doplňky stravy, jako je hořčík, rhodiola, 5-HTP či L-theanine.

Neustálá chuť na slané jídlo a záliba v kofeinu

Proč právě chuť na slané jídlo dokáže poukázat na adrenální únavu? Pokud se začnete zajímat o efekty jednotlivých hormonů, brzy se dostanete k tomu, že takový aldosteron, který se podílí na udržení iontové a minerální rovnováhy v organismu, vás při své dlouhodobě nízké hladině nutí vyhledávat slané jídlo. Pokles aldosteronu je doprovázen také snížením krevního tlaku, jež má za následek točení hlavy a závratě. Chuť na slané a snížený tlak nakonec můžete pozorovat i v případě, že jste milovníci neustálého příjmu kofeinu. Ano, díváme se hlavně na vás, lidé v kancelářích a manažeři. Kofein je skvělý jednou za čas, když potřebujete podat vysoký výkon a vydržet se během něj precizně soustředit. Věčné dobíjení kofeinem ale není dobré řešení, protože pouze podněcuje neustálé zvyšování úrovně stresových hormonů, jako je kortizol.

Stupňující se trávicí problémy

Jestli se dlouhodobě vystavujete stresu věřte, že se váš organismus nedokáže koncentrovat na správné trávení. Špatné trávení znamená nedostatek živin, které si tělo nedokáže efektivně odebírat a následně je využívat. Kdo trpí stresem, má ve velké pravděpodobnosti velmi zpomalený metabolismus. Nic z toho nadledvinkám neprospívá. I takto malý párový orgán zkrátka potřebuje výživu a synergii s dalšími dobře vyživovanými orgány. To nejlepší co můžete rychle udělat, je vyhodit ze svého jídelníčku rafinované zdroje sacharidů, alkohol a všechno jídlo, jemuž se trefně říká junk food. Preferujte kvalitní potraviny a v tomto ohledu rozhodně nešetřete. Při léčbě adrenální únavy raději nezkoušejte žádné striktní diety. Přerušované hladovění je sice velmi zdravé pro mikrobiom a jednou z nejlepších cest pro spálení přebytečného tuku, ale jeho nevýhodou je přílišná stimulace produkce kortizolu. Tím si můžete nadledvinky opět vyčerpat.

Čím můžete nadledvinky podpořit?

Jedním z nejhodnotnějších doplňků stravy je v tomto ohledu bezpochyby vitamín B5. Tohle béčko známé jako kyselina pantothenová, přispívá k normální syntéze a metabolismu steroidních hormonů, vitaminu D a některých neurotransmiterů. Na studiích na hlodavcích vede nedostatek kyseliny pantotenové ke snížení funkce kůry nadledvin, hlavně vnější oblasti nadledvin. Neměli byste zapomenout také na některé adaptogeny. Technická definice adaptogenu je „metabolické regulátory, které zvyšují schopnost organismu adaptovat se na faktory prostředí a vyhýbat se poškození těmito faktory.“ Jednodušeji řečeno, adaptogeny jsou látky, které tělu pomáhají adaptovat se na stres. Doporučit můžeme třeba eleuterokok nebo extrakt z kořene ashwagandhy. Druhá uvedená rostlina se používá v Indii a ájurvédské medicíně po staletí k podpoře elánu a podpoře svalové síly, vytrvalosti a celkového zdraví. Podobně je na tom i medicinální houba housenice čínská neboli cordyceps. Kombinace těchto doplňků stravy pak může udělat docela divy. Přesvědčit se o tom můžete snadno, protože všechny produkty máme k dispozici na eshopu.