Bloudivý nerv - zní vám tohle slovní spojení jaksi přehnaně esotericky? A co teprve celosvětově používaný výraz vagus nerve? Také nezní moc hezky, že? Přitom jde o nejdelší nerv v lidském organismu, který zásadně ovlivňuje naše fyzické i psychické zdraví. Táhne se od mozku přes páteř do většiny orgánů. Je dokonce řídícím centrem parasympatického nervového systému. Ještě pochybujete o jeho důležitosti? V tomto článku si povíme všechno důležité o bloudivém nervu i to, proč se ho vyplatí stimulovat a jak na to.

O bloudivém nervu málokdo ví. Věda ho ještě donedávna přecházela, což znamenalo i opomíjení jakékoliv snahy o vymyšlení účinné stimulační techniky, ať už cestou fyzické stimulace nebo správnou výživou této části autonomního nervového systému zvaného parasympatikus. Přitom je dnes nadmíru jasné, jak důležitou roli vagus nerv hraje právě ve funkci autonomního nervového systému. Naštěstí se během posledních zhruba deseti let vyvinuly rozličné vzrušující terapeutické intervence, které se zaměřují na bloudivý nerv u některých z nejničivějších chronických onemocnění, jako je na léčbu rezistentní epilepsie a zánětlivé onemocnění střev. Ale co to znamená? Musíte snad mít zmíněné chronické onemocnění, aby mělo smysl výživu a zdraví bloudivého nervu řešit?

Odpověď zní: samozřejmě! A nejen o tom je dnešní článek. Podpora zmíněného nervu vám má za úkol pomoci žít v rovnováze. Vždyť spojení mozku s orgány včetně střev, žaludku, srdce a plic nemůže nechat nikoho na pochybách, že aby mezi všemi těmito oblastmi těla fungovalo správné předávání informací, musí být i pomyslné cesty mezi nimi ve správné kondici a né bez pomyslného dopravního značení, aby na všech “křižovatkách” vznikal zmatek. Je pro vás důležitý příklad? Tak dobře. Pokud je například střevo zanícené, bloudivý nerv může vnímat a sdělovat tyto informace mozku (někdy vede k symptomům, jako je mozková mlha). Další důležité role jsou například ohledně osy hypotalamus hypofýzy nadledvinky (HPA). HPA totiž řídí uvolňování kortizolu a reguluje hormonální rovnováhu. Lidé s problémy s náladou, jako je úzkost a deprese nebo jakékoliv stavy související se střevem a dysregulací nervového systému, ať už jsou to záchvaty, nebo něco častějšího, jako je dysfagie (potíže s polykáním), mají pravděpodobně poškozený bloudivý nerv. Modulování systémového zánětu, motorické funkce či řízení reakce na strach - to jsou některé další body, kde bloudivý nerv a jeho zdraví hraje svou důležitou roli.

Máte dobrý vagální tón?

Nejprve se hodí zjistit, jak je na tom tón vašeho nervus vagus. Když bloudivý nerv funguje dobře, můžeme říci, že máme dobrý vagový tonus. Stejně jako když je sval zpevněný, je zdravý a silný. Jaké jsou tedy známky dobrého tonusu vagu? Nejdůležitější jsou tři: zdravé trávení a pohyblivost střev, snadné zvládání stresových situací a obecně pokojná, vyrovnaná nálada. Kolik z nich vás vystihuje? Dvě ze tří? Jedna? Nebo snad vůbec žádná? Pokud jste objevili hned několik potíží, nejste sami. Mnoho z nás má chronické zdravotní problémy, jako je IBS (syndrom dráždivého tračníku, běžné chronické (dlouhodobé) onemocnění postihující běžně 10-25% lidí), hormonální nerovnováha, chronická zácpa a další. Může za tím vězet špatný vagální tón a celkově oslabený bloudivý nerv? Ať už je dysfunkce bloudivého nervu kořenem problému nebo ne, dobrou zprávou je, že podpora bloudivého nervu nemůže ublížit a není nijak riziková.

Jak stimulovat bloudivý (vagusový) nerv?

Stimulace vagus nervu stravou a suplementací

Vhodnou stravou a kvalitními doplňky stravy lze stimulovat mnoho orgánů i mnohem nenápadnějších částí našeho těla, jako jsou nervy, které přitom protkávají celý náš organismus. Pro bloudivý nerv je veledůležitý například cholin. Není ani vitamínem ani minerálem, ale obvykle se řadí do skupiny vitamínů B. Slouží k výrobě acetylcholinu, nejhojnějšího neurotransmiteru v těle. Získat v poctivém množství ho můžete z vajec, červeného masa, jater, kuřecího masa či ryb. Živočišná jídla jsou nejlepší pro získání cholinu. Většina rostlinných zdrojů má této živiny velmi malé množství a může být špatně absorbována. Pokud si na maso nepotrpíte a nemáte rádi ani ryby, dobře vám poslouží kvalitní doplněk stravy s Omega 3 mastnými kyselinami. Ty nemusí být nutně z ryb. Zvolit můžete klidně zdroj z korýšů - krilový olej.

Další klíčovou živinou, kterou zde zmíníme, je sodík. Jedna studie odhalila, že u žen na dietě s vysokým obsahem sodíku bylo zjištěno, že mají zvýšený tonus vagu měřením variability srdeční frekvence (HRV). Toto zjištění je v souladu s nedávným výzkumem, že sůl – tedy skutečná, mineralizovaná sůl – je ve skutečnosti klíčová pro zdraví celého těla a dlouhověkost. Neméně podstatné jsou i další látky, jako je hořčík, vitamin B12 a vápník

Stimulace vagus nervu aktivitami

Poctivé fyzické aktivity i obyčejné rozjímání dokáží ve stimulaci vagus nervu divy. Pravděpodobně nejúčinnější z těchto činností je jóga, brániční dýchání a meditace. Znáte snad jinou kombinaci, která by lépe propojovala mysl a tělo? Všechny tyto činnosti zahrnují vědomý dech, který stimuluje nervus vagus a podporuje parasympatický nervový systém. Zpěv, smích a bzučení hlasivkami také fyzicky stimuluje tento nerv, který probíhá paralelně se zadní částí krku. Zmíněné hlasové aktivity totiž zahrnují kontrolu dechu a mohou produkovat oxytocin, hormon štěstí, takže tyto aspekty dokáží také přispívat k podpoře bloudivého nervu.

Existuje i invazivní postup  

Věda postupem času dospěla k tomu, že u některých pacientů, třeba těch s epilepsií, je zapotřebí invazivní, malý chirurgický postup. Má zkratku VNS, pod níž se neskrývá nic jiného než slovní spojení “Vagus Nerve Stimulation”. Jeho použití spočívá v umístění malého elektrického zařízení do hrudníku s drátem vedoucím k nervu vagus na krku. Prostřednictvím přístroje se do bloudivého nervu přenáší elektrický proud nízké úrovně, který stimuluje jeho protizánětlivé a uklidňující účinky na nervový systém. Ukázal se jako účinný při léčbě rezistentní epilepsie, zánětlivého onemocnění střev a dokonce i těžké deprese. Používání je však dosud dosti omezené, což vyplývá i z toho, že v mnoha zemích se věda ohledně bloudivého nervu stále tolik nerozšířila a pro zmíněné zdravotní obtíže se mnohdy používají dosti konzervativní metody.