Každý z našich orgánů potřebuje určitou výživu. A nejen ji. Srdce, pohon našeho těla není výjimkou. Když se podíváme na statistiky a vidíme každoroční přírůstek kardiovaskulárních onemocnění je jasné, že společnost dělá něco špatně. Podle Světové zdravotnické organizace připraví nemoci srdce a cév ročně o život zhruba 17 milionů lidí. Kde v naší životosprávě děláme chyby a jak se od srdce správně starat? Jak nemocem srdce předcházet? A co když už problémy se srdcem pociťujete? V tomto článku si probereme vše podstatné. Uvidíte, že i srdce se dá uzdravit. 

Nemoci srdce jsou známé dvojího druhu. Vrozené, s těmi se člověk musí naučit žít, pokud není možný ani chirurgický zákrok. Druhý typ onemocnění srdce je způsoben stylem života, jaký vedeme. V ordinacích se bohužel mnohdy častěji předepisují pilulky než dávají rady, a to je velká chyba. Vždyť tolik se toho dá ovlivnit. Nejen, pokud jde o srdce. Orgánu tepajícímu uvnitř našeho hrudního koše přitom stačí mnohdy velmi málo a změny k lepšímu mohou být obrovské, citelné a vy se můžete vrátit ke svému oblíbenému sportu nebo čemukoliv jinému, co vás kvůli onemocnění srdce postihlo. Stejně tak je ale důležitá i prevence. Zkrátka je čas, dopřát svému srdci účinnou generálku a vyřadit ze svého života nešvary, které motor našeho těla zpomalovaly.

Jezte pouze tuky, které jsou zdravé a čtěte štítky na potravinách

Tuky naše tělo nutně potřebuje. Pouze však ty zdravé, nejlépe panenské nebo získané z živočišných zdrojů, jako jsou třeba ryby nebo krill - krilový olej. Ve většině potravin jsou bohužel tuky nezdravé, které nám neblaze cvičí s hladinou cholesterolu. Úplně nejhorší jsou trans tuky. Velice efektivně ucpávají naše tepny zvýšením hladiny špatného cholesterolu (LDL) a snížují hladinu dobrého cholesterolu (HDL). Když trans tuky vyčleníte ze své stravy, zlepšíte průtok krve v celém těle. Jak takový typ tuku poznat? Jde o průmyslově vyráběné tuky, kterými jsou napěchované balené pečené výrobky, různé typy svačinek, margaríny a ve velkém se využívají ve fast foodech. Proto se tomuto jídlu říká junk food - odpadkové jídlo. Další nezdravé jídlo se špatnými tuky můžete odhalit snadno. Stačí se podívat na etiketu na obalu. Pokud najdete hlášku “ztužený tuk/olej”, automaticky nechte potravinu v regálu.

Zavedení zdravého talíře a čemu se ve stravě ještě vyhnout

Že jste ještě o zdravém talíři neslyšeli? V praxi to znamená, že si jídlo na talíři rozdělíte na čtvrtiny. Jedna čtvrtina připadá zelenině. Čím bude rozmanitější, tím lépe pro vás. Druhá čtvrtina patří ovoci. Volte ideálně sezónní a maximálně barevné. V nouzi můžete ovoce nahradit zeleninou, která potom tvoří polovinu celého pokrmu. Kvalitní bílkoviny představují další čtvrtinu. Co si pod kvalitními bílkovinami představit? Především kvalitní libové maso, pokud jde o živočišné bílkoviny. Živočišné bílkoviny podle studií zpevňují stěny arterií, zatímco ty rostlinné, které najdete například v čočce nebo fazolích, brání prudkým změnám krevního tlaku. Potraviny bohaté na bílkoviny zároveň obsahují důležité aminokyseliny snižující riziko hypertonie, infarktu a mozkové mrtvice. Výborným zdrojem bílkovin je také vejce, ořechy či olejnatá semínka. A konečně poslední čtvrtina talíře. Ta zahrnuje přílohy, jako jsou třeba jáhly, ovesné vločky, kváskový chléb nebo divoká rýže. Jídlo zbytečně nesolte. Světová zdravotnická organizace přitom upozorňuje na fakt, že průměrný Západoevropan konzumuje denně dvakrát více soli, než je doporučováno. Dodává, že přesolování s sebou přináší zdravotní problémy v podobě srdečních chorob, vysokého krevního tlaku, zvýšeného rizika infarktu a mozkové mrtvice. Skládejte jídlo tímto způsobem, s ničím to nepřehánějte a dočkáte se i mnoha dalších benefitů na zdraví. 

Zařaďte doplňky vhodné pro kardiovaskulární systém

Funkce srdce, ale i důležité zpevnění cév lze ovlivnit mnoha doplňky stravy. Jedním z těch nejdůležitějších, ač to není širokou veřejností známo, je lecitin. Jde o společný výraz pro všechny lipidy složené z cholinu, mastné kyseliny, glycerolu a kyseliny fosforečné. Fyziologická potřeba lecitinu v lidském organismu přirozeně stoupá například při zvýšené hladině cholesterolu v krvi, ale i při veškeré zvýšené námaze. Velmi důležitou látkou je i koenzym Q10, který je klíčovou součástí buněčných mitochondrií. Nejeden zkušený lékař suplementaci koenzymem Q10 doporučuje při zvýšeném krevním tlaku nebo po prodělaném infarktu myokardu. Tento doplněk přináší i spoustu dalších pozitivních efektů, ale bohužel k němu v současnosti není povoleno psát žádné zdravotní tvrzení. K jakému suplementu naopak ano, je chlorella. Blahodárná sladkovodní řasa je známým antioxidantem a zároveň má příznivý efekt na normální činnost srdce a cév. Podobně působí i ostropestřec, česnek a možná vůbec nejúčinnější je výtažek z čajovníku. Mimochodem, při péči o srdce a cévy rozhodně nezapomeňte ani na doplňování hladin hořčíku.

Důležitost sportu a pohybu celkově

Srdce doslova nesnáší, když dlouho sedíte a máte nedostatek pohybu. Kolik pohybu denně srdce potřebuje zjišťovali prestižní vědci ze Švédska. Dospěli k výsledku o hodnotě 150 minut. Nejvíce prospěšné pro srdce je podle vědců plavání nebo obyčejná pěší chůze. Posiluje se tím srdeční sval, zbavíte se nadváhy a zároveň zklidníte nervovou soustavu. Proto zbytečně dlouho neseďte, dávejte si přestávky a zařaďte do svého běžného dne více pohybu, klidně i po menších dávkách. Dlouhodobé sezení zároveň zvyšuje riziko krevních sraženin – hluboké žilní trombózy.

Zahoďte cigarety do koše

Když zmiňujeme studie, hodí se zmínit i jedna ohledně kouření. Ta ukazuje, že riziko vzniku srdečních onemocnění je o 25 až 30 procent vyšší u lidí, kteří jsou vystaveni kouření doma nebo v práci. Upozorňujeme, že to platí i pro pasivní kouření. Proto se vyhýbejte všem místům, kde se kouří, případně neváhejte vyměnit pracovní kolektiv, protože jde o vaše zdraví. A proč kouření škodí nejenom plicím, ale i srdci? Důvod je známý - chemikálie z cigaretového kouře podporují vznik nánosů plaků v tepnách. 

Nezapomínáte pít?

Bylo dobře prokázáno, že nedostatek tekutin v těle zhoršuje srdeční činnost, poškozuje cévy a může zvýšit riziko vzniku trombů. Velké množství vody dokáže krev ředit, a to je důležité pro všechny srdcaře a hypertoniky. Přesto by odpovídající přísun tekutin neměl být pouze jejich výsadou. Tím však myslíme čistou vodu. Slazený čaj nebo různé ochucené nápoje rozhodně srdeční činnosti nepomáhají. Energy drinky dokonce mohou srdci uškodit. A kolik vody tedy pít, aby to bylo pro vaše srdce prospěšné? Minimem jsou 2 l denně, ale při vyšší námaze nebo v létě rozhodně neuděláte chybu ani se třemi litry.

Dentální hygiena je důležitá i pro srdce

Poslední náš tip je poměrně nečekaný. Divíte se, jak může dentální hygiena souviset se srdcem? Zdraví zubů je totiž dobrým ukazatelem celkového zdraví včetně vašeho srdce. Ti, kteří trpí na záněty dásní vlivem bakteriální infekce, mají často stejné rizikové faktory pro srdeční onemocnění. Čím to? Bakterie v ústech, které se podílejí na vývoji onemocnění dásní, se mohou dostat do krevního oběhu a způsobit zánět v cévách. Tento efekt jasně ukazuje, jak v našem těle dokáže být všechno propojené, a proto se vždy vyplatí pracovat na svém celkovém zdraví.