Hormony jsou něco jako poslové informací mezi jednotlivými součástmi organismu. Není divu, že toho řídí ještě více, než si možná myslíte. Na starosti mají řízení a modifikaci doslova celého metabolismu. Tyto specifické látky kolují v celém krevním oběhu i vám. Dopamin, adrenalin, serotonin, kortizol a mnoho dalších hormonů udává i teď a každou další sekundu, jaký máte zrovna den, jestli se budíte s úsměvem, dobře spíte či jste nervózní. Lze do tohoto složitého procesu zasáhnout? A jak to vypadá, když máte některého z hormonů přebytek nebo naopak nedostatek?

Téma hormonů je samo o sobě vyloženě odborné, ale vynasnažíme se pojmout ho obecněji. V současnosti jste si mohli určitě všimnout velké popularity kolem tématu hormonu dopaminu, neustále diskutované dopaminové závislosti - sbírání „lajků“ na sociálních sítích. A možná ještě předtím váš obvodní lékař při kontrole nakousl téma hormonů štítné žlázy. Další téma je vyloženě ženské - menopauza, útlum funkce vaječníků, kdy se snižuje hladina ženských hormonů – progesteronu a estrogenu. Ano, začínáme rovnou hodně zeširoka, ale je fajn si připomenout, že hormonální téma nechodí daleko kolem vás, je totiž vaší součástí. A i když se kvůli hormonům chodí na endokrinologii, nejde pouze o endokrinologický systém, veřejností vnímán běžně jenom jako orgán zvaný nadledvinky.

Jsou to vlastně všechny žlázy s vnitřní sekrecí. Co to znamená? Endokrinní žláza - žláza s vnitřní sekrecí hormony vytváří a vylučuje přímo do vaší krve. Mezi tyto žlázy patří kromě nadledvin pohlavní žlázy, podvěsek mozkový (hypofýza), štítná žláza, příštítná tělíska a Langerhansovy ostrůvky slinivky břišní i řada dalších.

Nejznámější hormony jsou:

  • Testosteron - známý hlavně kulturistům, dává vitalitu, sílu a sexuální touhu
  • Progesteron - známý ženám, funguje jako přirozené Valium, udržuje v klidu
  • Oxytocin - hormon lásky a sociálního života, velice extrovertní hormon dá se říci
  • Hormony štítné žlázy jako je T3 a T4 -  podporují metabolismus, energii a aktivitu
  • Kortizol - spouští reakci boj/útěk, když je ho ráno málo, je člověk unavený
  • Estrogen - posiluje kosti a zajišťuje zdravou pleť
  • Dopamin - přenašeč nervového vzruchu (neurotransmiter), pro pozitivní náladu
  • Adrenalin - spouští v organismu totální mobilizaci sil, napětí, akceschopnost

Jak dostat hormony do rovnováhy z nerovnováhy?

V našich článcích to píšeme často, ale ani u hormonů neplatí výjimka - jejich správné hladiny a fungování ovlivňuje hlavně strava, životní styl a okolní prostředí. Bohužel někdo může mít menší štěstí kvůli svým genetickým předpokladům. To se týká funkce štítné žlázy, jednoho z nejdůležitějších endokrinních orgánů. A pak je tady nejčastější příčina hormonální nerovnováhy v současnosti - antikoncepce. Pilulky hormonální antikoncepce rozjíždějí kaskádu potíží od deficitů určitých mikroživin až po narušení veledůležité střevní mikroflóry. Nepřirozeně zvyšují i hladinu estrogenu. S tím přichází riziko migrén, změn nálad, navýšení hmotnosti anebo vyššího krevního tlaku. Endokrinologický systém v těle dokáže najet na špatnou kolej i v případě, že málo spíte. Nelze opomenout ani věk, protože s jeho přibýváním některé z hormonů prostě přirozeně ubývají.

Existují 4 nejdůležitější věci, které doporučujeme udělat, když chcete srovnat hormony. Začněme zmíněným spánkem. Seznamte se s pravidly spánkové hygieny a zrevidujte svoji ložnici. Základem je spát na ergonomické matraci a polštáři, samozřejmostí je čisté povlečení a čerstvý vzduch daný větráním před spaním. Místnost by měla být tmavá, chladná a tichá. Pokud můžete, vyhněte se práci ve třísměnných provozech, které spánkový rytmus a tím pádem i hormony dokáží pěkně rozhodit.

Dalším bodem jsou pohybové aktivity. Hýbající se tělo je zdravé tělo. S ohledem na vyváženou hormonální hladinu přijdou vhod sporty spíše klidnější. Vědci zjistili, že při běhání se snižuje příliš vysoká hladina adrenalinu a vyrovnává se i kortizol. Skvělá je i klidná jízda na kole, plavání nebo jóga. Při sportu se obecně vyplavují endorfiny, hormony navozující dobrou náladu. Tu přináší i serotonin, další z hormonů štěstí, který je se sportem spojený.

Vyvážený jídelníček a dobře zvolené doplňky stravy jsou dalším předpokladem správný hladin hormonů během celého dne. Celému endokrinnímu systému škodí průmyslově zpracovávané potraviny plné přídavných látek. Bílý cukr, pšeničná mouka, alkohol nebo rafinované rostlinné oleje – to jsou potraviny, které si s hormony příliš nerozumí a endokrinním žlázám s nimi funkci rozhodně neusnadníte. Místo zmíněných olejů používejte panenské, s vysokým obsahem Omega 3 mastných kyselin. Jde o zdravé tuky pro hormony prospěšné. Omega 3 existuje i v několika verzích doplňků stravy, nejkvalitnější zdrojem je krilový olej. Velké řadě hormonů prospívají i potraviny bohaté na antioxidanty. Ostatně antioxidantů ve formě doplňku je také spousta – chlorella, ostropestřec, spirulina, mladý ječmen a mnoho dalších.

A nakupte si spoustu avokád, kokosových produktů, batátů či jablek. Tyto potraviny jsou dle studií pro hormony nejblahodárnější.

A poslední bod na závěr – dejte stopku chemii obsahující xenoestrogeny. Oč jde? Tyto syntetické hormony napodobují ženské pohlavní hormony estrogeny. Možná se budete divit, ale setkáváte se s nimi denně. Jsou součástí běžně používaných plastů, kosmetiky, hygienických potřeb nebo úklidových prostředků. Pesticidy, parabeny, ftaláty a bisfenoly - ty všechny mají s xenoestrogeny také co dočinění.

Snažte se tedy vybírat, čím se obklopujete. Neváhejte si připlatit za šetrné ekologické prostředky, kvalitní BIO potraviny a makejte na celkovém zlepšení svého životního stylu. Změny pozná i váš hormonální systém, díky čemu se celé vaše tělo dokonale vyladí.

Další doplňky pro hormonální systém: