Pokud vám zdravý životní styl není lhostejný a rádi si o něm čtete, možná jste si mohli všimnout jednoho narůstajícího fenoménu. Jde o poměrně závažné stížnosti lidí na Facebooku nebo Instagramu, kde popisují své negativní zkušenosti s dietami, které propagují někteří vlivní influenceři. Je pravdou, že špatně zvolená dieta dokáže napáchat velké škody. Každý z nás je jiný, jedinečný, unikátní a stejně takový potřebuje i přístup – individuální. Samozřejmě existují obecná pravidla, ale…  Jak vlastně poznat, když dělá dieta více škody než užitku?

Módní diety toho slibují spoustu. Stojí za nimi velmi propracovaný marketing, jsou ochotni je propagovat někteří vlivní influenceři a útočí především na lidi, kteří se potýkají s nízkým sebevědomím a touží po rychlých, účinných receptech. Po té pomyslné magické pilulce. Buďme k sobě upřímní - v hubnutí bohužel žádné zkratky a ani zázračná řešení nefungují. Co funguje je znalost sebe, svého těla, svých potřeb, požadavků a cílů. To lze spojit se znalostí obecných pravidel pro hubnutí, která vás dokáží nasměrovat, popostrčit na správnou cestu. Zaručeně vám pomůže i přísun těch správných látek, živin, případně vhodně nastavený příjem určitých doplňků stravy. To nejdůležitější ale stále zůstává před vámi - realisticky sledovat celý svůj proces snahy zhubnout a nenechat se zviklat pochybnými, byznysovými influence dietami, které na vás určitě budou ze všech stran útočit a slibovat možné i nemožné.

Určitě nejsem daleko od pravdy, když prohlásím, že diety od různých influencerů jsou jeden z nejnebezpečnějších trendů současnosti,” prohlásila jedna z našich předních výživových poradkyň.

Cítíme nutnost podělit se o vlastní zkušenosti, jak poznat, že vaše dieta začíná dělat spíše škodu než užitek - podchytit problém v samém počátku a mít tak šanci rychle upravit režim.

Vedlejší účinky špatné diety totiž daleko převažují nad jakoukoli pozitivní změnou.

Dlouhodobá expozice nevhodným dietním návykům může způsobit: 

  • Pocity beznaděje a selhání
  • Zvýšenou hladinu stresového hormonu kortizolu
  • Vyčerpávající únavu
  • Zpomalený metabolismus
  • Trávicí potíže z nepravidelných stravovacích návyků
  • Mozkovou mlhu
  • Nedostatek vitamínů a minerálů
  • Záchvatovité přejídání a neuspořádané návyky

Hlavní známky toho, že dieta začíná škodit a nepřináší pozitiva:

Stávají se z vás pozdní noční žrouti

Pokud uprostřed noci vstáváte a cítíte nutkavou touhu vyrazit do spíže nebo do ledničky, kterou následně poctivě “vyluxujete”, pravděpodobně přemýšlíte o tom, že při své dietě totálně selháváte. Opravdu existuje velké procento lidí, kteří mají při držení diety větší tendenci se budit a hledat jídlo. Jíst v noci je samozřejmě špatné, protože lidský trávicí systém není na takový režim uzpůsoben - přečtěte si něco o cirkadiánních rytmech. Problém s nočními jedením ale většinou není ve vás. Je ve stravě samotné. Organismus vás budí z důvodu snahy upozornit na hlubší problém. A ten při nevhodné dietě většinou leží v nedostatku příjmu potřebných kalorií. Pokud během dne nepřijímáte dostatek kalorií, vaše mechanismy přežití se zapnou právě v noci (vybudí se hormon kortizol) a povzbudí vás, abyste našli rychlé řešení (s největší pravděpodobností sacharidy).

Jídlo vás obecně přestává bavit a nepřináší uspokojení

Jídlo je jedním z mnoha jednoduchých a zcela přirozených potěšení života. Umění vaření je oblíbené napříč národy - a je hluboce zakořeněno v každé světové kultuře. Dobré jídlo prokazatelně zvyšuje hladinu dopaminu - to znamená, že jste fyziologicky odměněni, když si dáte první chutná sousta. Pro mnohé může vaření a experimentování s příchutěmi zmírnit stres a pomoci se člověku cítit lépe a více propojeně s rodinou a přáteli. Pokud se však přípravy jakéhokoliv dietního jídla děsíte, až moc úzkostlivě počítáte kalorie a celkově vám tento proces přináší více stresu než potěšení, je na čase přehodnotit priority a vytvořit kolem sebe svět, kdy si jedení budete zase užívat.

Nebo naopak - nemůžete na jídlo přestat myslet

Opačný extrém je také špatný - vždy chcete vědět, co vaše oblíbená kolegyně přinesla k obědu, a zprostředkovaně prožíváte její hamburger a hranolky. Nemůžete odtrhnout oči od lidí, kteří si užívají jídlo a podobně. Zahlcení mozku myšlenkami na jídlo je jasným signálem toho, že si upíráte jíst a přijímat různé druhy potravin až přespříliš. Znovu jde o signál, který značí, že je čas zvýšit kalorie a navýšit pestrost stravy. Upravujte svoji dietu vždy tak, aby vašemu tělu maximálně vyhovovala a ono nemuselo vysílat negativní signály o tom, že strádá.

Únava se stala standardem vašich dnů 

Je snadné vysvětlit svou únavu široce rozkročenými zdravotními tématy, jako je zánět, hormonální nerovnováha a střevní problémy. Ale co když je vaše neustupující vyčerpání jen způsob, jakým vám tělo říká, abyste jedli více, nebo že vám chybí ten či onen vitamín a minerál? Nevhodnou dietou můžete přijít o opravdu velké množství klíčových živin. Než se pustíte do dalšího módního jídelníčku a zázračných diet od influencerů, kteří o fungování lidského organismu nemají velké povědomí, zkuste zvýšit své snídaňové a obědové kalorie. Nemyslíme tím, zavalit se sacharidy. Zkrátka se snažte být zásobení vyváženým poměrem základních živin (makronutrientů) během celého dne. Samozřejmě vyřaďte všechny potraviny, o kterých víte, že vám způsobují problémy, ale nahraďte je takovými, které vám poměr tuků, sacharidů a bílkovin zachovají.

Obecně - jak by měla zdravá strava vypadat a jaké doplňky přijdou vhod?

Základní pravidlo říká, že vyvážená strava by měla obsahovat 25-30% tuků, 60% sacharidů a 15% bílkovin. Některé druhy diet tato pravidla zcela rozbijí a je studiemi dokázáno pouze několik málo stavů, kdy je například sacharidy vhodné omezit téměř na nulu - to už je případ ketogenní diety pro zmírnění epileptických stavů u pacientů s epilepsií. Když se pro jakoukoliv dietu budete rozhodovat, přemýšlejte nejprve nad tím, jak během ní živiny přidávat namísto jejich eliminace. Je vhodné také znát všechny potraviny, které vám dělají problémy - máte na ně alergii. Některé typy diet by na nich mohly být vyloženě postavené a vám by tak jednoznačně uškodily. Vždy byste si měli být jistí také tím, že máte dostatek vlákniny, která podporuje zdravý střevní mikroflóry. Existují doplňky stravy s různými typy vlákniny, prebiotickými kulturami a pak jsou zde samozřejmě samotná probiotika. Zdravá strava je zároveň i od zdravé psychice – váš mozek by měl být trénován, aby reagoval na čas jídla pozitivně a pomohl vám si pokrm ze zdravých potravin užít – vyplavil ty správné hormony.