Máte podezření, že váš zrak slábne? Obvykle není důvod k panice. Rozeznávat předměty v dálce nebo naopak číst malé písmo bez potíží vám pomůže dodržování hned několika “očařských” zásad. O náš zrak bychom se totiž měli starat úplně stejně, jako je tomu při jiných částech těla. Pokud se chcete co nejvíce vyhýbat brýlím a prahnete po tom, cítit své oči silné a vyživené, je tento článek přímo pro vás.

Chránit si vlastní zrak je jednou z nejdůležitějších věcí v našem životě. Přitom počet lidí, kteří mají se zrakem potíže, celosvětově narůstá. Věděli jste například, že až 60 % populace má nějakou zrakovou vadu? Její stav se může poměrně rychle zhoršovat vzhledem k nárokům, jež jsou na naše oči každodenně kladeny. Jen si uvědomte, kolik informací se očima snažíte zpracovat každou jednu minutu. Například i teď, když čtete tento text a proti vám svítí obrazovka laptopu nebo mobilního telefonu. Čtení či práce na počítači samo o sobě samozřejmě nejsou hlavními viníky zhoršování zraku - jde o to, jak dlouho a z jaké dálky kam hledíte. A hlavně, jak kvalitně vyživené vaše oči, jejich svaly a cévy při těchto činnostech jsou.

Přirozenou cestu k udržení si či zlepšení zraku vnímáme ve třech bodech/zásadách:

  • ochrana očí
  • výživa očí
  • oční cvičení

Ochrana očí

Začněte se informovat o vaší rodinné anamnéze. Tímto způsobem můžete dopředu zjistit, jestli máte větší sklon k některým poruchám a onemocněním zraku. Má někdo z vaší rodiny cukrovku nebo zvýšený tlak? Pokud zní odpověď ano, může i toto zjištění předkládat zvýšené riziko rozvoje očních chorob ohrožujících zrak. Nejlépe pak uděláte, když začnete pravidelně chodit na zdravotní prohlídky. Proč zmiňujeme zrovna cukrovku a zvýšený tlak? Konkrétně tyto onemocnění mohou vést ke ztrátě zraku v důsledku diabetické retinopatie, makulární degenerace a retinální venózní okluze.

S přibývajícím věkem se všímejte toho, jak se váš zrak mění. Mezi projevy, kterých si můžete všimnout, patří dvojité vidění, zamlžené vidění a problém vidět v horších světelných podmínkách. Mezi další znaky a projevy potenciálně závažných očních problémů, které by měly přitáhnout okamžitě vaši pozornost, patří zarudlé oči, časté mžitky a světelné záblesky před očima, bolest očí a otok. Velmi nepříjemný je symptom, kdy cítíte, jako by vám pod víčka někdo nasypal písek. Při všech takových projevech neváhejte zvednout telefon a objednejte se k dobrému očnímu lékaři.

Jestli se rádi pohybujete venku a trávíte tento čas aktivitami, je to pro oči jedině prospěšné. Jenom nezapomeňte mít nablízku sluneční brýle, které dokáží poskytnout vašim očím stoprocentní ochranu před nebezpečnými UV paprsky ze slunce. Vhodné je mít u sebe i oční kapky, kdyby vám zrak cokoliv podráždilo – klidně třeba pyl během pylové sezóny.

O zvýšené ochraně očí byste měli přemýšlet jakmile vykonáváte práci v prašném prostředí nebo doma něco kutíte - brousíte, hoblujete, vrtáte. Na trhu jsou ochranné brýle se zvýšenou boční ochranou zamezující vniknutí částeček k vašim očím.

Výživa očí

Mnoha studiemi bylo prokázáno, že oči potřebují hlavně vitamíny a antioxidanty - převážně lutein. Následujících několik živin a vitamínů je podle nás i zdravotních odborníků těch nejdůležitějších.

Vitamin A - hraje klíčovou roli ve vidění tím, že udržuje čistou rohovku, která je vnějším krytem oka. Tento vitamín je také součástí rhodopsinu, proteinu ve vašich očích, který vám umožňuje vidět za špatných světelných podmínek. Takové sladké brambory jsou vynikajícím přírodním zdrojem vitaminů A.

Vitamin E - patří mezi antioxidanty, což znamená, že pomáhá chránit buňky – včetně těch očních, před poškozením volnými radikály, což jsou škodlivé, nestabilní molekuly. Pokud vybíráte potravinový doplněk, je dobré něco vědět - vitamíny E se nazývají tokoferoly a mohou se vyskytovat ve čtyřech různých formách – alfa, beta, gama a delta. Nejúčinnější z nich, tedy látkou s největším antioxidačním účinkem, je alfa tokoferol. Dobrými zdroji z potravy je avokádo, losos nebo listová zelenina.

Vitamin C - stejně jako vitamín E je vitamín C silným antioxidantem, který může chránit různé části vaše těla před škodlivými volnými radikály. Studií, které se věnují významu vitaminu C ve spojení se snížením rizika očních onemocnění je řada. Kromě suplementování doplňkem stravy můžete tento vitamin samozřejmě najít i v potravě – především v citrusech a tropickém ovoci. Obsahuje ho také šípek, a nezanedbatelné množství dokonce i brokolice nebo kapusta.

Vitamíny řady B - vliv vitaminů B na zdraví očí se zkoumal a prokázal taktéž několikrát. V některých kombinacích totiž dokáží snížit hladiny homocysteinu - proteinu ve vašem těle, který může být spojen se zánětem a zvýšeným rizikem rozvoje věkem podmíněné makulární degenerace –  rozostření centrálního vidění. Nedávné studie s dalším “béčkem” - niacinem, přinesly zjištění, že může hrát roli v prevenci glaukomu, což je stav, při kterém se poškodí zrakový nerv oka.

Lutein a Zeaxanthin - obě látky jsou součástí rodiny karotenoidů, což je skupina prospěšných sloučenin syntetizovaných rostlinami. Oba tyto karotenoidy lze nalézt v makule a sítnici vašich očí, kde mají na starost filtraci potenciálně škodlivého modrého světla. Vařený špenát, kapusta a límec zelené mají obzvláště vysoký obsah těchto karotenoidů. U nás však najdete i doplněk, který vám příjem obou karotenoidů zajistí, i když vám zmíněné potraviny nechutnají, či jste mimo jejich dosah.

Omega-3 mastné kyseliny - tyto mastné kyseliny jsou druhem poly nenasycených tuků. Mohou prospět lidem s onemocněním suchého oka. Při tomto stavu nedostatek slz způsobuje suchost, nepohodlí a občasné rozmazané vidění. Už mnoho studií potvrdilo, že Omega 3 celkově přispívají k udržení normálního stavu zraku.

Oční cvičení

Věděli jste, že existuje i něco jako oční jóga? Oční cvičení vám se zrakem mohou opravdu výrazně pomoci. Jeden druh cvičení by měl být prováděn pravidelně, ten druhý je vhodný spíše pro akutní problém – pro úlevu od svědění, pálení očí nebo celkově přetížený zrak. Obecně jsou cviky na oči nejprospěšnější pro ty, kdo sedí mnoho hodin před monitorem počítače. Při dívání se do blízké vzdálenosti totiž aktivně používáme zaostřovací sval, který se po několika hodinách aktivity pochopitelně unaví - vlastně tak trochu dostane křeč. Tento stav poznáte poměrně snadno – oči mají problém přeostřit na jinou vzdálenost. Nedopouštějte, aby se toto oční strnutí stávalo.

Dobré pravidlo je každých 20 minut přeostřit do jiné vzdálenosti na minimálně 20 sekund. Mezi oční cvičení zařaďte také pravidelné mrkání. Oči tím zvlhčujete, čímž předcházíte zánětu spojivek. Oční svaly se dají procvičovat také pomalým kroužením očí, kdy se snažíte hledět v každém bodě do co největšího úhlu to lze. Můžete si u toho představovat hodinový ciferník. Kružte podle hodinových ručiček, a poté několikrát zase pozpátku. Velmi pomáhá také masírování obočí a bodu mezi obočím – uvidíte, jak se vaše oči budou cítit uvolněnější. 

A na závěr náš oblíbený cvik, který často dokáže ulevit akutnímu problému se zaseknutým zaostřovacím svalem. Dejte ruku v pěst a zvedněte palec. Přibližte palec co nejblíže ke svému nosu, kam až dokážete očima zaostřit - třeba na nehet palce jako na záchytný bod. Poté ruku vzdalujte až do plného natažení. Stále se snažte mít zaostřeno na bod na palci - nehet palce. Opakujte to samé i s přiblížením ruky zpět k nosu. Praktikujte toto cvičení, dokud neucítíte, že vaše zaostřování začíná fungovat lépe. Na závěr si protřete dlaně, aby mezi nimi vzniklo teplo a položte je zlehka na své oči – zakryté, a nechte je relaxovat ve tmě po dobu, jak vám to bude příjemné. Zrak tímto způsobem poměrně účinně “zresetujete”.