Nachlazení je celosvětově nejčastější zdravotní potíž, která populaci postihuje každoročně při výkyvech teplot a chladu. Ostatně i v létě se s “rýmičkou” můžete potkat kvůli přehnané klimatizaci různých prostor - třeba vaší kanceláře. Nepleťte si nachlazení s chřipkou. Její epidemie kvůli restrikcím s koronavirem téměř přestala existovat, ale nachlazení, rýma, bolesti v krku a kašel, zkrátka akutní virový zánět, který nachlazení představuje, s námi je a bude neustále, vzhledem k síle vaší imunity, jejímu případnému oslabení, třeba při nevhodném oblečení, když se vydáte v podzimních měsících sportovat. Znamená to, že se musíte hlídat a omezovat? Ne! Sportovat se dá bezstarostně v každém počasí bez toho, abyste se báli nachlazení. Poradíme vám, jaké jsou zásady a jakými způsoby se ještě dá nachlazení předcházet.

Jak se obléct na podzimní sportování - vrstvení!

Vhodné oblékání se na sport během podzimu nebo jara vám může připadat jako solidní rébus. Přitom to rozhodně žádné vytahování ježka z klece není. Stačí dodržovat pravidla vrstvení. Co si pod tím představit? Třeba cibuli. Ta má spoustu vrstev. Vy byste měli postupovat stejně - lépe více slabých vrstev, s nimiž můžete během výkonu pracovat, než jedna tlustá nebo naopak moc slabá vrstva oblečení.

Ať už jdete na kolo nebo si chcete zaběhat krásně zbarvenou podzimní přírodou, měli byste pokaždé začít svojí druhou kůží - funkční spodní vrstvou oblečení. Funkční trička nebo termo trička (nejlepší jsou z merino vlny nebo syntetických materiálů) zajistí odvod potu od těla, takže se nestane, abyste zůstali ve vlhku a rychle prochladli, jakmile zastavíte. Čím větší zima, tím více termo by měla tato vrstva být. Přes funkční tričko potom stačí obléci ochrannou vrstvu, takové oblečení, které neprofoukne, nepustí k vám zimu i vodu, ale zároveň je prodyšné, protože pot se musí mít šanci odpařovat. Nejlepší pro běh nebo cyklistiku jsou moderní softshellové bundy s membránou. Sportovci tyto bundy přinesou přesně takový mix schopností. A když máte bundu pouze slabou, můžete mezi spodní funkční triko a ochrannou vrstvu obléci ještě vrstvu izolační – sportovní mikinu.

Když už při podzimu sportujete, zbytečně se nezastavujte a buďte venku aktivní pouze kvůli výkonu. Brzy byste skončili prochladlí a tělo, které stojí, nikdy dobře nehřeje, protože negeneruje energii, jež by se měnila na teplo. K zastavování se tady máte běžné procházky, kdy bude vaše taktika oblékání jiná.

A ještě jeden tip k oblečení, hlavně pro podzimní běh - když vyjdete z bytu, mělo by vám být příjemné chladno. Není to nebezpečné pro nachlazení? Není. Kdybyste vyšli oblečení tak, že vám hned bude teplo, máte jistotu, že se při delším běhu začnete přehřívat. Po páru běžeckých výpravách na to ale přijdete sami.

Imunita je základ všeho - a u sportovce o to víc!

Tělo sportovců se musí umět vypořádat s vysokými nároky, které jsou na něj kladeny. Více práce má tedy i imunita, jež musí přes vyčerpání organismu po výkonu stále bojovat se všemi bacily a bakteriemi, co jsou všude kolem nás. Různé změny podmínek počasí, venkovní tréninky až téměř do zimy a neustálý režim příprava - výkon - regenerace. To jsou docela jiné nároky na imunitní systém než u člověka, který sportům zrovna moc neholduje a je rád doma, v teple. Imunitní systém má dvě formy. První je přirozená imunita, se kterou se už narodíme, a tou druhou získaná imunita. Tu získáváme postupně během života a dokážeme za jistých okolností podpořit její fungování. Imunitní systém lze aktivně posilovat vyváženou, pestrou stravou, pohybem, kvalitním spánkem, dobrým životním stylem, ale také pravidelným mytím rukou, další hygienou a správnými výživovými doplňky.

Jakými doplňky stravy nachlazení předcházet?

Být si vědomi nároků na vlastní tělo a předcházet zbytečným komplikacím k vám geniálně usnadní život. A hlavně také nepřijdete o důležité utkání nebo závod. Ať už děláte jakýkoliv sport, měla by být vaším denním chlebem dostatečná porce vitaminů, minerálů a antioxidantů, protože tam, kde je výkon a vypětí, vzniká i více oxidačního stresu a potu, který blahodárné látky dokáže rychle vyplavovat. Zcela nejzásadnější pro sportovce je bezesporu vitamín C, vitamín D a komplex vitamínů B. Samotné “čéčko” slouží jako doplněk k prevenci a léčbě nachlazení. Obecně pomáhá posilovat imunitní buňky, které nás chrání před patogeny. Je vysoce koncentrovaný v imunitních buňkách a během infekce se rychle vyčerpává. Zároveň se hodí dodat, že má rychlý biologický poločas - životnost, proto aby doplněk fungoval, musí se užívat pravidelně. Nedostatek vitamínu C ve skutečnosti významně oslabuje imunitní systém a zvyšuje riziko vzniku infekcí, shodují se vědci. Vitamin D je s funkcí imunity spojován více než kdy dříve. Dříve se o něm žádný lékař nezmínil, dnes se i kvůli koronaviru o jeho účinnosti mluví neustále. Ono totiž spoléhat se na sluneční záření, hlavně v chladnějších měsících, není dobré, protože vitamínu D z něj nedostanete takové množství, jaké tělo pro podporu imunity vyžaduje. Komplex vitamínů B působí synergicky při regulování několika životně důležitých funkcí v těle. Nejenže posilují imunitu a jejich suplementace by měla být pravidelná i v době, kdy jste zdraví. Pomáhají zvládat stres, doplňují energii a je obzvlášť důležité je přijímat během fyzické a psychické zátěže, která je v dnešní rychlé době zcela běžná.

Další doporučené doplňky stravy pro podzimní sportování:

  • zinek
  • zázvor
  • kurkuma
  • probiotika
  • echinacea
  • glutamin
  • česnek
  • andrographis
  • ženšen

A co když už nachlazení přijde? Jak se ho rychle zbavit?

Nejdůležitější je dát tělu prostor zotavit se. Nebojte se říci si v práci o dovolenou, jděte do postele a poctivě se kurýrujte. Zásobte se kapesníky, pořiďte si konvičku na proplachování nosních dutin, které prolévejte slanou vodou a stejným roztokem si také několikrát za den vykloktejte ústa. Nepolevujte v suplementaci vitamínů a minerálů. Omezte všechno sladké, protože cukr podporuje růst špatných bakterií a pijte nejlépe kvalitní zelený čaj nebo obyčejnou, lehce ohřátou vodu. Mimochodem, takové chilli papričky otevírají dutiny a pomáhají rozbíjet hlen v plicích. Stejný účinek má i křen či hořčice. Cibule zase obsahuje fytochemikálie určené na pomoc tělu při odstraňování bronchitidy a jiných infekcí. Je toho vážně spousta co můžete udělat, ale onen klid v posteli, zahození všech starostí za hlavu a pořádný relax jsou rozhodně to nejdůležitější pro to, abyste se rychle vrátili zpět.