Kolagen patří dlouhodobě mezi nejoblíbenější doplňky stravy. A protože na poptávku trh umí dobře reagovat, je k mání spousta kolagenových suplementů. Jakou formu této nerozpustné bílkoviny užívat, aby se benefity opravdu projevily? A víte, že v lidském těle se nachází několik desítek různých typu kolagenu? Proto se z výběru může trochu zatočit hlava. Ale nebojte, tento článek vznikl, ať se v nákupu správného typu kolagenu snadno vyznáte.

Co je to kolagen a jaké jsou jeho typy?

Kolagen je tak důležitá část těla, jak jen si umíte představit. Je to dokonce nejhojnější bílkovina v těle. Kolagen si můžete představit jako „lepidlo“, které drží vaše tělo pohromadě. Ještě lépe jako hodně pružné lepidlo. Tato strukturální složka lidského těla tvoří pojivové tkáně, jako jsou šlachy a chrupavky, a hraje důležitou roli i v kostech, vlasech, kůži a nehtech a dokonce i ve střevech. Nesmíme vynechat ani část těla, která je široké veřejnosti s kolagenem nejvíce asociována - klouby. Vzhledem k tomu, že kolagen je bílkovina, odborně řečeno protein, skládá se z aminokyselin, přičemž většina pochází z prolinů, hydroxyprolinů a glycinu. Lidské tělo dokáže tyto aminokyseliny vytvářet, takže jsou považovány za neesenciální. Velmi známé je také spojení kolagenu a věku. Není divu, protože jeho produkce se začíná snižovat už kolem třicítky. To je důvod, proč si můžete všimnout prvních vrásek! Bohužel…

Tělo ztrácející zásobu kolagenu ale postihují i další potíže, než jen estetické záležitosti na kůži. Křehké vlasy a nehty, problémy s trávením, výraznější celulitida a bolesti kloubů - to všechno jsou možné potíže nedostatku tvorby kolagenu. Zdá se, že jeho hladinu lze dnes ovlivnit mnohem snáze, díky nepřeberné škále produktů. Nejdříve se však podívejme, jaké jsou vlastně typy kolagenu. Uděláte si tak mnohem lepší představu.

  • Typ I: Tento typ představuje až 90% kolagenu nalezeného v lidském těle. Kolagen typu I poskytuje strukturu našim kostem, pokožce, pojivové tkáni, šlachám, chrupavkám a zubům. Tento typ je nejvíce zastoupen v mořském kolagenu a v bovinním kolagenu, tedy kolagenu z krav, konkrétně z jejich kůže, kostí a svalů. Samozřejmě je mnohem šetrnější rybí kolagen, přesněji kolagen z rybí kůže a šupin. Etika a udržitelnost je jednoznačně na jeho straně.
  • Typ II: Kolagen tohoto typu se nachází především v elastické chrupavce, která tlumí naše klouby. Kolagen typu II je nejhojnější v kolagenech a kostních bujónech získaných z drůbeže.
  • Typ III : Tento typ podporuje strukturu našich tepen, orgánů a svalů. Kolagen typu III je nejhojnější v kolagenu získaném ze skotu.

Co si ze základního rozdělení odnést? Pro naše tělo je obecně nejpřijatelnější kvalitní kolagen z ryb. Je ho na trhu spousta, ale doporučujeme vždy 100% čistý, dobře hydrolyzovaný kolagen. Určitě nechcete produkt nejasného původu, který může být zatížen chemikáliemi a těžkými kovy. Bohužel, i tohle může být realita. Jinou volbu kolagenu můžete udělat vzhledem k tomu, co chcete řešit se svým zdravím. Jak jaký typ působí uvádíme výše. Nutno podotknout, že jiný typ může přinášet i své limity se vstřebáváním.

Vstřebatelnost kolagenu

Čistý kolagen sice „na papíře“ vypadá dobře, ale logicky vás může napadnout - jak je to se vstřebatelností produktu? Některé druhy kolagenu opravdu nejsou ideálně biologicky dostupné. Je to tím, že kolagen obecně tvoří větší svazky a hůře se rozpadá, protože je odolný vůči enzymatické hydrolýze, ke které dochází v žaludku.

Účinnost produktu pak nemusí být tolik silná, protože vámi prostě projde opět ven. Zpravidla existují dva způsoby, jak docílit vyšší vstřebatelnosti. Prvním je přeměna na želatinu. Pokud se kolagen zahřeje na teplotu kolem 60°C, dojde k rozvolnění a zkrácení řetězců, což se projeví snadnějším trávením a vyšší vstřebatelností. To není způsob, který chcete pro pohodlné užívání praktikovat, že? Proto výrobci, kterým na záleží nejen na kvalitě produktu, ale také na kvalitě jeho vstřebávání, preferují proces zvaný hydrolýza. Takový kolagen má díky nízké molekulové hmotnosti mnohem vyšší biologickou dostupnost. V popisu produktu, který je takto uzpůsoben se mluví o kolagenních peptidech.

Jak lze podpořit tvorbu kolagenu jinými způsoby?

Zaměřte se na stravu a životní styl - to je bezpochyby nejlepší rada. Takový vývar je doslova zázrak. Tedy ten kostní. Kostní vývar z hovězího, kuřecího nebo rybí kosti a zanechává chutnou tekutinu, kterou můžete vypít rovnou nebo použít v jiných pokrmech. Většina receptů na kostní vývar vyžaduje, aby se kosti pomalu vařily ve vodě - na sporáku nebo v hrnci - jeden nebo dva dny. Zabere to tedy svůj čas, ale tato investice se rozhodně vyplatí. Vývar má samozřejmě mnohem více benefitů, ale o tom zas jindy. Vaječné bílky, citrusové plody, tropické ovoce či bobulovité ovoce také není na škodu do jídelníčku zařadit na pravidelné bázi.

Naopak se vyhněte zbytečnému cukru a rafinovaným potravinám, polotovarům. To všechno může kolagen poškodit.