Aniž si to uvědomujete, váš režim, jídelníček a celková životospráva se s ročním obdobím může poměrně výrazně měnit. Stejným způsobem byste měli měnit i způsob, jakým podporujete své tělo klíčovými doplňky stravy. Existuje totiž hned několik různých doplňků, které stojí za to zvážit, když se roční období mění. Jak suplementační rutinu upravit, abyste  během času dovolených a venkovních aktivit byli v maximální kondici a fit?

Jaký vliv mají roční období na náš organismus?

Náš organismus “nejede” ve stejném módu po celý rok. Přísun vitamínů a minerálů samozřejmě potřebuje nepřetržitě a špatně by bez nich fungoval v zimě i v létě, ale existují pádné důvody, zaměřit se v určitých období na určité skupiny těchto mikroživin a zvýšit jejich přísun. Nejlepším a nejznámějším příkladem je suplementace vitaminu D během zimních měsíců, kdy je nouze o příjem tohoto vitaminu ze slunečního záření. Snížená hladina vitaminu D nás pak během zimy může dělat náchylnějšími k různým onemocněním, protože právě tento vitamin je důležitý pro normální funkci imunitního systému. To se může poměrně změnit v létě, kdy je snazší hladiny “déčka” doplnit ze slunce.

Během horkých měsíců naše tělo řeší docela jiné problémy. Především se musí vypořádat se zvýšeným rizikem dehydratace. Pokud se hodně potíte, umí z vašeho organismu  současně se škodlivinami odcházet i určitá část prospěšných látek – především minerálů. Léto u většiny lidí klade také mnohem vyšší nároky na energetický metabolismus. Mimochodem, během tohoto období se dá snáze zhubnout. A tento proces lze rovněž podpořit úpravou suplementace. Přes léto můžete vyzkoušet třeba extrakt z bílé fazole, který neutralizuje enzym alfa amylázy před následným štěpením komplexních sacharidů na jednoduché cukry, čímž se zamezí jejich vstřebávání a přeměně na tuk. Ale pojďme popořadě… 

Esenciální vitamíny pro pevné zdraví během léta

Ať už vás čekají plážové dny nebo rodinná dovolená ve vnitrozemí, měli byste si s sebou přibalit hlavně vitamin C, D a E. To je naprostý základ a nejlépe uděláte, když se tyto vitaminy budou ve vaší správě objevovat po celý rok. Vitamin C (kyselina L-askorbová) je důležitý hlavně pro již zmíněný energetický metabolismus, ale důležitý je také pro normální funkci imunitního systému i nervové soustavy, pomáhá se vstřebáváním železa a patří mezi antioxidanty.  Podle National Institute of Health (NIH) hraje přímou roli v podpoře produkce kolagenu. Kromě doplňků stravy ho najdete i v mnoha potravinách, od pomerančů až po listovou zeleninu a dokonce i základní bílé brambory.

Možná si říkáte, co má za smysl užívat vitamin D i v létě. Odpověď je ale jednoduchá - v dnešní době, kdy jsme obecně mnohem více uzavření v budovách, nelze spoléhat na to, že během pár dnů opalování hladiny vitaminu D spolehlivě stihnete doplnit. A navíc, jestli se mažete silnou vrstvou krému, který vytvoří štít.

Pádný důvod, proč užívat C, D i E společně během léta je z velké části tvořen tím, že léto je ve skutečnosti druhým nejčastějším obdobím pro propuknutí rhinotracheitidy a infekce dutin, a to hlavně tam, kde se lidé často setkávají a prolínají. Zapomeňte tedy na přesvědčení, že je během léta mnohem nižší šance onemocnět a podporujte svojí imunitu souvisle.

Zvolit můžete i multivitamin, ať nemusíte myslet na suplementaci jednotlivých látek.

Když vám na zdraví pokožky záleží

Vaše pleť a celkově pokožka může během léta procházet náročným testem odolnosti. Na slunci má větší tendenci se vysušit, působí na ni ultrafialové záření a samozřejmě i další environmentální vlivy. Zima nám obecně připadá špinavější, ale smog, prachové částečky a výfukové plyny jsou součástí našeho okolí pod celý rok, tedy pokud nežijete někde na odlehlé chatě v horách. 

Nepodceňujte důkladné čištění pleti a výživnou péči kůže, která ji ochrání před zmíněnými faktory a pomůže posílit její přirozenou ochrannou bariéru. Zdraví vaší kůže je nutné samozřejmě podporovat i zevnitř. Ve výsledku to může být mnohem holističtější, než se může zdát. 

Kromě již zmíněných vitamínů je důležité zvýšit příjem antioxidantů. Ty s namáhanou pokožkou dokáží učiněné zázraky - nedovolí totiž volným radikálům páchat škody. Kyselinu alfa-lipoovou, cystein - prekurzor nejdůležitějšího antioxidantu, glutathionu, nebo aloe veru, rhodiolu, zelený čaj a ostropestřec můžeme jednoznačně doporučit.

A pak je tady ještě jeden doplněk stravy - rybí kolagenový peptid typu I, vyrobený enzymatickou hydrolýzou, který je mnohem využitelnější a účinnější než jiné druhy kolagenů. Nemusíte tedy produkci kolagenu nechat pouze na vitaminu C. Proč je vlastně kolagen ve spojení s pokožkou tak důležitý? Jeho přítomnost je v pokožce nezbytná pro její pevnost, pružnost a optimální hydrataci. Pokud kolagen chybí, je pokožka křehká, oslabená a méně odolná vůči všem negativním vlivům z okolního prostředí, které jsme zde zmínili.

Hydratace a ztráta minerálů během pocení

Řada lidí svůj organismus nedostatečně hydratuje po celý rok. Tělo bez tekutin ale nikdy netrpí tolik, jako v létě. Když jste dehydrovaní, důležité elektrolyty jako sodík (sůl), hořčík a draslík ve velkém množství odchází potem a dokonce i při močení. Sodík obvykle nebývá takovým problémem, protože mnoho lidí jídlo až zbytečně moc solí - a tímto způsobem ho doplňují. Horší je to s ostatními látkami. Nelze přesně vyčíslit, kolik procent minerálů při pocení ztratíte, ale vzhledem k tomu, že některé z nich jsou v populaci samy od sebe nedostatkové, může být následná ztráta pocením již poměrně kritická. Platí to třeba pro magnézium (hořčík). Podle průzkumů je to v běžné i pravidelně cvičící populaci nejvíce nedostatkovým generál. Neváhejte ho tedy pravidelně doplňovat uměle. Ohledně doplňování draslíku si můžete spolehlivě pomoci i úpravou stravy. Bobule, melouny, meloun, pomeranče a broskve jsou dobrou volbou stejně jako banán, rozinky, brambory, jogurt nebo jakýkoli mléčný výrobek. Vsadit můžete také na sportovní nápoje.

Prozkoumali jsme i jednu poměrně zajímavou studii, která se zabývá ztrátami mikroživin u různých pracovníků vystavených teplu. Výsledky ukázaly, že kromě již zmíněných minerálů zde figuruje také vápník, železo a zinek, ač jejich ztráty nejsou tak znatelné.

A kolik litrů vody v létě vypít? Na 10 kg tělesné hmotnosti byste měli vypít 3 až 4 dcl vody. Pro sedmdesátikilového člověka to představuje celkových 2,1 až 2,8 l. Množství však vždy přizpůsobte tomu, co děláte a jak moc se potíte.