Konečně! Období dovolených je v plném proudu. Stačí vám zůstat na chatě a lenošit ve stínů ovocných stromů, nebo se toužíte sbalit a vyrazit na dalekou cestu, ať už autem, letadlem či hezky pěkně po svých? Na cestách rozhodně nechcete onemocnět a jakkoliv přijít o drahocennou energii a celkovou vitalitu. Víte, jak se všem takovým omezením vyhnout obloukem a užít si trip naplno? Máme pro vás pár tipů, které vychází z našich vlastních zkušeností.

Během posledních let, tedy než přišel covid, jsme experimentovali s řadou různé výbavy, kterou si s sebou vzít do cestovní lékárničky a příručního zavazadla. Zprvu se poměrně lišila dle toho, jestli cesta končila někde v Asii, kde kvůli ne vždy vzorové hygieně místní společnosti cestovatelům častěji hrozí zažívací potíže, nebo šlo pouze o běžnější dovolenou v evropských letoviscích. Nakonec jsme si ale uvědomili, že možné potíže mohou nastat vlastně všude. Je to shodou náhody. Ale hlavně - to zásadní je všude na světě stejné, a to jsou požadavky našeho vlastního těla na výživu esenciálními prvky, udržování biologických rytmů a udržení obranyschopnosti. Zjednodušeně řečeno, několik růžových pilulek, pár paralenů a náplast rozhodně nepředstavuje komplexní výbavu na cesty, která vás udrží ve hře za každé situace. Při žádném cestování zkrátka nejste v ideálním světě - nemáte naprostou kontrolu nad vším kolem sebe. Cestování navíc může vaše tělo podvědomě stresovat a vystavit ho věcem, s nimiž se každý den nesetkává.

Nejlepší doplňky stravy na cesty

Ashwagandha - “must have” ajurvédská bylina

Cestování může být docela stresující z mnoha důvodů, jakými je zpoždění, chybějící zavazadlo nebo starosti s ubytováním na poslední chvíli. Ashwagandha naštěstí může pomoci snížit tyto úrovně stresu a znovu přispět duševnímu zdraví a relaxaci, protože patří mezi vysoce efektivní adaptogeny - látky, které vám pomohou adaptovat se na nastalou situaci. Používá se v tradiční medicíně již více než 3000 let a není důvodu, proč by neměla pomáhat i současným travellerům.

Klinická studie z roku 2012 ukázala, že ashwagandha může pomoci snížit hladinu kortizolu (nepříjemný stresový hormon) v krvi. Účastníci studie zaznamenali masivní snížení stresu ve srovnání se skupinou s placebem. A to není všechno. Mezi zdravotní tvrzení, která můžeme uvést patří, že ashwagandha přispívá normální činnosti kardiovaskulárního systému, patří mezi antioxidanty a pomůže vám relaxovat.

Probiotika, prebiotika a enzymy proti nepleše v břiše

Při cestování je skvělé, že můžete poznat různé druhy kuchyně. Není však zaručené, že je váš mikrobiom - složení střevní flóry na všechna jídla připraven. Navíc, když cestujeme, máme tendenci být s výběrem jídla o něco rychlejší a moc ho zkrátka neřešit, než jak by tomu bylo, kdybychom byli doma. Neriskujte, že vás trávicí strasti na cestách zastaví. A to není všechno. 

Pokud poletíte daleko, je tady dokonce poznatek, že jet lag způsobený posunem času může vést k masivnímu narušení vašeho spánku a zároveň dokáže mít nepříznivé účinky na váš trávicí systém a chuť k jídlu. Věděli jste to? Toto narušení stravovacích a spánkových vzorců může být pro trávicí systém velkým šokem. Vždy po ruce mějte kvalitní probiotika, ať vám zažívání, ať už z důvodu narušení zaběhlých vzorců nebo ochutnávání cizích kuchyní, neudělá kotrmelec.

Podpořit uchycení kmenů probiotických bakterií pomohou prebiotika. Vezměte si s sebou třeba kapsle inulinu či psyllium. Trávení náročných jídel a velkých porcí pak pomohou dodatečné trávicí enzymy, které naše tělo potřebuje k úplnému rozložení a trávení potravy. Patří sem bromelain a papain, případně můžete narazit i na přidanou volskou žluč a pankreatin.

Vitamín D - cestovatelův základ, i když je hodně slunce

Vitamin D je pro tělo zásadní. Přispívá k normální funkci imunitního systému, činnosti svalů, normálnímu stavu kostí i zubů a je klíčový také pro vstřebávání a využití vápníku a fosforu. Jakmile jste vystaveni slunci, měla by být v ideálním případě nastartována jeho syntéza. Existuje ale mnoho faktorů, které ovlivňují schopnost vašeho těla vitamín D přirozeně vyrábět. Schopnost produkce závisí například na úrovni smogu, oblačnosti, typu pleti a používání opalovacích krémů.

Imunitu při cestování potřebujete mít co nejlepší. Nikdy nevíte, s jakým bacilem přijdete do kontaktu a bude vás chtít porazit. Nespoléhejte se proto jen na vitamín D ze slunce a zabalte si zásobu kvalitního doplňku stravy.

Vitamín C - sbohem oxidativní strese

Bez vitamínu C je nejlepší vážně nikam nechodit a necestovat. Proč? Vitamín C má až překvapivě velký vliv na množství funkcí v těle. Je zkrátka klíčový a nepostradatelný. Vlastně si ho ani nedokážeme vyrobit sami - musíme ho získávat z potravy nebo v doplňkové formě. Zajištění optimální hladiny “céčka” je skvělým způsobem, jak odvrátit bakterie a viry z různých dálných destinací, protože vitamín C přispívá k normální funkci imunitního systému, a to i během intenzivního fyzického výkonu či po něm. Navíc patří mezi antioxidanty a je blahodárný pro normální energetický metabolismus, činnost nervové soustavy, psychickou činnost a přispívá ke snížení míry únavy a vyčerpání.

Při cestování uděláte nejlépe, když budete rozkládat dávky vitamínu C po celý den. Spousta tohoto vitamínu je také v rostlinných doplňcích, jako je třeba šípek.

Hořčík - účinně se vyhnout nejen křečím

Téměř všichni máme v těle nedostatek hořčíku. Je přitom zcela zásadní pro optimální zdraví a je zodpovědný za více než 300 enzymatických reakcí v těle! Na cesty byste si ho měli přibalit hned z několika důvodů. Může vám pomoci snížit únavu a vyčerpání, když vás budou čekat náročné túry a jiné aktivity, ale pomůže vám i k normální činnosti nervové soustavy, takže vás jen tak nějaký jet lag nerozhodí.

Zvažte přibalení hořčíkového doplňku i pokud máte obecně potíže se spánkem - hlavně na nových místech a v postelích, na které nejste zvyklí. A možná ještě důležitější je zjištění, že alkohol a kofein rychle snižují hladinu hořčíku v těle, takže pokud máte nabitý program plný takových nápojů někde u bazénu, nezapomeňte si hořčík vzít s sebou. Doporučujeme hlavně citrátovou a bisglycinátovou formu.

Vitamíny B6 a B12 - nutnost nejen pro vegany

Každý z vitamínů skupiny B má v lidském těle specifickou úlohu, takže by ani jednoho nemělo být nedostatek. Můžete si s sebou zabalit kvalitní B komplex, ale přesto chceme upřednostnit hlavně dva z těchto vitamínů - B6 a B12.

Pokud jste čistě na rostlinné stravě a žádné “all you can eat” pobyty u vás nehrozí, musíte se zaměřit na B12. B12 je jedním z mála vitamínů nezbytných pro lidské tělo, které nelze získat z rostlin. Je klíčový pro normální energetický metabolismus a udržení zdravého nervového systému, který, pokud je zanedbáván, může mít časem vážné poruchy. B12 je také důležitý pro správné fungování vašeho imunitního systému, což je něco, co chcete mít při cestování vždy v pořádku. Pokud jste vegani, vřele doporučujeme užívat B12 denně, a to nejen na cestách.

Vitamín B6 (pyridoxin) v příručním zavazadle nemá chybět z důvodu důležitosti pro metabolismus mnoha látek, například bílkovin. Skvěle doplňuje B12.

Obsah lékárničky - co nesmíte zapomenout

Samozřejmostí musí být léky, které pravidelně užíváte doma. Všichni cestovatelé by si měli vzít dostatek léků na plánovanou cestu a něco navíc pro případ prodloužení pobytu. Noste všechny léky v původních obalech, ať máte přehled o dávkovacím schéma a rozeznáte, o jaké léky se jedná. Jistotu vám dodá, když si vezmete i příbalové letáky.

Řadu doplňků proti nevolnosti jsme již probrali, ale mohou přijít i stavy, které budou vyžadovat silnější a rychlý zásah. Třeba když sníte něco zkaženého. Jako první můžete vyzkoušet aktivní uhlí, ale raději se vybavte i léky pro zklidnění průjmu a nadýmání.

Důležité jsou také léky na alergické potíže. Nemusí vás zrovna žahnout medúza, ale takové kousnutí hmyzem je mnohem pravděpodobnější a vy nikdy stoprocentně nevíte, jak na to vaše tělo zareaguje. Pokud se budete pohybovat v blízkosti lesa nebo vodních ploch, používejte repelent a vhodné oblečení i obuv. Každý večer si prohlédněte kůži celého těla. Pro případ, že dojde k přisátí klíštěte, mějte v lékárničce nástroje, kterými ho bezpečně odstraníte.

Hlavně na delších cestách a tam, kde je vlhko, hrozí výskyt mykózy. Proto je vhodné mít v lékárničce i přípravky na plísňová postižení kůže. Ženy, které často trpí gynekologickými obtížemi, by měly používat mycí gely určené pro intimní hygienu. Pěkně nepříjemné dokáže být situace, kdy chytíte opruzeniny. Proto se vybavte vhodnými krémy.

Nikdy také nevíte, kdy se můžete poranit nebo škrábnout. Abyste ránu správně ošetřili budete potřebovat vhodnou výbavu, kde nesmí chybět dezinfekce, obvaz (sterilní i nesterilní), náplast (běžné i voděodolné, s polštářkem i bez něj), gáza a vata. Skvělé jsou také masti s obsahem hojivých látek, které vaše šrámy rychleji zahojí.

Jako naprostou nutnost vnímáme léky proti bolesti, proti zánětu, zvýšené teplotě a proti bolesti v krku a nachlazení.

A než se kamkoliv vydáte, v dostatečném předstihu se informujte o vhodném očkování pro oblast, kde budete dovolenou trávit. Někde je takové očkování dokonce povinné. Jindy zase můžete preventivně dostat léky proti malárii.
Vždy platí, že čím lepší příprava a informovanost, tím pohodovější dovolená vás čeká a jen tak něco vás nepřekvapí.