Omega 3 mastné kyseliny dlouhodobě atakují nejvyšší příčky oblíbenosti mezi doplňky stravy. Není divu, protože mohou obsahovat spoustu blahodárných látek. Slovíčko „mohou“ je v předchozí větě důležité! A to z důvodu, že ne každý zdroj omega „trojek“ se dá považovat za kvalitní. Levné doplňky s omega 3 bývají z průmyslově chovaných ryb, mnohdy zatížených toxiny a těžkými kovy. Pak jsou tady mořské řasy a hlavně antarktičtí korýši, z nichž se vyrábí krilový olej. Je tento zdroj opravdu nejlepší nebo zůstat u rybího oleje, ale z kvalitních, volně žijících ryb?

Formy omega-3 nenasycených mastných kyselin pod drobnohledem

Možná se budete divit, kolik forem omega 3 ve skutečnosti existuje. Jejich znalost je přitom klíčová, protože přece chcete doplněk stravy, který se do těla co nejlépe absorbuje a nevyjde z něj naprázdno. Forma, jakou chcete, by měla bezpochyby obsahovat vysokou koncentraci mastných kyselin EPA a DHA. Co zkratky znamenají? EPA je kyselina eikosapentaneová, DHA je zkratkou pro kyselinu dokosahexaenovou. Obě kyseliny jsou základními složkami v produktech se shrnujícím označení omega 3.

Nejvíce přirozenou formou je přírodní triacylglycerolová forma (TG), bohužel právě ona je v dnešní době často nositelem nečistot a v levnějších doplňcích obsahuje jenom malé množství EPA a DHA. Opakem je syntetická ethylesterová forma (EE). Pyšní se vysokým podílem EPA/DHA a nízkým obsahem nečistot. Avšak tato forma není pro člověka tak přirozená, jedná se spíše o koncentrát rybího oleje, než skutečný rybí olej a hlavně kolují pochybnosti o její absorpci naším organismem. Syntetická triacylglycerolová forma (sTG) může být pomocí reesterifikace přeměněna tak, aby vznikly tělu přirozené omega-3 ve zcela čisté variantě s mnohem vyšší koncentrací EPA a DHA. Např. kvalitní olej z tresčích jater bývá právě v této formě. Jako poslední tu máme fosfolipidovou formu (FF), mimořádně přirozenou formu pro náš organismus, protože fosfolipidy jsou strukturálními složkami všech našich buněk. Krilový olej je variantou tohoto jedinečného fosfolipidového biomolekulárního profilu.

Co je krilový olej a z čeho pochází?

Měkké kapsle naplněné krilovým olejem poznáte od toho rybího docela snadno - ve velké míře se blíží červené barvě na rozdíl od sytě žluté, jaká je typická pro olej z ryb. Čím to je? Za zbarvení může astaxanthin, látka běžně obsažená v mnoha mořských řasách a dalších podvodních organismech, co je konzumují. Stejně tak i v krillu - poloprůsvitných korýších a krevetám podobným organismům, kteří plankton s obsahem astaxanthinu pojídají jako hlavní složku své stravy. Funkcí této látky je především ochrana nenasycené vazby v mastné kyselině před oxidačním poškozením, což pravděpodobně tak pozitivně ovlivňuje biologickou dostupnost a účinky krilového oleje. Původ zdroje krillu je z co nejčistších vod. A ty hledejme v antarktickém oceánu.

Získávat olej z těchto korýšů má dle mnoha studií spoustu výhod. Vědecké poznatky hovoří například o tom, že krilový olej obsahuje ve srovnání s rybím až 48× více antioxidantů. Bezpochyby za to může i již zmíněný astaxanthin.

Výhody krilového oleje:

  • velice dobrá vstřebatelnost díky tomu, že se váže na fosfolipidy
  • má vysoké procento antioxidantů
  • pochází z čistých vod a není zatížen těžkými kovy
  • jeho získávání je ekologicky šetrnější a udržitelné

Proč jsou omega-3 potřeba a jak se projevuje jejich nedostatek?

Prospěšnost zdravých tuků je definitivně jedním z nejdiskutovanějších témat zdravé výživy v posledních několika letech a ostatně i naši předci nabádali hlavně svoje děti k užívání rybího oleje, zarovnaného na polévkové lžíci každý den. On totiž nedostatek omega 3 mastných kyselin není nic nemožného, pokud si zrovna nepotrpíte na mořské plody, nepoužíváte zdravé panenské oleje do salátů a ani nejste zásobení doplňkem stravy s omega 3. Víte, že ideálně bychom měli jíst ryby 2× týdně?

Nedostatek mastných kyselin EPA a DHA může přispívat ke kardiovaskulárním problémům nebo zhoršenému zraku. Podle několika studií umocňuje i syndrom suchého oka. Zhoršit se dokáží i potíže s pohybovým aparátem - klouby bolí, tělo je celkově unavené.

EPA a DHA jsou potřeba už při vývoji plodu, tedy nejsou užitečné jen pro děti a dospělé. Bylo zjištěno, že příjem kyseliny dokosahexaenové (DHA) z těla matky přispívá k normálnímu vývoji očí i mozku plodu. Bohužel dle výzkumu Státního zdravotního ústavu má polovina českých kojících žen v mateřském mléce nedostatek DHA. Kyseliny spadající pod omega 3 však přispívají i k normální činnosti mozku a stavu zraku po celý život. Stejně tak přispívají k normální činnosti srdce a pozitivně působí i na krevní tlak.

Jak vidíte, omega 3 mastné kyseliny jsou nepostradatelné. Naše tělo prostě potřebuje  „promazávat“ z mnoha důvodů. Poděkuje vám za to lepší činností a pokud bychom my osobně měli vybrat jeden jediný doplněk podle míry užitečnosti a důležitosti, byl by krilový olej jedním z těch hlavních favoritů.