Long Covid je termín, který popisuje přetrvávající zhoršení zdravotního stavu po prodělání Covid-19. U někoho může přetrvávat týdny, u jiného dokonce měsíce od samotné počáteční nemoci. Po světě se s postcovidovým syndromem setkávají miliony lidí nehledě na to, jaká varianta koronaviru právě probíhá populací. Do výzkumu, který zjišťuje, jak nejlépe definovat dlouhý Covid, jaké jsou jeho příznaky a jak ho léčit, putují miliardy. Co dodnes víme? Existují účinné tipy, jak se z dlouhého covidu rychle dostat? Všechny podstatné informace najdete v článku.

Jak se long covid projevuje?

Většina zdravotních institutů, jako je třeba National Institute for Health and Care Excellence (NICE) definuje někoho s „dlouhým Covidem“ jako člověka, který pociťuje příznaky Covid-19 ještě po dobu 4–12 týdnů po infekci nebo zažívá příznaky Covid-19 i další příznaky, které nelze vysvětlit alternativní diagnózou, 12 a více týdnů po infekci

Vědci ve studiích dosud identifikovali tři různé typy postcovidového syndromu na základě typu příznaků. Největší skupina dlouhodobě nemocných po Covidu ve studii uváděla příznaky, jako je únava, „mozková mlha“ a bolest hlavy. Druhá skupina zaznamenala respirační příznaky, jako je bolest na hrudi a nepříjemná, omezující dušnost. Tyto příznaky byly nejčastější v raných fázích pandemie, pokud pamatujete. Stávalo se tak ještě před plošným očkováním, kdy lidé skončili na jednotkách intenzivní péče s oboustrannými zápaly plic a život ohrožující dušností. Poslední, nejmenší skupina zaznamenala rozmanitou škálu příznaků včetně bušení srdce, bolesti svalů a změn na kůži a vlasech. Diagnostika tedy nemusí být úplně snadná, ale pohled na škálu symptomů u zmíněných skupin nemocných vám dokáže dát dobrý obrázek.

Shrnutí nejčastějších příznaků:

  • únava (54 %)
  • dušnost (31 %)
  • ztráta čichu (23 %)
  • bolest svalů (22 %)

Jaká je pravděpodobnost dlouhého covidu? 

Statistické úřady podle dostupných dat v současnosti odhadují, že 3 až 12 procent lidí, kteří se nakazí Covidem, bude mít příznaky ještě 12 týdnů po počáteční infekci. Podle všeho jde hlavně ale o data, která jsou z doby před extrémně rozšířenou variantou Omicron. Ta, jak se zdá, vyvolává dlouhý covid o něco méně často, než varianta Delta. 

Zajímavá data jsme našli ve Spojeném království. Zde až 1,8 milionu lidí ve (2,8 procenta britské populace) pociťovalo k 2. červenci 2022 dlouhodobé příznaky Covid. Více než pětina z těchto lidí pociťovala dlouhé příznaky Covid více než dva roky po prvním podezření na infekci. Více než dvě třetiny uvedly, že pociťované symptomy snížily jejich schopnost vykonávat každodenní aktivity, a více než pětina dotazovaných uvedla, že symptomy zůstaly tak vážně, že nebylo možné každodenní aktivity provozovat téměř vůbec. Předpokládáme, že čísla budou v jednotlivých evropských zemích poměrně podobná.

Jak se dlouhému covidu vyhnout?

Bohužel stále není 100% jisté, proč se u některých lidí dlouhý Covid projeví a u některých ne. Dlouhý Covid se může rozvinout i po lehkém průběhu onemocnění. Proč? Kéž bychom to věděli přesně. Mohou za to souběžné probíhající infekce? Špatně fungující imunitní systém nebo sklony k autoimunitě? 

Jasné je však jedno. Jedním z klíčových způsobů, jak snížit riziko dlouhodobého Covidu, je nechat si “píchnout” vaším lékařem doporučenou vakcínu. Vakcína částečně snižuje riziko samotné nákazy Covid-19, ač respirátory a roušky mají také svůj neopomenutelný význam, ale existují také důkazy, že pro ty, kteří Covid chytí a jsou očkovaní, mají menší pravděpodobnost, že se u nich rozvine dlouhotrvající Covid. Vakcína však riziko dlouhého onemocnění Covid úplně neeliminuje. To je dobré mít na paměti. Nejde o všemocný nástroj. Některé výzkumy provedené ve Spojených státech naznačují, že mezi těmi, kteří chytí Covid a jsou očkovaní, může být riziko stále patrné. Dokonce se vyskytly i případy, kdy samotná vakcína vyvolá příznaky podobné long Covidu. U celkově zdravých lidí je to však extrémně nepravděpodobné.

Jak dlouho trvá zotavení z dlouhého Covidu?

Stále se učíme, jak dlouho postcovidový syndrom trvá a jak moc se liší se mezi jednotlivými lidmi. Je důležité si uvědomit, že dlouhodobé zdravotní problémy nejsou jedinečné jenom pro Covid-19. Vleklé či dokonce trvalé následky mohou mít i jiná virová onemocnění. Dost typický je například chronický únavový syndrom po prodělání mononukleózy (EB virózy). To je virové onemocnění vyvolané virem Epstein-Barrové, který patří do skupiny herpetických virů. 

Z dosavadních zjištění vyplývá, že mezi těmi, kteří potřebovali nemocniční léčbu pro počáteční koronavirové onemocnění, je běžné, že zotavení z dlouhé Covidu trvá pět měsíců nebo déle. Existují samostatné zprávy o tom, že trvá i 12 měsíců nebo více. Zahrnují jak lidi, kteří zpočátku nepotřebovali léčbu v nemocnici tak ty, kteří ji potřebovali a skončili na jednotce intenzivní péče. 

Tipy pro zvládnutí postcovidového syndromu a existuje vlastně léčba?

Pokud je vaším hlavním příznakem přetrvávající únava, snažte se sami udávat své tempo - plánujte, co budete dělat a nepřetěžujte se. Dejte tělu prostor se zotavit. Pokuste se rozdělit úkoly, které vám připadají obtížné, na menší díly a střídejte jednodušší a těžší činnosti. Tomu se anglicky říká “pacing”. Také si najděte co nejlepší denní dobu k provádění určitých činností na základě vaší energetické hladiny. Ta se může během dne při long Covidu velmi lišit. Většina lidí mívá těžká hlavně rána a dopoledne.

Snažte se postupně zvyšovat množství cvičení. To je velmi důležité, aby vám zcela neochably svaly. Zkuste chodit na krátké procházky, ty pomohou okysličení organismu a rozproudí vám lymfatický systém. Být v pohybu zároveň znamená uvolnění endorfinů a zlepšení vaší nálady.

Mnoho lidí trpí také mozkovou mlhou, když se zotavují z dlouhého Covidu. To znamená, že může být těžké soustředit se nebo si věci zapamatovat. Myšlení se stává pomalejší, než je obvyklé a můžete se cítit zmateně nebo zapomnětlivě. Proto si dělejte poznámky, které vám pomohou zapamatovat si to, co potřebujete – ať už jde o pracovní či lékařské schůzky. 

Jezte zdravě. Středomořská strava zahrnující olivový olej, ovoce a  zeleninu, ořechy a fazole a celozrnné výrobky prokazatelně zlepšuje myšlení, paměť a zdraví mozku. Přidat můžete také doplňky stravy - adaptogeny, které zlepšují myšlení. Od věci nejsou ani doplňky na posílení imunity - vaše tělo při long Covidu potřebuje podporu. Někteří přírodní léčitelé doporučuji také včelí produkty, kurkumin, luteolin, kvercetin a nikdy neuděláte chybu ani se známými doplňky pro energetický metabolismus, jako jsou vitamíny B a C, železo a hořčík.

A jak na zmírnění bolesti kloubů a svalů? Užitečná mohou být cvičení na flexibilitu (jako strečink, jóga a tai chi ) a silová cvičení (jako je běhání do schodů, zvedání závaží a práce s gumami na cvičení). Před zahájením nového cvičebního režimu se poraďte se svým lékařem.

Jak je to vlastně aktuálně se samotnou léčbou? Bohužel dodnes neexistuje jediný test na jasnou a rychlou diagnostiku dlouhého Covidu. Je to zkrátka stav, který ještě není plně pochopen. Promluvte si se svým lékařem, pokud pociťujete dlouhodobé příznaky po infekci Covidu. Může se někdy stát, že vaše příznaky mají jinou příčinu. Lékař by měl provést kontrolu srdeční frekvence a krevního tlaku, EKG a poslat vás na rentgen hrudníku. Možná budete odkázáni na specializovanou rehabilitační službu a také na specialisty z oborů neurologie, hematologie a imunologie. Určitě vám dopomohou najít řešení, jak symptomy ještě více zmírnit a nejlépe se zcela zotavit.