Stěžujete si často na nafouklé břicho a cítíte, že místo něj máte balón v těch chvílích, kdy se to nejméně hodí? Když sedíte s přáteli v parku při food festivalu, v restauraci plné lidí na dovolené, ale hlavně - štve nafouknutí nejvíce vás samotné, protože je to zkrátka šíleně nepříjemné? Plynatost střev je jedno obrovské tabu trápící spoustu lidí. Věřte, nejste v tom sami! Ale proč se to děje? Jaké jsou nejčastější příčiny? To všechno si probereme v dnešním článku. A dobrá zpráva hned na začátek - naštěstí existuje řada způsobů, jak se nadýmání vyvarovat, omezit ho a užít si řadu hodování, all-inclusive servisu či festivalů s jídlem, které pro vás bylo mnohdy noční můrou.

Proč někdo trpí nadýmáním?

Nafouknuté břicho patří mezi ty vůbec nejčastější gastrointestinální potíže. Pocit zvýšeného tlaku, pnutí a v dalších fázích i nesnesitelné křeče – to všechno jsou příznaky signalizující nafouklé břicho. 99% populace jím trpí vlastním zaviněním a jenom za zlomek může genetika a vrozené vady. Je to dobrá nebo špatná zpráva? Rozhodně dobrá! Nadýmání tedy lze v 99% ovlivnit a mnohdy k tomu stačí málo. Čím rychleji odhalíte příčinu, tím rychleji se vám může ulevit. Pravidelně nafouknutým břichem trpí hlavně ti, co neznají míru v konzumaci nezdravých potravin, nemají od lékaře dostatečně ověřené potravinové intolerance, zbytečně se přejídají nebo hltají či celkově nehoví správným stravovacím návykům, zažívají hodně stresu a málo se hýbou. To jsou nejčastější důvody a běda, když se sečtou. Jestli se vám takové veletoče odehrávají v břiše často, a vy se trápíte dlouhodobě, nemůžete si kvůli tomu užít spoustu aktivit a volného času. Není nač čekat, nadýmání totiž není nic, co nemůže přerůst do závažnějších problémů, běhání po doktorech a následné vyslechnutí si nepříjemných diagnóz, jako je porucha průchodnosti střev, chronické střevní záněty, zhoršené alergie nebo syndrom dráždivého tračníku a neustálé pálení žáhy.

Vyhýbáme se rizikovým potravinám a makáme na životosprávě

Jedním ze zcela nejúčinnějších způsobů na řešení mnoha zdravotních potíží je změna životosprávy k lepšímu. Je velká škoda, že se to u mnohých lékařů vůbec nedozvíte a místo toho rovnou vyfasujete nějaké léky. Zkrátka vzdělání o zdravém životním stylu by nemělo zůstávat jenom doménou výživových poradců. Úprava jídelníčku a zdravý pohyb společně se spánkem jsou tři nejdůležitější faktory pro úspěch a docílení takové změny. Zbavte se striktně všech polotovarů, modifikovaných potravin a nezdravých tučných jídel, zahoďte všechny přeslazené nápoje, přestaňte pořád žvýkat. Nafouklé břicho mohou vyvolat také jídla s obsahem oligosacharidů, tedy luštěniny, některé druhy zeleniny (květák, brokolice, cibule a česnek), ovoce (broskve, meruňky, švestky, jablka) či cereálie. Omezte i vysoký příjem soli - nedosolujte jídla a potraviny s náhražkami cukru. 

Vyzkoušejte, co s vámi udělá vyřazení lepku, laktózy a sóji. Rychle tak můžete otestovat, co vašemu zažívání nevyhovuje. To samé můžete vyzkoušet i s různým ovocem, zeleninou, protože velká řada lidí trpí potravinovými intolerancemi/alergiemi právě na některé druhy těchto jinak vysoce zdravých potravin. Bohužel ne u každého se alergie projevuje svěděním v ústech, vyrážkou či otokem. Chcete si být úplně jistí? Test na intolerance a alergie vám udělá každý alergolog. Poproste ho, ať vyplní celý panel na žádance, pro maximum testovaných položek.

Správná životospráva, to je také pohyb a spánek. Samotný pohyb dává střeva do pohybu a pomáhá tak s trávením. Při spánku se pak harmonizuje a regeneruje celé tělo a všechny orgány – samozřejmě i vaše zažívání.

Jaká jídla a doplňky stravy pomohou?

Tak, jako existuje nevhodné jídlo, existují potraviny, které mají opačný, příznivý efekt a potenciál eliminovat břicho rozpínající se jako balón. Výborný je zázvor, protože obsahuje enzymy, které pomáhají tělu trávit bílkoviny, má zklidňující a protizánětlivé účinky na střeva. I obyčejná kyselá okurka je účinný lék na trávení. Kvašené okurky dokáží omezit působení špatných střevních bakterií, zmírňují nadýmání a plynatost, ale i průjem či zácpu. Takový heřmánkový nebo fenyklový čaj patří taktéž mezi zázraky. Oba zklidňují zažívání a hodí se třeba do termosky na výlet nebo kamkoliv, kde vidíte potenciál nadýmavého problému.

Pár kapslí doplňků stravy s sebou můžete nosit také při každé příležitosti. Vybírejte hlavně mezi těmi, které podporují trávení, vhodné jsou také různé zdroje vlákniny či trávicích enzymů, jako třeba psyllium, inulin, acai berry a enzymy bromelain a papain. Doporučujeme také třezalku, schizandru a ibišek. Jenom pozor na přehnané množství vlákniny! Vyvolala by opačný efekt - ideální množství celkové přijaté vlákniny denně je od 15 do 35 g.

Stres jako příčina nafouklého břicha

Jestli je vaše životospráva dobrá, nemáte potíže s alergiemi a potravinovými intolerancemi, zamyslete se, jak jste na tom se stresem. Znáte pocit, když z něčeho máte nervy a žaludek kvůli tomu začíná být na vodě a břicho se nafukuje? Stres ovlivňuje obrovskou škálu procesů, pokud je dlouhodobý, přepíná tělo do módu boj-útěk a funkci mnoha systémů v organismu k tomu upravuje. Při stresu dochází k produkci hormonů (ve střevech vzniká až 95% serotoninu (hormonu štěstí)), které kolují po celém těle a mohou také negativně ovlivnit trávení. Když jste ve vyšším napětí, často se stává, že více dýcháte a polykáte spoustu vzduchu, jehož množství pak může způsobit nadýmání a také bolesti břicha. Stres ovlivňuje i tvorby žaludečních kyselin a nakonec nezapomeňte - když je člověk dlouho ve stresu, podvědomě sahá po jiném složení potravin jako za normálních okolností - snaží se zklidnit čokoládou, fast foodem, alkoholem. Už samotný přísun takového druhu stravy má za následek trávicí problémy.

Dlouhodobá práce na zažívání s pomocí probiotik

Za nadýmáním stojí také nerovnováha střevního mikrobiomu, který jste si rozhodili nevhodnou životosprávou. Škodlivé bakterie, které se umí rády přemnožit, jakmile je v jídelníčku nezdravá strava a spousta sladkostí, samy o sobě produkují spoustu plynů. Ovlivnit mikrobiom lze probiotiky. Existují buď složená probiotika z více kmenů, hlavně z laktobacilů a bifidobakterií, nebo jednotlivé, specifické kmeny, jako je E. coli či saccharomyces boulardii. Zkrátka platí, že probiotika by neměly být pouze součástí kůry po antibiotické léčbě. Jejich výhody užívání platí pro každého se střevními problémy a vyplatí se je užívat delší dobu.

Rada na závěr

Nenechte si problémy s nafouknutým břichem nechat přerůst v něco chronického a nikdy nedovolte, snažit se s tím žít, jako že se nic neděje. Pokud se potíže zhoršují, nepomáhá ani úprava stravy a životního stylu, neváhejte navštívit lékaře. Základem je fyzikální vyšetření břicha poslechem fonendoskopem a pohmatem (vyloučení bolestivosti, nebo určení místa bolesti), u podobných stavů se vždy provádí vyšetření k vyloučení přítomnosti krve ve stolici. Ze zobrazovacích metod je nejběžnější rentgen břicha, ultrazvuk břicha a samozřejmě CT vyšetření, na které vám ochotný lékař bez okolků napíše žádanku.