Každý z nás je občas unavený. Těžký den v práci, tvrdý trénink, náročný víkend - to a mnohé další jsou důvody unavených dní, po nichž si zkrátka potřebujeme odpočinout. Vysoké nároky současné doby zkrátka vyžadují, abychom byli v dobré fyzické i psychické kondici, připraveni zvládat všechny výzvy. Zcela proti tomu jde návyk na komfort, který mnohdy naši celkovou kondici oslabuje a nedává nám možnost připravit se na náročná období. Když se tato dysbalance často opakuje, můžete pozorovat zvýšenou únavu dlouhodobě. Zkrátka každodenně stojíte proti faktorům vlastního životního stylu. Nevíte, jak na tom zapracovat? A mohou být důvody zvýšené únavy ještě někde jinde? Na co si dát pozor nebo co probrat s lékařem? Ve všem vám poradíme na následujících řádcích.

Málo pohybu a sedavý způsob života

Největším zabijákem kondice je zanevření na prospěšný pohyb. Slyšeli jste někdy od někoho výmluvu, že je na cvičení moc unavený? To se možná už dostal do začarovaného kruhu, kdy kvůli sedavému způsobu života natolik ochably svaly, až výdrž jedince nevystačí na celý den. Právě nedostatek pohybu je jednou z nejčastějších příčin zvýšené únavy. Pokud přicházíte z práce vyčerpaní a potřebujete si chvíli zdřímnout, jde obvykle o upozornění na vysoce sníženou kondici.

Přitom není potřeba stát se rovnou vytrvalostním sportovcem. Stačí poměrně málo. Když někde čekáte, zkuste místo sezení chodit, místo výtahu zvolte schody, místo gauče vyhledejte karimatku a protáhněte se. Stačí opravdu málo, abyste zvýšili své energetické hladiny. Dlouhým sezením zároveň znemožňujete správnou funkci lymfatickému systému, který se téměř zastaví a nemůže tak přirozeně vyhánět z těla škodlivé látky, toxiny, taktéž často se podílející na zvýšené únavě.

Špatné stravování a příliš mnoho cukru

Jsou potraviny energii dodávající a jsou i potraviny, které energii berou. Cítili jste se někdy po nezdravém nebo těžkém jídle unavení, ospalí a vůbec se vám nic nechtělo dělat? Téměř jistě jste si pochutnali na něčem, co vysává vaši energii nebo přespříliš zatěžuje zažívání, kam se poté musí energie z těla zaměřit. Velkým problémem je, že si stále mnoho lidí myslí, že energetický nápoj nebo čokoláda představují zázračnou pilulku na energii. Bohužel vás musíme zklamat. Tedy, jak se to vezme. Nálož sacharidů a hlavně rafinovaných cukrů sice člověka dokáže krátkodobě nakopnout, ale jde o zdroj falešné energie, dlouhodobě zcela nefunkční, protože si nadměrnou konzumací těchto produktů akorát tak rozhodíte rovnováhu vašeho mikrobiomu. V něm vykrmíte škodlivé bakterie a ty energii pouze berou. Co se v těle při sacharidové bombě odehrává? Vysoký příjem cukru a zpracovaných sacharidů způsobí rychlý vzestup hladiny cukru v krvi. To signalizuje, že slinivka produkuje velké množství inzulinu, aby se cukr dostal z krve do buněk. Tento skok v hladině krevního cukru – a jeho následný pokles, dokáže velmi rychle zase vyčerpat. Zařaďte tedy jídla, která energii přináší. Tu opravdovou.

Nezapomínejte na dostatečný příjem zeleniny a luštěnin, dejte si potraviny bohaté na vlákninu, ořechy a semínka nebo ovesné vločky, které jsou obrovskou zásobárnou energie. Používat při výběru potravin můžete také pravidlo, nedávat do košíku nic, co bylo nějak upravené a modifikované. Zkrátka čerstvé potraviny vedou na plné čáře.

Ještě více zlepšit zažívání a dobré zpracování všech potravin bez nadměrného energetického výdaje vám umožní také doplňky probiotik, vlákniny - inulin, psyllium nebo enzymy na trávení, jako je bromelain a papain.

Nedostatek spánku a spánek v nevhodnou dobu

Naše tělo, aniž by se to zdálo, vykonává při spánku spoustu činností, které jsou na pozdějším fungování během zcela závislé. Kromě ukládání paměti se během spánku tvoří spousta hormonů. Ty regulují náš metabolismus a energetické hladiny. To je a sám o sobě velký důvod, proč se snažit kvalitně spát. Dá se říci, že nedostatek spánku doslova sabotuje váš den.

Spánek by měl být klidný a nepřerušovaný, aby mozek mohl projít všemi pěti fázemi každého spánkového cyklu. Kromě dostatečného spánku se zdá, že pravidelná spánková rutina také pomáhá únavě předcházet. V jedné studii uváděli mladiství, kteří chodili spát současně ve všední dny a o víkendech, menší únavu a menší potíže s usínáním než ti, kteří zůstali vzhůru a o víkendu spali méně hodin. Taková pravidelnost je však důležitá pro každého. Je jedním z nejdůležitějších pravidel tzv. spánkové hygieny. Tu obnáší také uléhání do postele bez starostí, udržování místnosti ve tmě, udržování příjemného chladu v ložnici či vyvarování se modrému světlu z displejů nebo televize alespoň hodinu předtím, než jdete spát.

Zlepšit spánek a uléhat do postele zcela klidní vám mohou usnadnit opět některé doplňky stravy. Celkovou relaxaci podporuje eleuterokok, rhodiola, třezalka a doporučit lze také 5-HTP, synefrin či DMAE.

Dlouhodobě zvýšený stres

Téma spánku a stresu se vzájemně vysoce ovlivňuje, takže se hodí zmínit, že právě i stres může energetické hladiny velice neblaze ovlivňovat. Při stresu se tělo vyčerpává hned na několika úrovních. Zaprvé stále běží v módu boji nebo útěk a tzn. vyplavování mnoha látek ovlivňující napnutí svalů a zvýšenou koncentraci. To je samo o sobě velice vysilující. Stres také potlačuje imunitu a řídí nervový systém špatným směrem. Samozřejmě, že určitý stres je normální, ale jakmile vám připadá jako denní chleba a cítíte se z toho unavení, je načase s tím začít rychle něco dělat.

Není žádná ostuda najít pomoc psychoterapeuta, který vás může naučit různé techniky, jak stres zvládat. Spoustu dobrých rad však najdete i na YouTube, stejně jako návody, jak provádět meditaci, další vysoce účinný prostředek pro zvládání stresu.

Co když už jsou na vině nemoci a jiné zdravotní obtíže?

Dlouhodobá únava nebo dokonce chronický únavový syndrom, vyznačující se nevysvětlitelné únavou po dobu delší než několik měsíců a také symptomem, jemuž se říká PEM - Post-námahová malátnost, zhoršení symptomů po i menší fyzické nebo duševní námaze, přičemž příznaky se obvykle zhoršují 12 až 48 hodin po aktivitě a trvají dny nebo dokonce týdny. Za spuštěním tohoto syndromu mohou být u určitého procenta lidí chronické infekce, virová nálož a vysoce oslabená imunita, která přestala pracovat správně a přeskočila na jakéhosi autopilota. Celému stavu pak mohou přidávat na vážnosti alergie, intolerance či nedostatečnost nadledvin a štítné žlázy.

Když vyrazíte za lékařem, určitě ho poproste, aby vám na všechno zmíněné udělal krevní rozbory. Zároveň doporučujeme nechat otestovat viry, jako je EBV (způsobující mononukleózu), HHV6 (herpes virus 6) a také lymskou boreliózu či plicní chlamydie.

Včasné nalezení příčin vám vždy urychlí dobu léčby, rekonvalescence a nalezení opětovné dávky energie.

Doplňky stravy na energii:

  • kotvičník
  • acerola
  • vitamin B12
  • železo bisglycinát
  • moringa
  • ženšen pravý
  • taurin
  • guarana