Pojem brain fog neboli mozková mlha se rozšířil hlavně s covidem. Přitom nejde o pojem do té doby neznámý. A už vůbec se nemusí vztahovat jenom ke koronaviru nebo post covidovému syndromu. Jde o stav, kdy vám to zkrátka dlouhodobě vůbec nemyslí nebo nejste schopni memorizace a koncentrace. Takový zdravotní problém se může podepsat velmi negativně ve vašem osobním i pracovním životě. Přinášíme souhrnné informace, co může za mozkovou mohou stát a jak se jí zbavit.

Co je mozková mlha?

Pro stav mozkové mlhy pravděpodobně nešel vymyslet příznačnější výraz. Mlha nás dokáže naštvat jako řidiče za volantem, turisty prahnoucí po ničím nerušeném výhledu, ale nepůsobí na nás nikterak pozitivně, ani když jsme doma a vidíme ji za okny. A stejné je to s mozkovou mlhou. Dokáže ovlivnit téměř všechny kognitivní funkce a zabraňuje nám adekvátně reagovat a rozhodovat se. Existují i případy, kdy mozková spouští vysokou únavou, protože se na snahu alespoň částečně normálně myslet spotřebovává neuvěřitelné množství energie. Výsledkem je celkové zmatení, které mnohdy vede k rezignaci na všechno, jíž ještě doplní pořádná porce deprese z toho, jak se člověku všechno hroutí pod rukama. Dá se tedy říci, že mozková mlha dokáže spustit celou kaskádu následných zdravotních stavů. Ale co bylo na začátku? Brain fog nebo ještě něco předešlého?

Uvědomit si, co je ještě normální

Důležité je uvědomit si, že jak stárneme, zažíváme fyziologické změny, které mohou způsobit závady v mozkových funkcích, které jsme vždy považovali za samozřejmost. Naučit se a zapamatovat si informace může trvat déle. Nejsme tak rychlí, jak jsme bývali a celkově na všechno potřebujeme o něco více času. Stejně tak je ale důležité si uvědomit, kde je pomyslný práh toho, co je normální. Problémem mozkové mlhy totiž bývá, že se do našich životů v mnoha případech dostává plíživě. Výjimkou jsou pouze nemoci, které ji dokáží naopak nárazově spustit a po vyléčení postupně sama od sebe odchází. Nebo, alespoň by měla. Typickými příklady může být zdravotním systémem podceňovaná lymská borelióza, u lidí se sníženou imunitou rizikový EB virus způsobující ve své akutní fázi mononukleózu, ale i další infekce nebo viry, v posledních dvou letech třeba právě onen 1000× probíraný koronavirus. Tak jako tak, pokud mozková mlha přichází, odchází a je v nějaké míře stále součástí vašeho života, i po prodělání zmíněných nemocí, které jste jako hlavní příčinu již vyřešili, je důležité pamatovat na jedno. Pokud se neléčí, může brain fog ovlivnit kvalitu vašeho života dlouhodobě a vést k dalším stavům, jako je Parkinsonova choroba, ztráta paměti či Alzheimerova choroba.

Časté příčiny

Mozková mlha bývá nejčastěji zakořeněna v životním stylu, kterým jsme si způsobili hormonální nerovnováhu, stres a další potíže, jež si rozebereme. Podle některých vědců se na buněčné úrovni předpokládá, že mozková mlha je způsobena vysokými hladinami zánětu, který má multisystémové následky, ovlivňující náladu, energii a soustředění. Ale co když potřebujete mozkovou mlhu vyřešit opravdu jenom na úrovni post virového nebo infekčního základu? Pojďme popořadě. A tohle jsou doplňky, které byste při mozkové mlze všech příčin neměli minout:

  • Omega 3
  • Ginkgo biloba
  • Inositol
  • Lecitin
  • Cholin
  • L-Carnitine
  • Vitamín C
  • Vitamíny řady B
  • Moringa
  • Ashwagandha

Velká zátěž toxiny a častá histaminová bouře

Náš imunitní systém neustále na něco reaguje. Nejen, že musí řešit všudypřítomné viry a bakterie, s nimiž přicházíme do styku v MHD, v práci, přírodě, zkrátka všude. Do pozoru ho staví i jiné cizí částečky, které se nám dostávají do těla, například potravou. Typickým příkladem je pak alergická reakce - přehnaná reakce organismu na cokoliv, co vyhodnotí jako hrozbu. Výsledkem není pouze vyrážka, pálení, zažívací potíže nebo únava. Histaminová bouře je alergenem vyvolanou reakcí, po níž všechny zmíněné symptomy následují. Pokud je častá a zhoršuje se i kvůli nahromadění toxinů, dokáže tělo přepnout na jakéhosi autopilota, aby se se zátěží vyrovnalo. Není pak divu, že vám to nemyslí. Zkuste se tedy alergenům vyhýbat a zvažte, co do svého těla přijímáte. Organismus, kterému se uleví bezpochyby sníží i stav mozkové mlhy.

Špatně zvolená dieta - nedostatek živin

Správně zvolená dieta dokáže zázraky. Naopak různé drastické diety nemusí každému vyhovovat a někomu dokonce dlouhodobě zhoršit zdraví. Je dobré mít na paměti, že přísun všech důležitých živin nesmí nikdy jít do pozadí. Proto obecné rady při dietách nikdy neberte doslovně a vnímejte svoje tělo, upravujte stravování dle jeho potřeb. Nedostatek živin omezuje funkci mnoha orgánů. Některé vám o tom hned nedají vědět, ale jiné, jako mozek na strádání upozorní velmi rychle. Právě třeba mozkovou mlhou. Jak si důležité živiny snadno zajistit? Jezte především dostatek kvalitního ovoce a zeleniny. Celkově se zaměřte na potraviny, jejichž původ můžete dohledat. Naopak polotovary nikdy nekupujte, stejně jako sladkosti s rafinovanými cukry.

Minimum pohybu a žádné cvičení

Funkce mozku jsou zcela závislé na jeho okysličení. Pokud neustále sedíte, jste pouze zavření doma bez pohybu, bez cvičení, těžko dosáhnete uspokojujících výsledků v myšlení, rozhodování se či paměti. Pohyb a cvičení jsou však klíčové i pro další orgány a správnou tvorbu hormonů. Jenom si vzpomeňte, jak málo někdy stačí. Jedna malá procházka ostrým tempem a hned budete cítit všechny smysly svěžejší. Pro řešení mozkovém mlhy tedy opravdu někdy stačí pouze aktivnější životní styl.

Nedostatek spánku

Šizením se v počtu naspaných hodin si můžete vyvolat začarovaný kruh. Snažíte se být co nejvíce hodin aktivní, máte na sebe obrovské nároky, ale výsledky se nedostavují, protože selháváte v jejich plnění kvůli nedostatku spánku. Jak chtít od mozku maximální výkon, když mu nedovolíte regenerovat? Zkuste se zamyslet nad svým časovým managementem a trochu uberte ve prospěch spánku. Ideální je spát minimálně 7 hodin a maximálně 9 hodin. Dohnat všechno stimulanty je dlouhodobě neudržitelné. Proto se snažte spát pravidelně v délce spadající do zmíněného rozmezí. A pokud si myslíte, že vaše mozková mlha může být způsobena poruchou spánku, jako je apnoe, nespavost nebo narkolepsie, určitě vyhledejte pomoc doktora.

Chronický únavový syndrom

Zaručené univerzální řešení tohoto syndromu není známo. Známo však je, že téměř všichni, kdo nevysvětlitelně dlouhou únavou trpí, pozorují i symptomy mozkové mlhy v různé vážnosti. Ale jak si v tomto případě poradit? Prvním krokem řešení chronické únavy je podstoupení maximálního počtu krevních testů, které často mohou poukázat na chronické infekce, záněty nebo hormonální problémy. Mnoho pacientů trápí hned několik těchto problémů souběžně, a proto jim zdraví vypovědělo službu. Připravte se, že v tomto případě možná budete muset navštěvovat více lékařů různých odborností současně, aby se všechny problémy vyřešily s tím jste se zbavili i mozkové mlhy.

Inzulinový blok

Tento problém souvisí se stravováním. Typicky se stává, když jíte příliš mnoho rafinovaných uhlohydrátů. Tím se zvýší inzulin, což způsobí, že hladina cukru v krvi přechází z vysoké na nízkou. Opět to znamená riziko mozkové mlhy. Klíčem je udržovat hladinu cukru v krvi relativně stabilní. Vyvážená strava opět pomůže. 

Nevhodné léky

Existuje spousta léků, které mají mezi nežádoucími účinky uvedeny stavy, zodpovědné za funkci mozku a nervového systému. Není divu, že se při takových lécích doporučuje neřídit auto a jiné dopravní prostředky. Ještě větším problémem jsou interakce mezi jednotlivými léky. To se nežádoucí účinky na mozek jeho funkce mohou násobit a vy si tak můžete připadat zcela odpojení. Jakmile vám lékař dává nový lék, vždy pozorně sledujte, co s vámi obsažena aktivní látka dělá a v případě problémů neváhejte lékaře kontaktovat, aby vám medikaci upravil. Nikdy nezamlčujte, jaké jiné léky ještě užíváte.

Elektromagnetické záření – z počítače, mobilu, tabletu

Myslíte si, že během času u počítače nebo při scrollování na telefonu relaxujte? Omyl! Zpracováním informací, které si čtete, mozek neustále zaměstnáváte. Pokud je to možné, vypínejte kolem sebe elektroniku každý den alespoň na nějakou chvíli. Nejdůležitější je to během spánku. Ten může být elektromagnetickým zářením v blízkosti hlavy narušen.

Těhotenství

Pro mnoho žen je během těhotenství těžší si cokoliv zapamatovat. Nošení dítěte může změnit tělo různými způsoby a chemikálie uvolněné k ochraně a výživě dítěte mohou způsobit problémy s pamětí i koncentrací. Jde však o dočasné potíže, které po těhotenství rychle odezní.