Motá se vám hlava, když vstáváte? Na vině je nejspíš nízký krevní tlak. Je motání hlavy jediným symptomem, který ho doprovází? A škodí nízký krevní tlak zdraví? Tzv. hypotenze naštěstí není pro cévy tak nebezpečná jako vysoký krevní tlak. Umí však nepříjemně narušovat aktivní život a zkazit vám řadu příjemných chvil. Pokud nízkým tlakem trpíte, nejspíš moc dobře víte, co máme na mysli. Takže, jak tlak zvednout do optimálních hodnot?

Jak nízký krevní tlak poznat?

Běžně není potřeba, měřit si krevní tlak, abyste poznali, že je nízký. Za optimální hodnoty krevního tlaku je považováno 120/80 mmHg, méně jak 100/70 mmHg už mohou doprovázet závratě a motání hlavy nejen při rychlém vstávání, obecně i větší únava a nutnost déle spát či si hodit šlofíka i odpoledne, špatná schopnost koncentrace - poruchy soustředění, studená chodidla a dlaně či hučení v uších, mžitky před očima nebo časté bolesti hlavy. Máte nečekaně rozmazané vidění? Chce se vám zničehonic zvracet? I takové mohou být symptomy nízkého krevního tlaku. Ale proč se to všechno děje? Znáte příčinu vaší hypotenze? Možná stojí za to se podívat, co se vlastně v těle děje… 

Lidské srdce funguje jako precizně přesná pumpa s mimořádně dlouhou životností. Pravidelnými rytmickými kontrakcemi nasává okysličenou krev z plic a pumpuje ji do cév a všech orgánů, až do poslední buňky v našem těle. Cévy zase fungují jako pružné trubky, které se stahují a roztahují podle toho, jak je potřeba. Tlak, kterým krev působí na cévy - to je onen krevní tlak, který naměříme tlakoměrem. Při zvýšení tlaku se cévy roztahují a při nízkém naopak stahují, čímž dokáží krevní tlak v těle regulovat. Pokud se cévy neumí dostatečně stahovat a roztahovat, přicházejí problémy s tlakem - nízkým, či nebezpečně vysokým.

Příčiny hypotenze

Příčin nízkého tlaku je celá řada a velká část z nich je způsobena nesprávnou životosprávou, jak je tomu u značného počtu onemocnění, ač hypotenze k onemocnění nepatří. Jedení přehnaně velkých porcí jídla, dehydratace organismu, nedostatek vitaminů a všech důležitých živin v těle, dlouhodobý stres - to jsou ukázkové případy nezdravého životního stylu. A to všechno dohromady velice efektivně snižuje tlak pod zdravou míru. Příčin je však mnohem větší řada - nevhodně zvolené léky, endokrinní poruchy a onemocnění štítné žlázy, nepružné cévy, co se projeví jako nízký diastolický tlak, ztráta krve při krvácení, nebo plazmy při popáleninách, prudké alergické reakce, onemocnění mozku a míchy či neurologická onemocnění, jako je Parkinsonova choroba.

Začněte s úpravou stravy a suplementací

Jíst určité druhy potravin vám může pomoci zvýšit krevní tlak. Sledujte své příznaky a pravidelně měřte svůj krevní tlak, tedy pokud máte kalibrovaný tlakoměr, abyste zjistili, co funguje. V první řadě začněte víc pít. Hydratace je základ, a to platí nejen při sportovních aktivitách. Zkrátka pít se musí. Dehydratace totiž způsobuje pokles krevního tlaku ruku v ruce. Dobré je zařadit potraviny s vysokým obsahem folátu. Příliš málo folátu může také přispět k hypotenzi, takže pozor na to. Ale kde se folát nachází? Mezi potraviny bohaté na folát patří chřest, fazole, čočka, citrusové plody, listová zelenina, vejce a játra. Přehnané solení sice není zdravé ale pamatujte, že slaná jídla mohou tlak zvýšit. Nadšenci do kávy zpozorněte! Káva a kofeinový čaj mohou dočasně zvýšit krevní tlak stimulací kardiovaskulárního systému a zvýšením srdeční frekvence.

Potraviny obsahující vitamin B12 nebo samotný doplněk stravy s B12-kou, nejlépe methylcobalaminem, mohou také pomoci. Jak to? Příliš málo vitaminu B12 může vést k určitému typu anémie. Mezi příklady bylinných doplňků, které mohou ovlivnit váš krevní tlak nebo léky na krevní tlak, patří:

  • Arnica (Arnica montana)
  • Ephedra (ma-huang)
  • Ženšen (Panax quinquefolius a Panax ginseng)
  • Guarana (Paullinia cupana)
  • Lékořice (Glycyrrhiza glabra)

Co ještě na nízký tlak pomáhá?

Na nízký tlak zaručeně vyzrajete sportováním a budováním vysoké fyzické odolnosti a otužilosti. Pevnější svaly totiž vytvářejí cévám lepší oporu díky svalovému tonusu. A nemusíte se rovnou stát kulturistou. Vhodné je plavání, jízda na kole, běh nebo aktivní turistika. Zkrátka nic extrémně náročného. K tomu přidejte pravidelné otužování, vyzkoušejte studené sprchy, nebojte se plavat ve chladné vodě. Zkrátka si zvykejte na chlad. Podpoříte tak celý oběhový systém, ale i pružnost cév. Ideální krevní tlak zkrátka není nic, na čem by se nedalo pracovat.