Navnímat a zpracovat všechny okolní podněty, displeje, reklamy, dopravu, rádio nebo podcasty dává mozku zabrat. Pokud ho ale přetěžujete i neustálým přemýšlením, řešením všeho, všude a vždy, může to mít v dlouhodobém měřítku obrovsky negativní dopad na váš život a celkové zdraví. Neustálé myšlenky brání v mnohém, i když se to nemusí na první pohled zdát. Jak přestat být otrokem vlastních zacyklených myšlenek? A jak vlastně poznat, kdy myšlení už škodí?

Před časem jsme napsali poměrně rozsáhlý článek o mozkové mlze, tedy úplném opaku exploze myšlenek ve vaší hlavě. Při mozkové mlze nedokážete vymyslet téměř nic, nebo rozhodně ne rychle a souvisle. Při tzv. overthinkingu naopak zvládnete vyplodit během jedné vteřiny tisíce katastrofických scénářů a myšlenek, jež vám v hlavě začnou doslova závodit. To se zprvu může zdát pozitivní pro různou kreativitu, vymýšlení byznysu nebo rychlé vypořádání se s pracovními úkoly, ale pravdou je, že tento, nebojíme se říct syndrom, dokáže velmi negativně ovlivňovat zdraví. Pokud s přílišným přemýšlením a závodními myšlenkami máte zkušenost dlouhodobě, určitě víte, o čem píšeme.

Co přílišné přemýšlení způsobuje

Zlaté pravidlo sice říká, že je dobré dříve přemýšlet než jednat, ale když přemýšlíte až moc, můžete se pravidelně dostávat do nepříjemné rozhodovací paralýzy. Samotná neschopnost se rozhodnout dokáže život ovlivnit poměrně zásadně. Bohužel to ale není jediný problém overthinkerů. Přehnané přemýšlení přispívá rozvoji úzkostných stavů. Je to dáno hlavně ztrátou kontroly myšlenky ovládat. Od úzkosti už není daleká cesta k depresím a někteří lidé se pak svůj závodní mozek snaží zastavit alkoholem. Je pravda, že ten ho sice otupí, ale pouze dočasně. A hlavně není zdravý. Záplava myšlenek také nutí vymýšlet různé scénáře a věci, které se ještě vůbec nestaly. Člověk se poté nedokáže dostat k vnímání přítomného okamžiku a uniká mu obrovské množství okolních podnětů. Není divu, že ten, kdo moc přemýšlí, obvykle mívá neshody v osobním životě a jím vybudované vztahy jsou náchylnější k rozpadu. Všimněte si, jak bezstarostný život mnohdy mívají lidé, kteří naopak přemýšlí až moc málo a jsou celkově jednodušší a přímočaří. Nyní se dostáváme k tomu nejzásadnějšímu. Otevřená přehrada s myšlenkami radikálně brání kvalitnímu spánku a stojí za velkým množstvím spánkových poruch a chronickou nespavostí. Mnozí se snaží nespavost řešit tlumivými prášky, především hypnotiky, kde figurují benzodiazepiny - léky s rizikem návykovosti a schopností potlačení REM spánku, při němž vzniká největší množství snů. Přitom by často stačilo vyřešit svůj přehnaně aktivní mozek a spánek by se přirozeně začal zlepšovat.

Jak poznat, že je z vás “overthinker”?

Může se stát, že jste ve svých myšlenkách zacykleni, ale ani o tom nevíte. Je to dané návykem. Pokud takto fungujete už roky, přijde vám to nějakým způsobem normální. Bude tedy potřeba, začít se na sebe dívat o lehce odlišným způsobem, stát se nezaujatým pozorovatelem. Začít můžete na pozorování svých myšlenek, než jdete do postele. Zkuste si lehnout o půl hodiny dříve, než jste zvyklí a podívejte se, co se ve vaší hlavě odehrává, jestli vlastně počítá s tím, že se chystáte jít spát. Žádné hodnocení, žádné řešení. Prostě jenom pozorujte proudění myšlenek. Má hlava tendenci řešit, jaké starosti máte následující den? Chce neustále analyzovat, co se během dne odehrávalo? Tyto a další stimulační děje dokáže mozek overthinkera produkovat a cyklit.

Dalším způsobem, jak poznat, jak vaše hlava pracuje, je vyhrazení si času pro sebe. Udělejte si na sebe čas, jen tak chvíli prostě lelkujte. Nedaří se vám u toho oprostit od myšlenek a cítíte, že si danou chvíli vlastně vůbec neužíváte, protože mozek chce stále něco řešit? Tak to už jste pravděpodobně po kolena v bahně vytvořeném závodními myšlenkami.

Posledním tipem pro analýzu je zjištění, jaké jsou vaše rozhodovací schopnosti. Vzpomeňte si na to, jakmile se budete nad něčím rozhodovat. Může jít o nákup drobnosti i výběr dovolené. Přivádí vás to všechno do nepohodlí a paralýzy? Stává se rozhodování úmorným procesem? Nejspíše vám v hlavě závodí myšlenky namísto toho, aby mozek efektivně a racionálně jednal. Je na čase s tím něco udělat!

Udělejte si seznam věcí, které vás trápí

Definování problému je prvním krokem k tomu, jak ho začít efektivně řešit. Nejlépe definovaný problém je zároveň ten, který před sebou vidíte. Proto neváhejte vzít tužku a sepište všechno, co vás uvnitř hlavy pronásleduje a nechce dát pokoj. Když před sebou uvidíte své myšlenky, pomůže vám to. Spousta lidí si dělat tzv. myšlenkové mapy. Ty jim pomáhají například vidět, kam se má ubírat směr podnikání. Označte si, co vnímáte jako hlavní starosti a sepište k nim návrhy řešení. Nosit si všechno jenom v hlavě je prostě zatěžkávající.

Zkuste pravidelně meditovat

O meditaci píšeme často, protože je účinným nástrojem na zmírnění spousty problémů. Jejím největším přínosem je ale bezpochyby vliv na aktivitu mozku. Dramatický dopad na zastavení kolotoče myšlenek má především kombinace ranní meditace a večerní meditace těsně před spaním. Meditování ráno vlastně vašemu mozku sděluje, aby okamžitě po svém nastartování zůstal v přítomnosti a rozbíhal se pomalu. Večerní meditace zase přibrzdí tok myšlenek, které zůstanou proudit jenom na pozadí a nebudou vás obtěžovat při usínání.

Pravidelně cvičte a buďte v pohybu

Sportování a neustálý pohyb nedovoluje mozku ovládat vás, protože musí zůstat bdělý kvůli úplně jiným podnětům, než je závod myšlenek. Děje se to kvůli nutnosti koncentrace, která mozek dokonale zaměstnává. Účast na něčem obzvlášť aktivním, jako je power jóga, bojová umění nebo plážový volejbal vaší mysl zaměstná nejlépe. Stejně tak to bude fungovat u všech typů sportů, kde je potřeba koncentrace kvůli maximální stabilitě a vyhodnocování situace. Typicky jde třeba od technickou jízdu na kole někde v terénu. U cyklistiky si celkově výborně provětráte hlavu.

Najděte vhodné odreagování

Jestli nejste zrovna nadšenci do náročných sportů, nevadí. Odreagovat se lze i procházkami uprostřed lesů a všude tam, kde je zajímavé prostředí, jež vás nutí vnímat přítomnost v něm. Odreagování má ale i spoustu jiných podob. Baví vás kreslit? Modelovat? Najděte si něco u čeho dokážete zaručeně vypnout. Pokud jde o koníček, rozhodně by to ale nemělo být něco extra složitého, co vás bude ze začátku spíše trápit, než se to naučíte. Je totiž důležité držet se zásady, aby vám daná věc přinášela pouze pozitivní emoce a klid na duši.

Pište si úkoly, veďte diář

Spousta lidí si stěžuje, kolik toho stále nosí v hlavě, na co všechno musí myslet. Přitom si peklo ze života dělají většinou sami, protože nevedou žádný seznam úkolů a diář, podle něhož by život dostal mnohem lepší řád. A oni kontrolu nad situací. Mozek díky tomu zůstane o hodně klidnější a vy nabydete sebedůvěru, že máte vše pevně ve svých rukou.

Obklopte se lidmi, kteří vše berou s nadhledem

Říká se, že jste průměrem pěti lidí, s nimiž se nejčastěji setkáváte. Snažte se, aby mezi nimi byli tací, kteří na všem hledají pozitiva a důvody, proč danou věc udělat, než neudělat. Naopak toxičtější, negativní lidé z vás vysají spoustu energie a donutí přemýšlet nad s tím, co oni stále řeší, z čeho mají obavy. Celkově se snažte být co nejméně o samotě.

Čtěte a pozorně poslouchejte hudbu

Když už o samotě budete, donuťte pozornost vzdálit se od kolotoče myšlenek. Začněte pravidelnější číst, poslouchejte hudbu. Vše se snažte do detailů vnímat a prožívat. Nechte se vtáhnout do děje, do rytmů. Obojí je pro většinu lidí nejúčinnější před tím, než se jde spát.

Podpořte relaxaci vhodnými doplňky

Zvládnout neposedný mozek a “hodit ho do klidu” mohou usnadnit i některé doplňky stravy určené pro relaxaci a nervový systém. Vyzdvihnout lze L-theanin, glutamátového antagonistu, který blokuje glutamátové receptory v mozku, tedy proces, který dle studií způsobuje pocit zklidnění. Důležitým doplňkem je také Curcumin, Guarana, Ashwagandha a z minerálů bezpochyby hořčík.