Oxid dusnatý je tak trochu smolař. Sice jde o molekulu, jejíž objevitel získal Nobelovu cenu, ale mezi širokou veřejností není moc dobře znám její extrémně důležitý význam. Oxid dusnatý, ve zkratce NO, je vlastně něco jako (nejen) zázračný kardiovaskulární lék. Tento plyn máme v těle přirozeně. Existuje však spousta komplikací, složitých reakcí přeměny, aktivit enzymů ale dalších faktorů, které výrobě dostatečného množství NO brání. Existují způsoby, jak hladiny oxidu dusnatého zvýšit? Jaké faktory naopak negativně tyto hladiny ovlivňují?

Proč se o oxid dusnatý zajímat?

Molekulu tohoto plynu můžeme nazývat jako signální. Jak jistě víte, v našem těle probíhá neustále nespočet takových signálů, jinak bychom přišli o veškerou koordinaci, myšlení a celkové zdraví. Oxid dusnatý dokonce umožňuje všem buňkám v našem těle předávat si informace. Pro představu – těch je až k 70 bilionům. Díky této úloze je NO vlastně jednou z úplně nejdůležitějších molekul v našem těle – díky jeho signálům se roztahují cévy (to je veřejnosti zřejmě nejznámější úloha NO), mozek pracuje tak, jak očekáváme a tělo zvládá dobře reagovat na všechny patogeny, s nimiž se musí vypořádat.

V současnosti se zdá, že oxid dusnatý je nejlépe známý a popularizovaný hlavně mezi sportovci. Ti hledají účinné způsoby, jak jeho hladiny efektivně navyšovat, ať už stravou nebo vhodnými suplementy. Důvod jednoduchý - díky tomuto plynu lze zvýšit svůj výkon. Totiž, když sportovní výkony podáváte, srdeční frekvence a průtok krve se přirozeně zrychluje. Kdykoliv k tomu dochází, oxid dusnatý je produkován ve větší míře, aby roztahoval cévy a umožnil srdci pořádně “pumpovat”. To má za následek lepší výkonnost. V jedné studii se dokonce ukázalo, že při extrémním výkonu mohou znatelně klesat kognitivní funkce. Oxid dusnatý tomu zabraňuje.

Vraťme se ještě mozku, protože druhou skupinou, u níž je dnes NO již široce popularizován, jsou všichni, kteří se zajímají o neuroplasticitu mozku. Náš mozek se totiž neustále strukturálně mění. Díky jedné velké studii, kdy vědci 6 týdnů pozorovali změny propojení mozkových struktur během cvičebního programu kombinovaného s nápojem z červené řepy (která NO dokáže navyšovat) a bez něj zjistili, že mozkové propojení těch, kteří užívali i řepný drink, začalo vypadat jako mozkové propojení mladších lidí. Kromě toho jedna další studie prokázala velký vliv NO na funkce paměti a ukládání si vzpomínek. Pokud vám ostatní dávají “sežrat”, že jste sklerotičtí a neustále zapomínáte, zkuste se zaměřit na oxid dusnatý!

Potíže s produkcí oxidu dusnatého - kde vězí zádrhel?

A nyní trochu odborněji, pro pochopení tvorby samotného NO. Věda zatím ví, že existují minimálně dvě primární cesty produkce - dráha syntázy oxidu dusnatého (NOS) a dráha dusičnan-dusitan-oxid dusnatý. Mají přibližně stejný podíl, a když se jedna z různých důvodů upozadí, dokáže to druhá obvykle kompenzovat. NOS je enzym, který velmi složitě přeměňuje biogenní aminokyselinu L-arginin. Vlastně kvůli tomu arginin sportovci tak rádi suplementují. Aby to bylo ještě složitější, na arginin se v těle štěpí citrulin. Druhá zmíněná cesta vypadá tak, že anorganický dusičnan, například z řepy, kapusty nebo špenátu, se při konzumaci přeměňuje na dusitany a dále na oxid dusnatý pomocí bakterií, které se nacházejí v našich ústech. Pokud tam kvůli špatné zubní hygieně či agresivní ústní vodě tyto bakterie nejsou, máte smůlu a váš oxid dusnatý stojí na NOS (pokud zmíněný enzym správně funguje!).

Co negativně ovlivňuje hladiny NO?

Je hned několik faktorů, které produkci oxidu dusnatého negativně ovlivňují. Na vině je hlavně životní styl. Ostatně zmiňujeme neblahé účinky špatného životního stylu ve článcích velmi často. Například pokud máte nutričně velmi chudou stravu, málo pohybu, vysoký cholesterol a zvýšenou hladinu cukru v krvi, je vaše tělo vysoce limitováno NO produkovat v dostatečné míře. Velký zlom přichází také po čtyřicátém roku života, kdy primární cesty produkce, které jsme zmínili v předchozí kapitole klesají, stejně jako tomu bývá i u některých hormonů či enzymů.

Jak přirozeně oxid dusnatý zvýšit?

Existuje hned několik zaručených způsobů, jak tvorbou oxidu dusnatého zvýšit. A to i když je vám přes zmíněných 40. Začněte třeba tím, že se ve vaší kuchyni objeví mnohem více zeleniny s vysokým obsahem dusičnanů - podpora dráhy dusičnan-dusitan-oxid dusnatý. Naopak si dávejte pozor na dusičnany sodné, jichž se spousta lidí bojí vlastně dost oprávněně. Jde o typ dusičnanů, které se běžně používají jako konzervační a barvivo fixující ve slanině, uzeninách či párcích. Dusičnany ze zeleniny jsou tedy neškodné - dobré pro NO, zatímco dusičnany ve zpracovaném mase mohou být zdraví škodlivé. Pamatujte na to.

Další cestou je aktivní zvyšování antioxidantů ve vašem těle. Je potřeba vzít na vědomí, že molekula NO je vysoce nestabilní a v krevním řečišti se rychle odbourává. Ke krátké životnosti oxidu dusnatého přispívají z velké části volné radikály - a přesně proti nim bojují antioxidanty. Mezi nejlepší antioxidanty řadíme vitamin C, glutathion, ostropestřec mariánský, zelený čaj, ginkgo bilobu či yuccu.

Můžete se zaměřit také na samotný L-arginin a L-citrulin, o nichž jsme si už řekli, jakým způsobem se v těle štěpí.

Poslední doporučení se týká snahy pořádně rozproudit krev. Třeba cvičením nebo sportem. Výsledkem bude zlepšení funkce endotelu. Endotel je výraz pro tenkou vrstvu buněk, které vystýlají krevní cévy. Tyto buňky produkují oxid dusnatý, jež udržují cévy zdravé.

Kdo by se o navyšování hladin NO měl zajímat především?

Nejjednodušší by bylo říci, že každý. Vždyť si vezměte jenom samotné účinky oxidu dusnatého na oběhový systém - pomáhá udržovat pružnost cév, podporuje jejich vazodilataci a podle studií zabraňuje tvorbě krevních sraženin a snižuje riziko vzniku aterosklerotických plátů. Zaměřit na produkci NO by se měl také každý sportovec, který se snaží zvýšit výkon a zároveň urychlit následnou regeneraci. A důležitý je dokonce i pro ty, jež potřebují pomoci při erektilní dysfunkci. 

Už máte jasno v tom, jestli je důležitý i pro vás? Snad vám náš článek dal všechny důležité odpovědi. Tak vzhůru za zvyšováním NO!