Existují stovky a možná i tisíce kosmetických produktů, jejichž výrobci se snaží tvrdit, že právě přípravek té či oné značky je finálním řešením na péči o pleť a oddálení stárnutí pokožky. Bohužel ani ten nejlepší krém na světě nebude odvádět svoji práci jak očekáváte, pokud nevědomky děláte některé z chyb při péči o pleť. Jakých zásad se držet? A co naopak patří mezi chyby?

1. chyba -  Nedostatek spánku a špatná večerní příprava

Říká se, že cesta k bezchybné pleti vede přes spánek. A zároveň se traduje pravidlo, že večerní péče o pleť je důležitější než ta ranní. Proto začněme právě zde. Než ulehnete do postele, měli byste za sebou mít také několik pravidel spánkové hygieny. Jaká je mezitím souvislost? Nejedná se o večerní čištění a odlíčení, ale o soubor pravidel, díky kterým bude váš spánek mnohem kvalitnější. Jen v takovém případě může naplno probíhat regenerační proces, tělo se hydratuje, stimuluje, má možnost se prohřát, krev v něm pak rychleji cirkuluje, spotřebovává víc živin a kyslíku k opravám, tvoří se nové kožní buňky, které nahrazují ty staré a poškozené. Modelky o tom vědí své. Například Claudia Schifferová v dobách své největší slávy tvrdila, že za bezchybnou pleť vděčí pravidelnému spánku dlouhému minimálně deset hodin. Ale kdo si může v běžném pracovním životě takový luxus dovolit? Nebojte, 10 hodin spánku není nutnost, ale méně než 8 hodin se na pleti dokáže projevit a stejně tak na vaší výkonnosti během dne. 

A jaká jsou pravidla spánkové hygieny? Přestat před spaním řešit důležitá témata, od pozdního odpoledne se vyvarovat stimulantům, jako jsou energetické nápoje, káva nebo zelený čaj. Uléhejte každý den ve stejný čas a odložte všechna elektronická zařízení, která produkují modré světlo dlouho předtím, než se do ložnice přesunete. Modré světlo zabraňuje spuštění produkce hormonu melatoninu, který je důležitý nejen pro usnutí. Pomoci si můžete doplňky, jako je L-Tryptofan nebo 5-HTP. Při problémech se spánkem lze doporučit také bylinu Třezalku tečkovanou. Má uklidňující účinky a podává se i při menších depresích.

A jak pleť připravit na další den? Častá chyba je vynechání hydratace pleti nočním krémem, který bývá hutnější, bohatší a výrazně hydratující oproti dennímu. Podpoří se tak noční procesy, výživa a regenerace. A ani večer nezapomínejte na použití tonika.

2. chyba -  Nedostatečný příjem vyživujících látek a špatný životní styl

Péče o pleť je mnohem složitější a holističtější, než se může zdát. Zdraví pokožky ovlivňuje spousta okolních vlivů a pokud nejíte dobře nebo trpíte stresem a úzkostí, je pravděpodobné, že se to projeví i na stavu vaší kůže. Například střevo má větší spojitost s pokožkou, než se může zdát. Střevo i kůže jsou hustě vaskularizovány (naplněny krevními cévami) a opatřeny obousměrným spojením mezi dvěma mikrobiomy. Tím, že vyživujete střeva cílenými aktivními látkami, jsou schopna přímo ovlivňovat pokožku. Mezi ně patří vitamín Cvitamín K dále vitamín A a E, omega 3 mastné kyselinybiotin - vitamín B7koenzym Q10 či kyselina hyaluronová, která je důležitá hlavně pro hydrataci a kolagen. Poslední dvě látky si dobře vyživená pokožka sama vyrábí, ale problém nastává s přibývajícím věkem, kdy jejich přirozená produkce klesá až se úplně zastaví.

Jejich produkci i v mladém věku hodně ovlivňuje špatný životní styl - kouření, časté pití alkoholu a další neduhy. Například kouření ještě k tomu zhoršuje a prohlubuje vrásky, nejen kolem úst a pleť je bez jiskry, působí staře.

Kromě vitamínů a dalších vyživujících látek jsou důležité také antioxidanty, ty dokáží hlavně s nadmíru namáhanou pletí učiněné zázraky. Kyselina alfa-lipoovácystein - prekurzor nejdůležitějšího antioxidantu, glutathionu, a z rostlinné říše Aloe veraRhodiolaZelený čaj či Ostropestřec by neměl ve vašem denním příjmu chybět. Nezapomeňte, že spousta antioxidantů je také v zelenině a ovoci.

 

3. chyba - Zapomínáte na ochranu 

Na pleť útočí každodenně mnoho vlivů, nejen ultrafialové záření, které je s nebezpečím pro pleť nejčastěji spojováno. Smog, prachové částečky, výfukové plyny a všechny další prvky znečištěného ovzduší, environmentálních vlivů se škodlivému UV záření minimálně vyrovnají, pokud se jedná o negativní dopady na zdraví a krásu pleti. Světem sice hýbe elektromobilita, ale na znečištění se podílí mnohem více viníků, takže situace se během několika následujících let určitě radikálně nezlepší. Co tedy dělat?
Bez opalovacího krému nebo krému s ochranným faktorem byste se neměli obejít po většinu roku, nejen v létě. Při výběru krému se dívejte, zda nemá přidané chemické filtry, nanočástice či například retinylpalmitate, octyl-methoxycinnamate, benzophenone a hlavně methylparabenMinerální UV filtry jako oxid zinečnatý a oxid titaničitý naopak doporučujeme. Sice nebydlíme v tropických nebo subtropických oblastech ale pokožka obličeje je slunečnímu záření vystavena i tak po celý rok. I sluneční UV záření, které se nemusí zdát intenzivní, nenápadně poškozuje kožní buňky a pokožka obličeje pak zbytečně vypadá starší. Pozorovat můžete také ztrátu elasticity, viditelnější pigmentové skvrny a celkové zvýraznění pórů.

Se znečištěným ovzduším se pojí zvýšený oxidační stres. Tento proces je pro tělo zcela přirozený, ale problém nastává, když je volných radikálů moc. Proto nepodceňujte důkladné čištění pleti ani výživnou péči, která ji ochrání před zmíněnými volnými radikály a pomůže jí posílit přirozenou ochrannou bariéru. Pečující produkty obohacené o antioxidanty mohou pomoci předcházet předčasnému stárnutí kůže a vzniku stařeckých skvrnek. Velmi účinný je z tohoto hlediska olej z granátového jablka díky blahodárné kyselině punicové. Nezapomínejte na vnitřní příjem antioxidantů. Vysoce účinný je Astaxanthin. Tato přírodní látka ze skupiny karotenoidů je dle studií mnohonásobně účinnější, než nejznámější antioxidant vitamín C. Vyzkoušejte také mladý ječmen nebo Ginkgo biloba. Několik dalších antioxidantů jsme zmínili už u chyby číslo 2.

4. chyba - Neumíte si udělat čas

A na závěr pravděpodobně nejdůležitější bod, na kterém všechno stojí. Neudělat si čas na péči o pleť patří mezi ty vůbec nejčastější chyby. Přitom je jen otázkou priorit, najít si tři minutky ráno a pět minutek večer na hýčkání se. Však to není zas až tolik času, o který se připravíte. Čištění pleti ideálně mycí emulzí a následné použití krému pro váš typ pleti by mělo být ranním rituálem, přes který „nejede vlak“. Večer je důležité pečlivě odlíčit zvlášť řasy odličovačem očí, na očištění make-upu je nejlepší použít mycí emulze. Například ta s AHA kyselinami spolehlivě rozpustí všechny nečistoty, jež se na pleti zachytí. Takový rituál rozhodně nepatří mezi ty náročné. Proto se vyvarujte těchto chyb a uvidíte, že vaše pleť bude na kráse jenom přibývat, nehledě na věk.