Probiotika mohou mít vliv na vaše zdraví více, než si myslíte. Jde o mikroorganismy, bakterie, které tvoří součást tzv. mikrobiomu. Ten osídluje celé naše tělo, nejenom zažívací trakt. Různé bakterie, prvoky, kvasinky houby a viry najdete jak na kůži, tak v nosních dutinách, prostě všude. Ty ve střevech lze ale nejsnáze ovlivnit právě probiotiky a prebiotiky. Jaký to bude mít přínos? Co jsou nepřátelské bakterie? A jak poznat, jestli je ten váš mikrobiom v nerovnováze a stojí za zdravotními potížemi?

Přátelské a nepřátelské bakterie

Správná rovnováha mikrobiomu je to, o co by měl každý usilovat. Při opaku, nerovnováze, hrozí spousta rizik - oslabená imunita, tělo náchylnější k infekcím, zažívací potíže, chronické záněty, alergie a podle mnoha odborníků i psychické problémy, jako je deprese. Součástí člověka je zhruba 100 trilionů mikrobů a na každou buňku lidského těla připadá cca 10 mikrobů. Někteří z nich pracují pro vás, jiní proti vám. To je mikrobiom, zcela unikátní, nezaměnitelný napříč populací. Složení je dokonale odlišné u Evropanů, Asiatů, Afričanů, lidí na severu a lidí na jihu. Stejný není ani v jedné rodině, podobnosti může nahrávat stejný styl stravování, ale i tak je důležité si zapamatovat - co člověk, to unikátní mikrobiom. A každý den, bez přestávky, v něm svádějí přátelské a nepřátelské bakterie boj o své místo. Probiotika jsou ty přátelské z nich, druhy mnoha kmenů, dostupné v doplňku stravy i v některých potravinách. Jakmile pozorujete výše zmíněné zdravotní potíže, je potřeba zvážit možnost, že některé z nepřátelských druhů bakterií vyhrávají boj. Typicky to může být rod candida, stojící za spoustou (nejen) trávicích potíží. V tu chvíli mají nastoupit probiotika a prebiotika, aby nastolila opětovný pořádek.

Jaký je rozdíl mezi probiotiky a prebiotiky?

Jak vědět čemu dát přednost? Zvolit probiotika nebo prebiotika? Nebo snad obojí? Co jsou probiotika a jak fungují jsme zmínili. Prebiotika si můžete představit jako potravu pro přátelské bakterie. Jde zpravidla o těžko stravitelné nebo nestravitelné oligosacharidy, tedy vlákninu. Za nejvýznamnější přirozené prebiotikum je považován oligosacharid inulin. Získává se hlavně z čekanky, která je sama o sobě, jinak považována spíše za plevel. I česnek má v sobě inulin a jako další prebiotický zdroj funguje ovoce, které je bohaté na pektin, jako jsou banány, ale i docela jiné potraviny - artyčoky, fazole a obiloviny. Oblíbeným zdrojem vlákniny se snadným používáním v podobě doplňků stravy je také psyllium, rozemleté osemení jitrocele indického. Nejčastěji roste v Indii, kde jej tradiční indická ajurvédská medicína využívá po tisíce let. Různé druhy probiotik si šmakují na různých druzích prebiotika. Takové „hodné“ kmeny bakterie E. Coli rády konzumují dokonce sportovci oblíbený doplněk D-ribózu, zato nepřátelské kmeny bakterií, které zdraví neprospívají doslova milují hlavně jiné sacharidy – klasické sladkosti, jež jejich přerůstání s radostí podporují.

Jak zjistit jestli nepřátelské bakterie přerůstají právě vám?

Bakteriální přerůstání má dokonce svoji zkratku, současně sloužící jako diagnóza - SIBO (Small Intestinal Bacterial Overgrowth) neboli syndrom bakteriálního přerůstání tenkého střeva. Bakterie totiž dokáží být takové mršky, že se umí přemnožit a typické kmeny pro tlusté střevo, přerostou do tenkého. Naruší se tak harmonický vztah a bakterie mohou začít pojídat i základní složky potravy. Zabrání tak přirozenému trávení a vstřebávání živin v tenkém střevě a nastávají problémy.

Máte dlouhodobé potíže se zažíváním? Cítíte, že jídlo nedokážete dobře strávit a neustále to ve vás vře? Zvažte SIBO! Právě bakterie produkují při trávení jídla plyny, které při nadměrném množství způsobují nafukování a s ním spojenou bolest břicha. Takový metan, ten se konkrétně podílí i na zácpě. SIBO se diagnostikuje především takzvaným vodíkovým dechovým testem, dostupným na gastroenterologii.

SIBO ale není jediný problém, pořádně potrápit dokáže i přerůstání kvasinek rodu candida. Strůjce většiny těchto potíží s nerovnováhou mikrobiomu je však nejčastěji jen jeden - a to jste vy. Vy máte ve svých rukou svoje stravování, péči o sebe, celkovou kvalitu života si určujete jenom vy sami.

A pozor i na antibiotika! Neblaze se podepisují na zdraví mikrobiomu.

Pokud nyní tušíte, kde je „zakopaný pes“, můžete si to ověřit. Existuje hned několik testů na komplexní rozbor vašeho mikrobiomu. Společnosti, které tuto „sekvenaci“ provádí, vám domů zašlou odběrový kit s pokyny, jak vzorek odebrat a zaslat zpátky laboratoři. Bohužel u nás v ČR zatím neznáme takto dostupnou službu, ale do naší země zasílají např. Biomesight, VIOME, uBiome a další. Výsledky, jež vám zašlou obsahují kromě celkového rozboru i doporučení vám na míru, co jíst, čeho se vyvarovat a jaká probiotika potřebujete.

Probiotika, která nesmí chybět

Každý rod bakterií působí na zdraví člověka trochu jinak. Obecně tedy nelze říci, které probiotikum funguje nejlépe nebo je nejkvalitnější. Přesto existují dva poměrně univerzální rody, jichž má být, zjednodušeně řečeno, v trávicí soustavě většina, udržující pomyslnou rovnováhu. Jde o laktobacily a bifidobakterie, např. Lactobacillus acidophilus, Bifidobacterium bifidum, Bifidobacterium longum, Lactobacillus casei rhamnosus, Bifidobacterium lactis a mnoho dalších poddruhů. Velká část rodu Streptococcus, Enterococcus či Saccharomyces boulardii jsou taktéž prospěšné. Vyjmenovat všechny by představovalo extrémně dlouhý seznam. Jen takové laktobacily zahrnují přes 150 popsaných druhů!

Naše nejnovější probiotikum od Majuli můžete prozkoumat zde: Probiotika komplex 10 miliard CFU 60 tobolek - VEGAN

Přírodní zdroje probiotik

Zdraví prospěšná probiotika můžete získat i z běžné potravy, i když často není známo, jak hojně zastoupená v té dané potravině jsou. A pokud se jedná o „homemade“ výrobky, tak mohou být přítomny i divoké druhy bakterií. Také je otázka, kolik z nich přežije nepříznivé působení prostředí žaludku a jeho kyselin. Obecně však lze doporučit třeba kefír, podmáslí, kysané zelí, kimchi, dlouho zrající sýry, tempeh, miso, kvašené okurky, natto a cokoliv dalšího, co podléhá kvašení.