Pálení žáhy nastává, když se žaludeční kyselina se hromadí v jícnu, který má ve zdravém těle představovat jednosměrnou dopravní stezku pro potravu z úst do žaludku. Proto se hovoří o refluxu jícnu. Někdy může jít o banalitu, protože jste si zkrátka dali jídlo, které vám nesedlo a žaludek se bouří. Jindy jde o seriózní poruchu trávení, označovanou jako GERD - (chronický reflux kyseliny). Co všechno dokáže reflux vyvolávat, zhoršovat či dokonce přenést do chronické formy? A jak proti pálení žáhy účinně zasáhnout?

Pokud patříte mezi miliony lidí, které pálí žáha víte, jak nepříjemné to může být. Příznaky začnou obvykle krátce po jídle a mohou přetrvávat až hodiny, kdy vás na každé další jídlo přechází chuť. U šťastlivců reflux odezní do několika desítek minut a obecně se s ním setkávají výjimečně, ale jsou mezi námi i tací, kteří takové štěstí nemají a žáha je nepříjemně pálí pravidelně. Nejde pouze o pálení. Lidé s refluxem jícnu zažívají pocity cizího kyselého předmětu v krku, někdo kašle, jiný chraptí, může bolet i horní část břicha a téměř u všech se příznaky refluxu zhoršují při poloze vleže - usnout tak může být docela obtížné.

Co se odehrává v jícnu?

Jícen je vlastně taková trubice se škrtící klapkou. Posílá potravu z úst do žaludku. Jeho funkci si můžete vyzkoušet klidně hned. Zkuste se například nadechnout, když polykáte jídlo či sliny. Polykací reflex je skvělou ukázkou toho, jak tato téměř 30 cm dlouhá, lehce elastická trubice funguje. Jícen má na svém konci dolní jícnový svěrač, který rozkousané sousto pošle do žaludku a následně se uzavře. Dělá tak z dobrého důvodu - níže v žaludku se nachází spoustu poměrně agresivních kyselin se schopností trávit potravu. Tyto kyseliny by se přes dolní svěrač jícnu správně neměly dostat vzhůru. 

Pocit pálení žáhy je obvykle důsledkem úniku právě těchto žaludečních kyselin do jícnu přes vadu v dolním jícnovém svěrači, který je, jak jsme si už řekli, spojkou mezi jícnem a žaludkem. Žaludeční kyselina se dostane vzhůru i pokud je svěrač jenom zesláblý.

Kdy je pálení žáhy ještě normální?

Určitě si říkáte, kde se nachází pomyslná mez mezi normálními projevy – občasným pálením a častými příznaky. V určité části života se kyselý reflux přihodí snad každému člověku na planetě. Pokud se však s pálením žáhy potkáváte více než jednou týdně, a to po dobu měsíce či déle, měli byste zbystřit - může hrozit vyvinutí GERD (chronického refluxu kyseliny). Někdo může užívat léky na pálení žáhy a přesto se příznaky vracejí. To není dobré znamení. V takovém případě již rozhodně neodkládejte návštěvu svého praktického lékaře. Protože při refluxu může i bolet na hrudi, staly se případy, kdy byl zaměněn za příznaky srdečního infarktu (okamžitě vyhledejte lékařskou pomoc, pokud vás kromě bolesti hrudi přepadla i dušnost, bolest čelisti nebo paže).

Co vyvolává pálení žáhy?

Pálení žáhy může vyvolat mnoho věcí. Nejčastější příčinou jsou potraviny, které jsou kyselé nebo mají vysoký obsah tuku – jako citrusové plody, rajčata, cibule, čokoláda, káva, sýr a máta peprná. Kořenem úzkosti mohou být také kořeněná jídla nebo velká jídla.

Mezi další zdroje pálení žáhy patří aspirin nebo ibuprofen, stejně jako některá sedativa a léky na krevní tlak. Je známo, že tabák v cigaretách také ovlivňuje funkci LES (dolní svěrač jícnu). Kouření cigaret uvolňuje tento sval, což může mít za následek pálení žáhy.

Nadváha nebo těhotenství může také vyvolat pálení žáhy kvůli zvýšenému tlaku na břicho a žaludek.

Rychlá pomoc bez léků

Existuje jedno důležité pravidlo, které pomáhá refluxu poměrně účinně předcházet. A zní: všeho s mírou! Není nutné, abyste zavrhli vaše oblíbená jídla, která však vašemu zažívání nedělají dobře. Stačí jich nejíst takové množství, nestavět na talíři z jídla pagodu. Tuze oblíbené “all you can eat” pobyty jdou přímo proti tomu. Dejte si vždy raději jedno jídlo v přiměřeném množství. Nemusíte vyřazovat ani pálivá jídla. Prostě všeho s mírou.

A když už vás žáha začala pálit? Rychlou pomocí bez nutnosti léků může být rozpuštěná jedlá soda nebo jablečný ocet. Mějte tyto dvě suroviny po ruce. Někomu pomáhá také konzumace nízkotučných mléčných výrobků a jogurtu. S nimi experimentujete však opatrněji. Jsou lidé, kterým mléko sice uleví, ale později se reflux vrátí.

Měli byste se starat také o to, aby vaše trávení fungovalo co nejlépe. Existuje hned několik doplňků stravy, které jsou poměrně účinné. Vyplatí se jich vyzkoušet více, protože na každého funguje něco trochu jiného. Standardem je zvýšený přísun vlákniny, jako je třeba psyllium nebo inulin. Někdo jiný si nemůže vynachválit aktivní uhlí (nejlépe to vyrobené z kokosu). Nám se velmi osvědčil také kurkumin, extrakt z olivových listů nebo výtažek z ibišku.

Doporučit lze zároveň neutrální potraviny, mezi které patří nekyselé ovoce, ovesné vločky (ty samy o sobě přispívají k lepšímu trávení), libové maso a ze zeleniny převážně brokolici, brambory, zelené fazole, okurky či doma vypěstovaný salát.

A když s pálením žáhy jdete spát, nezapomeňte si pod hlavu podestlat o polštář navíc.

Profesionální diagnostika a léčba

Jak už jsme zmínili, při opakujících se problémech je nutné vyhledat lékaře. Ten vám v první řadě nejspíš předepíše některý z H2 blokátorů nebo inhibitor protonové pumpy. Některé z těchto léků jsou dokonce volně prodejné. Možná se budete potřebovat připravit i na testy motility vašeho jícnu nebo testování pH. V dalším kroku lékař nejspíš provede rentgen, endoskopii (zavede vám endoskop (dlouhou trubici s připojeným světlem) ústy a hrdlem, aby se podíval na výstelku vašeho horního gastrointestinálního traktu (jícen, žaludek a dvanáctník) a bude se snažit vyloučit GERD. Existuje také biopsie horního gastrointestinálního traktu - to je již poměrně invazivní vyšetření (pod narkózou se vyřízne malý kousek tkáně).

Plnohodnotná léčba začíná vyloučením všech spouštěčů – potravin, které dráždí k tomu, aby byl refluxn vyvolán. Už to vám pomůže se nepříjemných problémů spolehlivě zbavit. Úprava stravovacích návyků, volba vhodných doplňků stravy, používání neutralizačních potravin, volně prodejných léků i předepsaných léků – to všechno vám může navodit téměř stoprocentní bezstarostnost po oblíbeném jídle.
Nezapomeňte poslouchat svoje tělo a nedodávejte mu nic, o čem si nejste jistí, že dobře přijímá.