Připadá vám, že máte dlouhodobě vybité baterky? Navíc zrovna teď, když se blíží léto, čas na venkovní aktivity, výlety s rodinou a aktivní formy dovolené? Bohužel to, čemu nekdo přezdívá jarní únava, může dalšího trápit i po jiné období roku. Nejvíc to zamrzí, jakmile jsou na obzoru letní měsíce, roční období, kdy je člověk přirozeně nejaktivnější. Čím to je? Musí únava automaticky znamenat zdravotní obtíže? A co když vás doktor kvůli stížnostem na únavu rovnou posílá k psychologovi? V tomto článku se vám pokusíme odpovědět na všechny důležité otázky ohledně energie. Zároveň jsme sepsali spoustu tipů, jak energii opětovně získat. Na rady, že si máte automaticky dát silnou kávu rovnou zapomeňte a pojďte číst dál.

Důležité je uvědomit si, jak energie vzniká

Vaší energii ovlivňuje dennodenně obrovské množství aspektů. Možná se hodí začít úplně od začátku - zjistit, jak energie vlastně vzniká. Pod pojmem energie si můžete představit palivo nejen pro vaše tělo, ale také pro mozek, který potřebuje vysílat správné signály. A aby takový proces fungoval, potřebujete doslova mašinérii buněk, mající za úkol plnit celou řadu, kaskádu procesů. Když začne tato armáda buněk strádat nebo je bude dráždit cokoliv škodlivého, k čemu se ještě dostaneme, pravděpodobně vám nevyrobí tolik energie, kolik očekáváte. Seznamte se s nejdůležitější částí buňky pro výrobu energiemitochondrií. Mitochondrie jsou organely zodpovědné za výrobu adenosintrisfosfátu (ATP). Zjednodušeně řečeno se pod tímto krkolomným názvem skrývá základní energetické oběživo pro buňky v našem těle. Pro představu - každá buňka za sekundu spotřebuje asi 10 milionů (107) molekul ATP. S aktivitou nároky na spotřebu rostou podobně, jako když v autě sešlápnete plyn na podlahu a zvýší se vám spotřeba. Takto stoupá i spotřeba energie ve formě glukózy a věřte, že celý systém je natolik komplexní, že by vydal na několik samostatných článků. Nejdůležitější, co si z toho odnést je vědomá podpora zmiňovaných mechanismu pro výrobu energie.

Zdravý vznik energie dokáže narušovat spousta vlivů a mitochondrie, naše pomyslné elektrárničky, jsou docela náchylné na řadu věcí. V následujícím seznamu možná najdete i nějakou neřest, u níž se vám může rozsvítit pomyslný majáček, protože jde o váš případ.

Co škodí mitochondriím:

  • průmyslově upravené jídlo a polotovary 
  • sacharidy ve formě sladkostí nebo bílého pečiva
  • toxiny ve formě alkoholu a tabáku
  • statiny - léky na snížení cholesterolu
  • některé druhy antibiotik - např. tetracykliny
  • dlouhodobý stres
  • cokoliv dalšího, co zvyšuje volné radikály

Může být nedostatek energie i známkou jiných zdravotních obtíží?

Tuto otázku si samozřejmě můžete pokládat, jakmile zjistíte, že nic z výše uvedeného seznamu není vaším problémem. Bezpochyby jsou případy, kdy nedostatek energie ukazuje na skrytý zdravotní problém nebo nemoc. V tom případě je dobré vyrazit k lékaři. Překážkou, na níž můžete narazit, je snaha některých méně odborných lékařů posílat své pacienty s dlouhodobou únavou a nedostatkem energie směrem k psychologovi, protože za tím automaticky vidí psychosomatický problém. Tento fenomén se z moderního lékařství sice pomalu vytrácí, ale stále se najdou „staré školy“ hledající za vším „hlavu“. Nebojte se lékaře změnit a získat více odborných názorů.

Za nedostatkem energie se totiž mohou skrývat i některé genetické predispozice, například snížená funkce štítné žlázy nebo dlouhodobě probíhající infekce bez jasných příznaků. Pokud víte, že jste v minulosti například prodělali mononukleozu - EB virus, boreliózu nebo třeba plicní chlamydie, hodí se udělat kontrolní testy na stav protilátek, aby se vyloučila možná reaktivace některé z infekcí. K nim může dojít z důvodu oslabeného imunitního systému, aktuálně typicky třeba po covid-19.

Tipy, co udělat pro zvýšení energie a co prospívá funkci mitochondrií

  • Hýbejte se! A to i když máte málo energie. Nikdo neříká, že musíte rovnou běhat maratony, ale pohyb je pro zdravý organismus a mitochondrie uvnitř něho zcela klíčový. Výkonnost mitochondrií sice nejvíce podporují intervalové tréninky a jejich počet navyšuje posilování, přesto i procházky nebo projížďky na kole pomohou. Ještě lepší je jóga a podobné cvičení, které umožní mitochondriím fungovat lépe a produkovat více ATP.

  • Jezte zdravě! To je další klíčový bod. Zbavte se všech polotovarů a udělejte si na jídlo a výběr potravin čas - děláte to totiž pro sebe. Nenechte si rozhodit energetické hladiny ještě více přebytkem kávy nebo čokoládou. Místo toho si dejte zdravé ovoce a zeleninu. Taková snídaně ve formě zeleného smoothie vás nastartuje rozhodně lépe.

  • Doplňte antioxidanty! Jak jsme uváděli výše, volné radikály mitochondriím škodí. Proto se hodí s jejich přebytkem zatočit. Spoustu antioxidačních látek najdete třeba v ženšenu pravém, chlorelle, ginkgo biloba, eleuterokoku či v ostropestřci. Samozřejmě i spoustu zdravého jídla má antioxidační účinky, hlavně potraviny z rostlinné říše. Kombinujte zelenou a barevnou zeleninu, to je ideální cesta, jak antioxidační kapacitu zvýšit. 

  • Zkuste praktikovat půst! Vyzkoušejte půstovat jedenkrát týdně a to nejlépe o vodě. Po jednodenním půstu pak začněte lehkou snídaní, nejlépe ovocem anebo zeleninou na páře. Není dobré provádět drastické půsty, ty naopak mohou vést k ještě většímu oslabení organismu. Vůbec nejsnazší půst je přestat jíst od cca 18,00 hodin do cca 12,00 hodin příštího dne, kdy nezačnete snídaní, ale rovnou si dáte zdravý oběd.

  • Zajistěte dostatek tekutin! Jednou z příčin únavy bývá právě nedostatek tekutin. Pokud navíc začínáte svůj den šálkem kávy, přispíváte tím ještě k odvodnění organismu. Bohužel nejen káva má odvodňovací efekt. Slazené nápoje a energetické drinky na vás budou mít stejný efekt. Navíc vám dodají jen kus falešné energie na chvíli, ne dlouhodobě. Nejlepší na pití je zkrátka čistá voda. Nebo zkuste zelený čaj, kvalitní, sypaný.
  • Pracujte na své psychice! Extrémní vystresování dlouhodobě vysává energii, ale zároveň snižuje funkci imunitního systému a další systémy v těle, protože je vzhledem ke stresu neustále vystavené módu boj/útěk. Snažte se kolem sebe budovat smysluplné a harmonické vztahy, meditujte, relaxujte.

Tipy na mitochondriální doplňky stravy: