Poslední den astronomického léta v roce 2021 je před námi. Už 22. září léto končí a začíná podzim. Těšíte se na zbarvené stromy a celkové zklidnění? A co na chladné počasí? Pokud patříte mezi zmrzlíky a hned, co ranní teploty klesnou, studí vás nohy a ruce, určitě s velkým nadšením chlad nevyhlížíte. Ale žádné obavy, rozhodně v tom nejste sami - okamžitě prokřehlé končetiny a pocity jejich nedostatečného prokrvení, trápí celou řadu lidí. A statisticky hlavně ženy. Proč se tomu tak děje? Na co chladné nohy a ruce poukazují? Jde o banalitu, nebo o vážný problém? A jak to změnit? Přinášíme všechny odpovědi!

Špatná mikrocirkulace nebo něco víc?

Uvědomte si, do jaké kategorie patříte - jste často v nepohodě, neposedíte a chcete neustále něco podnikat nebo rádi vysedáváte, ať už v kanceláři, doma v pracovně či s přáteli u dobrého šálku kávy a čaje? Člověka přírody vybavila tak, aby byl připraven k téměř neustálému pohybu - v pravěku lovci lovili, ženy těžce pracovaly - každý musel doslova bojovat za svoje místo pod sluncem. Pohyb, a nemusí být nijak přehnaný, mimořádně dobře podporuje mikrocirkulaci krve. Nepotřebujete být nutně vrcholovým sportovcem abyste to poznali. Pak by ruce a nohy studit neměly. Ale co když ani pohyb nepomáhá a vy do sebe zkoušíte lít horké čaje či nosíte extra teplé ponožky, bez většího efektu. Bez efektu, co by trval déle. Vlastně přesně do té doby, než vyjdete ven do chladu, na chvíli se zastavíte a přistihnete, jak opět “klepete kosu” kvůli prochládajícím končetinám. 

Někdy to totiž nemusí být úplně snadné “rozklíčovat”, proč se tak děje. Zkrátka nejsou studené končetiny jako studené končetiny. Většinou se jedná o běžné snížení prokrvení, ale někdy jsou příznaky vážnější a trvají déle. V tomto případě je dobré si říct, čím se liší běžné prokřehnutí rukou od vážných poruch krevního oběhu, hormonálních poruch, metabolických nemocí nebo příznaků cévních onemocnění, které se označují obecně pojmem vazoneurózy nebo vazospastická onemocnění. Raynaudův syndrom - slyšeli jste tento pojem? Dost možná ho znáte pod lidovým označením syndrom studených nohou nebo také pocit studených nohou. Znamená nedostatečné zásobování končetin krví, a poznáte ho kromě chladu celkem snadno - končetiny ztrácí zdravě sytou barvu, místo růžové jsou spíše nažloutlé. Proč se tento syndrom spouští? A jaké má nejčastější důvody? Zde je seznam všech možných příčin vašich chladných nohou a rukou:

  • Poruchy funkce štítné žlázy, především hypofunkce (orgán nedokáže tvořit dostatečné množství hormonů, které se podílí na řízení energetického metabolismu a tím zároveň narušuje správnou termoregulaci lidského těla)
  • Diabetes (cukrovka), protože poškozuje cévy a nervová zakončení, čímž způsobuje diabetickou neuropatii
  • Opakované, dlouhodobé překyselení organismu, které poškozuje cévní stěny
  • Dlouhodobý stres a psychické vypětí, které způsobuje stah akrálních cév
  • Špatné držení páteře, hlavně té krční, které může zužovat některé tepny
  • Nedostatek vitamínů a minerálů
  • Dlouhodobé či chronické infekce a virová onemocnění
  • Dlouhodobé užívání hormonálních léků nebo léků na snížení krevního tlaku
  • Málo pohybu a špatné sezení - přesezení různých partií hýždí a nohou
  • Chudokrevnost (anémie) - mnohdy spojená s nedostatkem železa a vitamínu B12
  • Nedostatek tekutin - dehydratace

Tipy, jak se zbavit studených rukou a nohou

Pokud nepomáhají základní opatření, jako horká sprcha, horké pití nebo pořádně teplé ponožky a zároveň víte, že žádným zdravotním problémem, který je uveden v předchozích odrážkách, netrpíte, hodí se provést několik účinných i méně známých opatření proti nepříjemnému chladu. Zapomeňte na přitopení v místnosti. Přetopené prostředí totiž není zrovna zdravé a snižuje obranyschopnost organismu. Základem je začít se více pohybovat - a to dlouhodobě. Krátká, ostrá cvičení vám rozhodně prokrví celé tělo, ale důležitá je pravidelnost. Zkrátka 5 minut cviků nekompenzuje 8 hodin sezení. Je nutné, najít si čas na pohyb častěji. Pokud to lze, dávejte si pauzy mezi prací, místo auta se raději na nákup projděte, hledejte příležitosti k pohybu.

Změna jídelníčku také dokáže divy - dlouhodobě! Existují totiž “chladivé” i “zahřívací” potraviny. Ač se to tak na první pohled možná nezdá, správné stravování opravdu napomáhá stimulaci krevního oběhu. Teplé potraviny jsou například zázvor, chilli papričky či skořice. Strava by měla obsahovat také co nejméně přidaného cukru a bílé mouky. Zvyšte příjem červenoplodého ovoce obsahujícího přírodní flavonoidy a také zeleniny, která neutralizuje chronické překyselení organismu. Se studenýma nohama mohou pomoci i bylinky, ideální volbou je v tomto případě měsíček lékařský, hřebíček nebo meduňka. Vysoce doporučit lze díky jednoduchému užívání i doplňky stravy pro správný krevní oběh. Vyzkoušejte chlorellu, genistein, eleuterokok, hlívu ústřičnou či berberin a ginkgo biloba.

Pomůže i fyzioterapie

Aby se studené nohy správně prokrvovaly, můžete navštívit také kvalitního fyzioterapeuta, který se zabývá i podologií (obor zabývající se komplexním vyšetřením nohy a jejím zatížením). Fyzioterapeut vám zároveň vyšetří všechny krizové oblasti, kde mohou být tepny a cévy nevhodným držením těla zúženy. Takový odborník vás může naučit i techniky, jak končetiny stimulovat, aby mozku vysílaly signály “nezapomeň nás prokrvit”. Bez dostatečné stimulace mozek vyhodnotí, že není potřeba dané části zásobit krví. K tomu všemu si často vlastní nohy ani neuvědomujeme a nedáváme jim dostatečnou pozornost. Vysoké podpatky, otlaky, zhrublá stará kůže, to vše přispívá k dalšímu omezování podnětů jinak senzoricky bohatých částí našeho těla.

Otužování a sauna jako životní styl

Studené nohy či ruce a k tomu další chlad navíc? Otužování zprvu nemusí být příjemné, ale jakmile si na takovou terapii zvyknete, stane se z ní vášeň, možná i životní styl. V kombinaci s pravidelným saunováním se jedná o doslova geniální pomoc celému oběhu a navíc zlepšíte funkci kardiovaskulárního systému a celé imunity. Začínejte pomalu, buďte trpěliví. Mnoho lidí do stále populárnějšího otužování skočí doslova po hlavě, a to netrénované tělo nemusí zvládnout - moc prochladnete a zaděláte si na nastydnutí. Budujte svou odolnost postupně.

Dělejte vše, co vás odvede od stresu

Pravidelně pracujte se svojí psychikou. Jak jsme psali výše, vypětí a stres zhoršují chlad v končetinách. Je to dané adrenalinem. Ten se při stresu vyplavuje do krve a způsobuje zúžení cév. Tímto způsobem se tělo snaží ušetřit energii a zároveň se připravuje na jakékoli ublížení na zdraví, které organismus ve stresové situaci očekává. Toto napětí, hlavně když je chronické, člověk ani nedokáže vypozorovat, jelikož běží někde v nevědomé rovině. Proto dělejte činnosti, které vás baví, případné problémy řešte hned, nenechte, aby se na vás valily a vy je odsouvali. A klidně vyražte i za psychoterapeutem. Ideálně za tím, co umí kognitivně behaviorální terapii, jeden z nejrozšířenějších psychoterapeutických směrů, který postupem času dokážete praktikovat sami na sobě v každé situaci, kdy uznáte za vhodné.