Jste už dlouhou dobu na home office a připadá vám, že se svět smrsknul jenom na čtyři stěny? Nejeden člověk, zvyklý na přátelský kolektiv a legraci v kanceláři si nyní připadá jako vězeň koronavirové pandemie. Přitom existuje spoustu freelancerů - lidí pracujících na volné noze, kteří nikdy nevyužili ani sdílené kanceláře a práci z domova vidí jako hlavní benefit. Přinášíme několik jejich rad, jak se na home office nezbláznit, využít jeho předností, mezi které patří i management sezení u počítače, které může být pro vaše tělo škodlivé.

Home office skrývá bezpochyby spoustu půvabů i nástrah. Spousta z nás, zvyklých na standardní prostředí kanceláře s možností práce z domova ani nikdy nepočítala, a tak teď, když na to došlo, aby se zamezilo přenosu a šíření viru, cítí se jakoby byli hozeni do vody. Komu připadá, že se spíš topí, než aby se naučil plavat možná jen chytl tuto příležitost za špatný konec. Lidé, kteří pracují na volné noze se obvykle na práci z domova dlouho připravují, přemýšlí nad jejím režimem, snaží se přijít na správné návyky. Jednoduše mají čas se “naladit”.

Stanovte si pevnou pracovní dobu, ale neváhejte dělat přestávky

Práce z domu svádí k prokrastinaci. Na chvíli vypnout MS Office a podívat se na jedno video na YouTube nebo co se nového děje ve světě. To všechno vás ruší od práce, když nejste pod dohledem šéfa. Znáte to? Proto začněte čelit jedné z největších výzev “homeoficíra” - stanovte si pevnou pracovní dobu a řiďte se jí, kdyby se dělo cokoliv. Pevná pracovní doba však znamená, že si můžete určit i více krátkých přestávek, které budete taktéž dodržovat. Jde o důležitý odpočinek od počítače, který si mnohdy v kanceláři nelze dovolit. Využijte toho! K tomu, co nejlépe dělat o těchto přestávkách, se ještě vrátíme v samostatném, posledním bodu.

Ráno se chovejte, jako když jdete do práce

Jak lépe se naladit na pracovní režim, než běžnou přípravou do práce? Jednoduše dělejte, jako když máte odcházet do zaměstnání v kanceláři. Ustelte postel, převlečte se z pyžama, udělejte snídani a veškerou ranní hygienu. Nejhorší při práci z domova je ztráta kázně. Tak se nenechte ovládat, ale ovládejte situaci vy!

Oddělte osobní život od času, kdy pracujete

Míchat práci a osobní život může vést k pěkným problémům nejen ve vztazích. Ale jak to řešit, když jste neustále zavření doma? Buďte neústupní a nenechte se vtáhnout do víru toho, co normálně řešíte mimo práci. Pokud vás vyrušují vlastní děti nebo partner, není za tím z jejich strany nic škodolibého, jen asi možná neuvědomují, že se vaše kancelář teleportovala k vám domů. Zkuste si najít místo, kde vás nikdo nebude rušit, vytvořte z nějaké místnosti pracovnu, pokud to jde a tam eliminujte všechny rušivé elementy. Ve všech případech – makejte na své sebedisciplíně! Doporučujeme vytvořit i rodinný rozvrh, což je užitečné hlavně pro rodiny s dětmi. Můžete ho nechat třeba na ledničce, ať mají všichni z rodiny na očích, kdy máte čas se jim věnovat.

Nezapomeňte na vaše kolegy

Pokud se cítíte sami a chybí vám kolektiv, zkuste využít všech možných online platforem, ať jste v kontaktu. Jedna z nejoblíbenějších je bezpochyby Skype. Umožňuje vytvořit různé skupiny uživatelů a sdílet tak komunikaci mezi všemi zainteresovanými. Online volání včetně možnosti sdílet obrazovku funguje skvěle a nemusíte nic plánovat předem. Pro radu tak nemusí být vůbec daleko, stejně jako pro podporu a vzájemnou motivaci. Další skvělé nástroje jsou platformy na sdílení úkolů. Celý tým, který pracuje z domovu tak může dobře sledovat, na jakém úkolu kdo právě pracuje. Oblíbené je například Trello nebo Basecamp. Tak nebuďte zbytečně sami, když online svět nabízí tolik geniálních možností.

Nedaří se vám doma dostat do „flow“? Vytvořte správnou atmosféru!

O odstranění rušivých elementů jsme již mluvili, ale co takhle přidání těch příznivých? Soustředit a koncentrovat se vám může pomoci zapálená svíčka nebo aromaterapie s esenciálními oleji. Na povzbuzení k práci pomáhá i oblíbená hudba. Nepřehánějte to však s hlasitostí přímo u práce, protože může naopak odvádět pozornost.

Vyzkoušejte adaptogeny a doplňky stravy, které zvyšují koncentraci

Adaptogeny jsou látky využívané hojně hlavně v čínské medicíně. Jejich úlohou je pomoci člověku adaptovat se na změněné podmínky. Za krále mezi adaptogeny je považován ženšen pravý, dále doporučujeme vyzkoušet čínskou houbu reishi, eleuterokok, schizandru čínskou či rhodiolu. Koncentraci může podpořit maca, kofein, zelená káva, ginkgo biloba či kombinace zinku, hořčíku a vitamínu B6. Mezi mnoha studenty, na které jsou kladeny vysoké nároky, je oblíbená také tělu vlastní látka, nacházející se běžně mozku - DMAE.

Protáhněte se a neseďte pořád

Dlouhé sezení u počítače je pro tělo zatěžující více, než se může zdát. Navíc velká část z nás sedí nevhodně, vystrkuje krk jako pštros směrem k počítači a možná vlastní i nevhodnou židli. Ta by měla být nastavitelná tak, aby byla horní část monitoru ve výšce očí. Případně řešit pohyblivým držák na monitor. Nebo si zkuste podložit notebook a pořídit externí klávesnici. Dávejte si přestávky, protahujte se, uvědomujte si, zda dostatečně mrkáte, protože od unavených a suchých očí lze dostat bolesti hlavy a migrénu. Doporučujeme ve dvouhodinových intervalech vstát, s hlubokým nádechem vzpažit, s výdechem upažit, otočit se a připažit, nebo nejlépe jít se protáhnout na karimatku či vyběhnout na chvíli ven, rozproudit oběh. Pokud máte doma gymnastický míč střídejte sezení na židli s ním - díky tvaru gymnastického míče je sezení na něm částečně nestabilní, což zapojuje hluboký stabilizační svalový systém podél páteře, takže narovnává záda i krční páteř s hlavou.