Pobyt na sluníčku je skvělý. Dodává nám energii, umožňuje relaxovat, usnadňuje přijít na jiné myšlenky. Neodmyslitelně patří k letním dovoleným a výletům. Během horkých měsíců ale při nadměrné expozici silnými paprsky slunce hrozí i nekontrolovatelně stoupající teplota organismu, dehydratace a především poměrně vážné přehřátí mozku. Co z toho je úpal a co se pokládá za úžeh? Spousta lidí si tyto pojmy plete, a proto může být léčba těchto stavů zbytečně dlouhá a ne zrovna vhodná. Úleva pak přichází pozdě a vy tak přijdete o část zasloužené dovolené. Přinášíme potřebná vysvětlení a rady pro správnou první pomoc.

Úpal nebo úžeh? Nejen, že mají tyto dvě zdravotní komplikace podobný název, mají totiž i poměrně podobné příznaky, a tak je snadné je zaměnit. K podobným stavům navíc můžete dospět i při cvičení v horkém počasí, ve vyhřátém autě bez klimatizace nebo uvnitř budovy z jejíchž zdí sálá naakumulované teplo. Pokud se rádi opalujete, určitě víte, jak snadné je podlehnout nadměrné expozici slunečního záření a dehydrataci. Během léta se dá úpal nebo úžeh „chytit“ na více místech, než se může zdát.

Jak poznat úpal?

Lékaři úpal označují jako přehřátí celého organismu. Uvnitř vašeho těla v tom momentu dojde k selhání termoregulace. Nemusí to být způsobeno pouze ostrým slunečním svitem a přemíře opalování. Významnou roli hraje vzdušná vlhkost, vaše hydratace, příjem minerálů a vitamínů nebo volba nevhodného oblečení vzhledem k tomu jaké panuje počasí. Zapomeňte na neprodyšné úplety. Dnes se dá koupit naprosto vzdušné funkční oblečení. Úpal si snadno uženete i v přetopené místnosti, kde není přístup čerstvého vzduchu.

Důležitost hydratace, tedy pravidelného přísunu tekutin vnímáme jako extrémně důležitou, takže si ji ještě jednou připomeňme. Jakmile dojde k dehydrataci organismu, tělo přestane být schopné produkovat dostatečné množství potu. Pocení je vlastně naše vlastní klimatizace – ochlazuje nás. Spoustě lidí pot vadí, snaží se ho zbavit, někomu může i nepříjemně kysele zapáchat. Přesto je klíčové znát jeho úlohu přirozeného chladícího systému těla.

Pokud se potíte hodně, ale vzduch okolo je velmi vlhký – například někde na dovolené v asijských zemích, opět nastává problém a úpal je na spadnutí. Ve vlhkém prostředí se totiž pot nedokáže účinně odpařovat. Když začnete vy nebo někdo z vaší party pomalu ztrácet vědomí, je zle. Takto ohrožení jsou hlavně obézní lidé, lidé s nemocným srdcem a starší lidé, kteří jsou obecně na vysoké teploty náchylnější. Pokud se vaše babička nebo děda vydají na ostré slunce nebo mají horko v místnosti, zkontrolujte, jestli nezapomínají pravidelně pít a raději je hlídejte. Staří lidé obecně nedostatečně pijí.

Hlavní projevy úpalu:

  • zpočátku přichází nevolnost, pocity na zvracení a bolení hlavy
  • zmatenost a pocit, že přichází ztráta vědomí
  • zrychlený tep a zrychlené dýchání, které z důvodu hyperventilace způsobuje křeče
  • začíná nabíhat horečka
  • přestává se objevovat pot a kůže působí vysušeně
  • celková únava organismu
  • šokové stavy

Jakmile se úpal začne projevovat, okamžitě se snažte snížit teplotu a dostat se někam, kde je čerstvý vzduch a příjemně chladné podnebí. Stinné místnosti, které mají tlusté zdi a jsou dobře odvětrávány patří mezi nejlepší místa, kam sebe nebo někoho z vašich blízkých, kdo úpal dostal, umístit. Nesmí se to ale přehnat - žádná naplno puštěná klimatizace ani průvan.
Ale co udělat, pokud jste v kempu pod stanem? Zkuste v areálu najít chladnou sprchu, ochladit postiženého. Namočte ručníky do studené vody a přesuňte se alespoň někam do stínu za budovu či pod stromy. Tam člověku s úpalem případně svlékněte neprodyšný oděv a dál pracujte na tom, abyste snížili horečku. Důležité je dopřát dostatek neslazených tekutin, ideálně čisté vody a doplnit vitaminy a minerály. Doporučujeme hlavně vitamin C, vitamin D, hořčík, zinek a komplex vitaminů B. Jako klíčový v tomto ohledu vnímáme hlavně vitamin B12.

Jak poznat úžeh?

Úžeh přímo souvisí s vystavením se ostrému slunci. Hlava bez pokrývky, čepice nebo  klobouku, k úžehu přímo vybízí. Úžeh je totiž přehřátí mozku. Nejohroženější jsou v tomto ohledu malé děti a staří lidé. U dětí může úžeh nastat dokonce velmi rychle, jelikož si často neuvědomují míru rizika, při hraní si ostrého slunce nad svojí hlavou příliš nevšímají nebo se zkrátka někde zapomenou s kamarády a hrami. Děti bohužel ještě nemají plně vyvinutou termoregulaci těla, takže jsou k přehřátí nejen mozku mnohem náchylnější než dospělí, zdraví lidé se silnou imunitou a odolným organismem. U seniorů se opakuje problematika s nedostatečným příjmem tekutin a obecně jsou již mnohem křehčí, náchylnější.

Příznaky jsou s úpalem a poměrně zaměnitelné. Hlavně v těch lehčích případech, kdy prostě jenom bolí hlava, přichází nevolnost a mírně zvýšená teplota. Mnohem horší jsou těžké případy, protože silně přehřátý mozek způsobí potíže velmi podobné těm při zánětu mozkových blan. Typické je přitom ztuhnutí šíje. Jakmile něco podobného cítíte, měla by být sanita na cestě. Určitě totiž nechcete, aby se váš úžeh přenesl až do mimořádně vážného otoku mozku.

Hlavní projevy úžehu:

  • úporné bolesti hlavy
  • pocity na zvracení a celková nevolnost či malátnost
  • horečka, kterou provází zimnice
  • slabost podobná chřipce
  • suchá a horká kůže
  • zarudlá, spálená kůže
  • zmatenost a ztuhnutí šíje

Ale co dělat v případě, že si stále nejste jisti, jestli máte vy nebo jiný postižený úpal či úžeh? Zamyslete se, jak moc jste byli na přímém sluníčku. Najdete na sobě až přehnaně opálenou, zarudlou kůži? Stav pokožky může napovědět opravdu hodně. V těchto situacích jde většinou o úžeh. Úpal zvažte především v případě dlouhodobého vystavení vysokým teplotám, nehledě na působení slunečních paprsků.

Prevence je důležitá u obou zdravotních komplikací

Během horkých dnů, ať už jste vystaveni slunci nebo jste ve stínu, měli byste dbát na zvýšený příjem tekutin, vitamínů a minerálů. Mít při sobě láhev obyčejné čisté vody a nějaký ten multi vitamin klidně bohatě postačí. Vybavte se vhodným oblečením, které je prodyšné a světlé. Sluneční záření má nejvyšší intenzitu kolem poledne proto je dobré vyrazit k vodě nebo na výlet raději později. Zvažte na jaké aktivity vzhledem ke svému zdravotnímu stavu během léta stačíte. Vyhnete se tak zbytečným problémům a užijete si naplno krásné počasí, které někdy uteče až moc rychle. Souhlasíte, jak rychle je léto pryč?