Snad každý kdo onemocní, se sám sebe ptá, proč právě jeho zdravotní problém potkal. Přemýšlet o původu vzniku nemocí je běžnou rutinou mnoha civilizací a společností. Co jiného by bylo hnacím motorem vědy. Už před více než 2000 lety Hippokrates prohlásil, že „všechny nemoci začínají ve střevech“. Dnešní vědci, lékaři i zastánci alternativní medicíny stále častěji prohlašují, že právě Hippokrates od pravdy nebyl daleko, ač už od jeho myšlenky uběhly věky. Zatímco všechna onemocnění nezačínají doslova ve střevech, mnoho metabolických, autoimunitních a kognitivních onemocnění ve skutečnosti začíná gastrointestinálními poruchami nebo nerovnováhou mikrobiomu. Je to úžasné nebo hrozné? Pomůžeme vám udělat si správný názor a odnést si řadu užitečných informací, s nimiž zase o kus zlepšíte svoje zdraví.

Osa střevo - mozek a nejen to

Se střevem každého z nás je to trochu složitější, než se může zdát. Říká vám něco osa střevo – mozek? Nebo slyšeli jste někdy výraz, že střevo je druhý mozek těla? Pojďme se na tato tvrzení podívat z trochu jiného úhlu. Lidé obyčejně nesprávně předpokládají, že nepřítomnost příznaků v systému trávení se rovná zdravému střevu. To zdaleka není pravda. Bohužel. Zatímco trávicí symptomy, jako je nadýmání, plynatost, zácpa, průjem, bolesti břicha atd. jsou velmi časté, je také téměř stejně běžné, že se symptomy projevují neurologicky v různých částech těla - hlavně v mozku! Střevní poruchy mohou vést k symptomům, jako je mozková mlha, obtížná koncentrace, špatná paměť, deprese a úzkost. Je to proto, že střevo a mozek spolu neustále komunikují prostřednictvím zmíněné osy střevo-mozek. Vydávají si signály a ten nejznámější z nich je, když máte stres, který se projeví nevolností. Dokonalý příklad spolupráce mozku a zažívacího traktu! To všechny tedy znamená, že špatná funkce střev může vést ke špatné funkci mozku. Není to ale jediné spojení. Mezi další oblasti, které jsou úzce ovlivňovány střevem, patří imunitní systém a s ním spojené riziko autoimunitních onemocnění, regulace krevního cukru, detoxikace a metabolismus či funkce mitochondrií, elektráren těla na výrobu energie. Navíc, věděli jste, že většina vaší DNA je právě ve vašem mikrobiomu, vzhledem k vysoké koncentraci bakterií – přátelských i nepřátelských?

Co zvyšuje riziko onemocnění?

Na zdraví střev je krásné to, že velmi dobře reagují na zásahy do výživy a životního stylu. Pokud jíte stravu s vysokým obsahem zpracovaných potravin a zažíváte vysokou úroveň stresu, může to také pracovat proti vám. Ale když budete léčit střeva změnami ve stravě, snížením stresu, doplňky stravy, bylinkami a správnými živinami, tyto příznaky, které se často zdají nesouvisející, se začnou zlepšovat. Všechny tyto systémy jsou vzájemně propojené. Dlouhodobě tedy můžete riziko různých onemocnění zvyšovat nebo aktivně snižovat či ho zcela zrušit. Ale pojďme hlouběji! Celkovým životním stylem, který provozujete, ovlivňujete jak celkové trávení, tak rovnováhu mezi mnoha kmeny bakterií, zánět, jehož mnohé potraviny podporují, ale i integritu střevní výstelky. To všechno silně ovlivňují vaše zdraví.

Jeden příklad - podle četných studií mohou nežádoucí bakteriální produkty zvané endotoxiny unikat skrz nevhodnou stravou poškozenou výstelku střev a dostat se do krevního oběhu. Váš imunitní systém pak rozpozná tyto cizí molekuly a napadne je – což vede k chronickému zánětu. Zánětlivé prostředí je samo o sobě pro zdraví škodlivé. Tam, kde je zánět, je také oxidativní stres, čili zvýšený počet volných radikálů. Mimochodem, na cizí molekuly organismus reaguje tak, že vy ve výsledku cítíte to, čemu se říká alergické projevy.

Důležitost složení vašeho mikrobiomu

Dnes už víme, že bakteriálních buněk je v těle 10x více než lidských. Jejich složení koreluje s mnoha nemocemi. A kde je bakterií nejvíce? Opět jsme u střeva. Nezdravý střevní mikrobiom se nazývá dysbióza. Lékaři identifikovali změny ve střevní flóře, které předurčují lidi k onemocněním, jako je diabetes, autoimunitní onemocnění, revmatoidní artritida a autoimunitní onemocnění štítné žlázy. Za zmíněnou dysbiózou stojí nedostatek bakteriální diverzity a úbytek dobrých, prospěšných bakterií. 

Kde se berou? Část pochází od matky, když se narodíte. A další část záskáte během kojení. Dnes si zdravotní systém začíná uvědomovat dopad porodů císařským řezem, časných antibiotik u matky i dítěte a umělé výživy, jakož i nadměrné hygieny. To všechno má dopad na mikrobiotu dětí.

Co zlepšuje zdraví střev a mikrobiomu?

Nejezte příliš bílkovin, protože strava s vysokým obsahem bílkovin a nízkým obsahem sacharidů vede ke zvýšení mikrobů tolerantních ke žluči a ke snížení fermikutů, kmenů bakterií, které jsou důležité pro přeměnu potravy na energii. Samozřejmě i příliš sacharidů (těch nezdravých - jednoduchých) má negativní účinek na střevní flóru. Cukry, především ty rafinované, zvyšují počet patogenů a snižují počty zdravých druhů.

Jedním ze základů zdraví vašeho těla je síla vašeho trávení. Trávicí sekrece, jako je žaludeční kyselina, žluč a pankreatické enzymy - ty všechny podporují zdravý mikrobiom a zdravá střeva. S přibývajícím věkem, ale často i stresem je naše zažívání náchylné k oslabení, a proto je důležité trávicí procesy aktivně podporovat, třeba za použití bylinné medicíny. Vyzkoušejte třeba kurkumin, extrakt z olivových listů, moringu či prebiotika, jako je inulin nebo psyllium. Sledujte, co vaše zažívání udělá při vyšším příjmu vitamínů a minerálů. 

A jak slabé zažívání poznat? Mezi příznaky patří nadýmání, povlečený jazyk, reflux, nedostatek chuti k jídlu, hodně hlenu z nosu nebo krku, únava, těžký žaludek po jídle, nevolnost, zvracení a absence střevních pohybů. Mimochodem - používáte doma nějaké pesticidy? Zbavte se jich! Takový Round Up (glyfosát) specificky ovlivňuje střevní flóru a inhibuje produkci klíčových živin, třeba jako je tryptofan, který je potřebný pro zdravou produkci serotoninu a melatoninu. Hodí se ještě zmínit, abyste jedli biopotraviny. Rostlinná vláknina a živiny jsou klíčem k podpoře zdravé střevní flóry.