Nejlepší kroky, jak posílit imunitní systém v podzimních měsících

Patříte mezi ty, které s příchodem chladných měsíců a prvních ranních mrazíků začínají trápit častá nachlazení, záněty dýchacích cest nebo dokonce infekční onemocnění s častým přeléčením antibiotiky? Pak vsadíme boty, že vaše imunita není v dobré kondici. Pojďme se této problematice věnovat! Hezky pěkně od odstranění příčin až po následné nastolení odolnosti celého organismu nejvhodnějšími doplňky a správnou životosprávou! 

Správně fungující imunitní systém je brána ke zdraví a kvalitnímu životu pro každého z nás. Vlivů, které jeho výkonnost ovlivňují je v dnešním rychlém světě bohužel hodně, a proto nezbývá, než se o sebe starat více, než kdy předtím. Dát sebe na první místo je základ a v žádném případě sobectví, jak se může zdát. Tak přesně tady můžeme nás článek začít, u pomyslné životní “hygieny”, tedy odstranění či eliminování negativních vlivů, které mohou náš “obranný štít” oslabovat, hlavně v době jako je podzim, kdy je v našem okolí spousta virů, bakterií, ale i plísní... 

nachlazeni

Zbavujeme se zátěže

První krok je často opomíjený a zasloužil by si rozhodně větší pozornosti i v ordinacích praktických lékařů. Jde přitom o zásadní část při cestě za silnější imunitní armádou. Můžeme začít u alergií a potravin, u kterých trpíme intolerancí. I bez odborného testování přece víme, co nám často “nesedne”. Proto začněte odstraněním všech alergenů z každodenního života. Už takto imunitě značně ulevíte - stačí pouze sebedisciplína! Nejčastějšími intolerance jsou na lepek (celiakie), laktózu či fruktózu, hojně i na histamin a samozřejmě potravinové intolerance. Pokud trpíte například lehkou formou chronické rýmy, může být častou příčinou právě přijímání alergenů - a tím pádem zapnuté imunitní procesy v těle.
Dalšími, již běžnějšími tipy na “imunitní hygienu” jsou poctivý a pravidelný spánek, pohyb v přírodě, pravidelné cvičení, pestrá strava bohatá na kvalitní bílkoviny a omezení alkoholu či tabákových výrobků. Doporučujeme navíc i meditaci a celkově více času na sebe se vším, co vám dělá dobře a přináší dobrou náladu.    

Běžné deficity

Je minimální část naší populace, která by nevykazovala deficit některých mikroživin a stopových prvků. I tyto drobné detaily v souhře ovlivňují naši imunitní odpověď. O jaké deficity se běžně jedná? Třeba o nedostatek zinku, selenu, mědi a železa. S vitamíny to nebývá o nic lepší. Velká část populace má nedostatek vitamínu D3, B12, B6 a dalších z řady B, nebo K a dokonce i nejpopulárnějšího vitamínu - C. 

Co zařadit do jídelníčku pro posílení imunity?

  • brokolici
  • česnek (přírodní antibiotikum)
  • ořechy
  • zdravé oleje (kokosový, konopný a další nerafinované oleje)
  • karotenoidy (mrkev, kustovnice čínská, citróny či sladké brambory)
  • celozrnné potraviny
  • ryby
  • krůtí a hovězí maso z bio chovů
  • rakytník
  • zázvor

Tipy na nejlepší doplňky pro posílení imunity

Vitamin C

Začněme rovnou u nejznámějšího vitamínu a silného antioxidantu, jakým “céčko” je. To to znamená? Především, že chrání naše buňky před oxidativním stresem. Ten jako reaktivní sloučenina kyslíku vzniká při přetížení organismu vlivem únavy, modifikovaných potravin a vystavení se znečištěnému prostředí. Jak typické pro inverzi během podzimních dnů! Céčko ale není pouze antioxidantem - přispívá k normální funkci imunitního systému i k normální činnosti nervové soustavy. 

Betaglukany

Komplexní přírodní polysacharidy, dnes již dobře známé pod názvem betaglukany, jsou možná vůbec tím, čemu věnovat nejvíce pozornosti, když cítíte oslabenou imunitu. Pokud bychom měli “vypíchnout” právě jeden doplněk, budou to právě ony. Tyto polysacharidy se ukrývají i v běžné stravě - v ječmeni, ovsu či pekařských kvasnicích a léčivých houbách. Pro blahodárné účinky však potřebujeme větší dávky - doslova se pořádně glukany nakopnout! Již v tuto dobu můžeme najít hned několik úžasných poznatků z mnoha studií - ty se zabývají nebývalým imunomodulačním efektem, účinky na imunitní buňky - stimulaci makrofágů. Oficiální zdravotní tvrzení navíc hovoří o tom, že betaglukany z ječmene snižují hladinu cholesterolu v krvi.

Vitamin D3

Díky studiím v posledních letech je jasné, že správné hladiny tohoto “slunečního” vitamínu jsou nepostradatelné. Není divu, že je především v západních zemích běžně předepisován do léčebného “protokolu” u různých infekčních onemocnění, pro rychlejší zotavení se. Navíc ze slunce často nemáme déčka dostatek a naše tělo ho efektivně neumí vyrábět. Přitom tento vitamín přispívá k normální funkci imunitního systému, ale i vstřebávání několika minerálů či normálního stavu kostí a zubů.

Echinacea

Tuto bylinku můžeme znát pod českým jménem třapatka nachová a není vyloučené, že roste i na vaší zahrádce. Ač se k nám do Evropy dostala coby okrasná květina, její schopnosti jsou úžasné. Podporuje přirozenou obranyschopnost organismu a mimo to příznivě působí na funkci dýchacího systému. Bylinkáři běžně třapatku využívají při boji proti nachlazení a virovým onemocněním, oficiálně však není tento účinek potvrzen.

Chlorella

Sladkovodní řasa chlorella je s námi doslova od pravěku. V porovnání s ostatními rostlinami a většinou ostatních řas obsahuje vysoké množství chlorofylu. Je známá jako skvělý prostředek k pročištění, což potvrzují i některé studie, které se v minulosti zabývaly detoxikačními schopnostmi této řasy. Co nás ale zajímá nejvíce v těchto měsících, je její blahodárný účinek na obranyschopnost organismu a antioxidační schopnosti.

Multivitamín & Multiminerál

Na samotný závěr něco pro ty, kteří chtějí maximální praktičnost - více účinných látek v jedné tobolce. Tímto řešením je komplex vitamínů a minerálů, pečlivě vybraných, synergicky působících. Víte totiž, že některé vitamíny či minerály zajišťují lepší vstřebatelnost těch druhých? Proto se v “mulťáku” od Vito Life nachází komplex vitamínů řady B, vitamín A, C, D3, E a minerály selen, mangan, zinek, měď, železo, molybden a chrom. Jinak řečeno - zastoupeny jsou silné antioxidanty, látky blahodárné pro správnou funkci naší nervové soustavy či látky pro uvolňování energie z potravy. Multivitamín s multiminerálem by tak měl být po ruce každý den - naše tělo, vystavené všem podzimním vlivům to ocení.

A protože je zima teprve před námi, těšte se na další tipy, jak jí zvládnout v té nejlepší formě! Do té doby se inspirujte třeba v naší kategorii "Produkty na imunitu"!