Tipy, čím si na podzim zlepšit náladu a zajistit duševní rovnováhu

Podzimní “depkou” si projde velká část naší populace. Může za to hlavně málo slunka, venkovní plískanice a zamračená obloha po většinu dní. A ke všemu přichází stres z blížících se Vánoc. Tomu všemu lze jen těžko uniknout. Pokud je kolorit běžných podzimních dní velké sousto i pro vás, začtěte se do našeho dnešního článku, kde poradíme v šesti tipech, jak si dobrou náladu a duševní rovnováhu zachovat i v těžkých chvílích.

Mezi špatnou náladou a depresí je velký rozdíl. Skvělá zpráva je, že se podzimní “depkou” ve většině případů rozumí právě chmurná nálada, se kterou lze skvěle pracovat bez nutnosti návštěvy ordinace odborníků. Chcete přece i vy zamezit nadužívání antidepresiv, nebo ne?

nalada2

Buďte aktivní!

Vyplavte všechny svoje endorfiny při sportu a příjemných aktivitách. To je nejjednodušší rada do začátku. Nejen, že podpoříte harmonii všech orgánů a pořádně rozproudíte lymfu, ale k tomu zapomenete na všechny problémy a ocitnete se v kýženém přítomném okamžiku. Stalo se vám snad někdy, že jste se po sportu a cvičení cítili špatně? Takže ať už prší nebo padají trakaře, nazujte tenisky, vhodně se oblečte a vyběhněte ven či do fitka.

Doplňujte L-Tryptofan s B6 (pyridoxinem)

Esenciální aminokyselina tryptofan se díky vitamínu B6 mění v našem organismu na hormon dobré nálady serotonin. A to není vůbec všechno! Za pomoci Tryptofanu je naše tělo schopno vyrobit důležité látky, jako jsou vitamíny řady B3, několik druhů enzymů či například melatonin, jenž je produkován především v noci a reguluje chronobiologické rytmy. K němu se dostaneme hned v dalším tipu.

Kvalitní spánek ovlivňuje náladu více, než si myslíte

Spánek je stav duševního i fyzického odpočinku a má několik fází či cyklů. Ty, jakmile nejsou dodržovány, promítnou se na našem celkovém stavu už za několik dní. Spousta lidí dnes raději úmorně pracuje, než aby věnovali stejnou důležitost kvalitnímu spánku. To se dá samozřejmě nějakou chvíli zvládnout, ale jde o neudržitelný stav. Raději spěte více, než méně. A na podzim to platí dvojnásob. Ale pozor, neplatí to pro dospávání odpoledne. Takový “šlofík” je vhodný maximálně na půl hodiny, jinak můžeme tělo zmást a dočkat se probdělých nocí. Mezi spánkovou hygienu patří hlavně pravidelnost, chlad v místnosti, uléhání bez řešení starostí či omezení modrého světla alespoň 2 hodiny před ulehnutím. A pokud si potřebujete i tak pomoci, vyzkoušejte melatonin, důležitou to látku pro náš biorytmus. Navíc přispívá ke zkrácení doby nutné pro usnutí. Uvidíte, co taková opatření s vaší náladou udělají!

Vyražte do společnosti

Jak nejlépe zapomenout na starosti? Napište všem přátelům, kteří na vás pozitivně působí a vyražte do víru města. Výstavy, kino, divadlo a dobrá muzika na koncertu naladí celé vaše tělo na úplně jinou notu. Blok často bývá, že když není nálada, tak se nám nikam nechce. Přesně tohle musíte překonat, doslova se vykopat i přes všechny myšlenky “proč to neudělat”. A že jich často bude... Proto ukažte, že svoji mysl dokážete ovládat! Pobyt mezi lidmi léčí. Jděte si pro lék...

Smích léčí všechny chmury

Když už to na společenské povyražení přecejen nedopadne, zasedněte k televizi a pusťte si tu největší ptákovinu, co zrovna dávají. Internet je také plný zábavy. Energické přednášky zajímavých lidí, stand-up komici, pranky a další. Tahle zásoba se nikdy nevyčerpá, na to nezapomeňte. 

Jídlo jako lék

Některá jídla by se klidně mohla předepisovat jako antidepresiva. Naučte se užít si čas v kuchyni. Je to skvělé odreagování a připravit si oblíbené jídlo je prostě radost. Případné méně zdravé ingredience zkuste nahradit něčím více hodnotným, experimentujte a užívejte si proces. Vymést stereotyp z kuchyňské linky je zážitkem samo o sobě. A že vás zrovna nic nenapadá? Mezi surovinami by neměla chybět kvalitní hořká čokoláda, protože její směs látek a kakaových bobů má pozitivní účinek nejen na organismus, ale i na duši. Zařaďte všechny bobule - brusinky, borůvky, maliny či rybíz, zakysané mléčné produkty, protože obsahují esenciální aminokyseliny, zázvor, skořici a třeba artyčok, dokonalý to smyslový požitek, hlavně při namáčení do lehké omáčky vinaigrette.

Podzim a zima jsou doslova skvělým obdobím k tomu, zapracovat na sobě a na svém zdraví. Uvidíte, že tělo vás samo navede, co mu nejlépe vyhovuje. Doplňků výživy pro lepší náladu, kvalitní spánek a odpočinek, kterými si můžete pomoci je navíc celá další řada.