Až 70% imunitního systému je ve střevech! Tipy jak zlepšit zažívání a podpořit vlastní zdraví

Říká se, že jsme tak zdraví, jak zdravá jsou naše střeva. Právě střevní sliznice představuje tu největší část našeho imunitního systému. A ten by měl být ve své nejlepší formě nejen teď, kdy čelíme pandemii koronaviru. Bohužel je poměrně časté, že sliznice střev není zrovna v dobré kondici a celý náš mikrobiom může být tak trochu vzhůru nohama podle toho, jaký životní styl vedeme. Jak střevnímu prostředí co nejvíce pomoci? Jak nakopnout imunitu právě z těchto míst? V tomto článku se ponoříme pěkně hluboko do našeho zažívání!

Pod pojmem imunita si musíme představit neuvěřitelně komplexní systém. Aby fungovala jako celek, potřebuje zdravou spolupráci jednotlivých center - kostní dřeně, brzlíku, lymfatických uzlin, sleziny, a především střev. Největším centrem jsou bezesporu právě střeva a jejich sliznice. Jen si představte, že celková plocha našich sliznic tvoří obrovské hřiště o ploše až 200 m², na kterém probíhají zápasy a boje denně, každou minutu, každou jednu vteřinu. Naše životospráva určuje, jak dobří jsme údržbáři tohoto hřiště. Jestli je jeho plocha zdravá a v kondici, nebo jestli jsou na ní díry jako v ementálu. A hráči? Na jedné straně přátelské a zdraví prospěšné bakterie - laktobacily, bifidobaktérie, hodné druhy streptococcus a další příznivé typy (je jich dohromady až 1,5 kg!), na druhé straně jsou nepřátelské bakterie, viry, kvasinky, paraziti a různé druhy plísní, které nás bohužel také často osídlují, pokud životospráva není dobrá. Poznejme však ještě jeden přátelský druh bakterie - E. coli. Ví se, že za její přítomnosti se tvoří produkty fermentačních pochodů jako je kyselina listová, vitamin K2 či koenzym Q10 a aminokyseliny tyrosine, fenylalanin a tryptofan. Ty jsou prekursory neurotransmiterů jako je dopamin a serotonin, ovlivňující v našem organismu řadu pochodů - náladu, depresivitu a také pohyblivost střev. Jak vidíte, v našich střevech se toho děje opravdu spousta!

mikrobiom

Co se stane, když v tomto systému zavládne nerovnováha? Tento stav střevní mikrobioty se nazývá “leaky gut” - syndrom propustného střeva nebo může nastat takzvané SIBO - syndrom bakteriálního přerůstání. Zdá se, že obě diagnózy jsou mnohem častější, než by se mohlo na první pohled zdát. Oba stavy bohužel způsobují pro naše zdraví velice škodlivý chronický zánět těchto oblastí. Jak možná víte, chronické střevní záněty se mohou přehoupnout až do crohnovy choroby nebo ulcerózní kolitidy, což může být poměrně závažné a život omezující onemocnění, u nejednoho pacienta vyžadující nákladnou biologickou léčbu dlouhodobě či dokonce celoživotně. Zánět ale dokáže být důvodem rozvoje celé řady dalších chronických onemocnění, jakými je alergie, celiakie, roztroušená skleróza, artritida, atopický ekzém, parkinsonova choroba a další. O snížené imunitě nemluvě.

Co narušuje zdraví našich střev?

  • Modifikované potraviny a polotovary
  • Přemíra přidaného cukru
  • Některé léky a hlavně antibiotika
  • Nedostatek vlákniny
  • Konzumace alergenů
  • Nedostatek tekutin
  • Stres
  • Drastické formy detoxikace
  • Alkohol

Jak podpořit zdraví střev?

Probiotika

Ovlivnit pozitivně naši střevní mikroflóru můžeme poměrně snadno kvalitními probiotiky. To znamená, že do našich střev cíleně vyšleme přátelské bakterie, které pomohou nastolit opětovnou rovnováhu. Jak ale zjistit, která probiotika potřebujete právě vy? Vždyť každý mikrobiom je jiný. Nikdy neuděláte chybu při pořízení kvalitního, vysoce potentimního probiotického produktu s více kmeny bakterií. Poradit vám mohou v lékárně. Existují však i specializované testy, rozkrývající celé složení vašich bakterií. V naší zemi jsou ale možnosti poměrně omezené. Velice populární je například americký test VIOME i díky tomu, že kit pro odebrání vzorku zašlou přímo k vám domů, a to po celém světě. V Evropě se často používá MSA stool analysis z Belgie (taktéž ve formě testovacího kitu).

Potraviny vhodné jako zdroj probiotik:

  • jogurty s živými bakteriálními kulturami
  • kysané zelí a další kysané produkty
  • tempeh (kvašený výrobek ze sóji)
  • kimchi (fermentovaný korejský salát)
  • miso (kořeněná sójová pasta)
  • tradiční podmáslí (čistá zbytková tekutina při výrobě másla)

kimchi

Vhodná strava

Pestrá strava znamená také pestrý mikrobiom. To představuje střevní prostředí s co nejrozmanitějším druhovým spektrem střevních bakterií. Je nějaké jednoduché doporučení, jak začít? Jezte dostatek zeleniny, luštěnin, ovoce a všech potravin s vysokým podílem vlákniny. V poslední době se ukazuje, že takzvaný rezistentní škrob je také velmi dobrým prostředkem pro naše střeva. Tento druh škrobu se v tenkém střevě nevstřebává a prochází volně do tlustého střeva, kde je štěpen bakteriemi. Jeho bohatým zdrojem jsou právě zmíněné luštěniny nebo syrové brambory. Výborným zdrojem vlákniny jsou také celozrnné potraviny. A nezapomeňte na zdravé tuky, protože ve střevech působí hojivě a protizánětlivě.

Doplňky stravy pro zdravé zažívání

Existuje naštěstí i spousta skvělých doplňků stravy, které napomáhají našemu zažívání a zdraví střevní sliznice. Na pomyslné první místo dáváme inulin. Jde o druh vlákniny, která je spojována s celou řadou zdravotních výhod. Střevní bakterie inulin štěpí na mastné kyseliny, které jsou výživou pro buňky střev. Ačkoliv je inulin typ sacharidu a je tvořen molekulami fruktózy, obsahuje výrazně méně kalorií než sacharidy, protože vláknina nemůže být štěpena nebo absorbována trávicím systémem. Nejkvalitnějším zdrojem je čekanka, za které získáváme inulin i do našeho doplňku.

Zdroj dalšího skvělého doplňku pro naše zažívání pochází z keře rodu dřišťál či z opuncie. Jmenuje se berberin a patří mezi alkaloidy. Berberin blahodárně působí na řadu různých biologických procesů. Z trávicího traktu se vstřebává do krve a odtud putuje a hledá buňky, na které se naváže a vyladí jejich funkci – stejně jako klasická léčiva. Účinky berberinu na střeva obstály v klinické praxi zkouškou času a nyní moderní výzkum ukazuje, že má významný dopad jako antimikrobiální činidlo proti nebezpečným bakteriím, parazitům, červům a virům. Berberin konkrétně může významně snížit nepřátelské rody bakterií staphylococcus, salmonella, clostridium, proteus, shigella, vibrio a klebsiella. Bohužel však tyto informace nemůžeme uvádět jako zdravotní tvrzení, protože nebyly schváleny komisí EU a zařazeny do jejich směrnic.

Další doporučené doplňky: