Cholester zlý a hodný? Návod, jak se v tom vyznat a ovlivnit svoje zdraví

Věděli jste, že existuje takzvaný hodný a zlý cholesterol? Mnoho zdrojů o něm mluví v jednotném čísle a to tak, že vysoký je obecně prostě špatný. Jaká je pravda? Co říkají vědci a nové výzkumy? Dnešním článkem si v tom uděláme pořádek a povíme si, jak s tím cholesterolem, který opravdu špatný, jednoduše zatočit nebo alespoň vybalancovat hladiny.

Ať už je v naší republice trend zdravé výživy, veganství čí vegetariánství, nebo různých diet jakkoliv vysoký a oblíbený, nemáme jako národ zrovna moc dobrá čísla v tabulkách, které se zabývají hodnocením zdravotních obtíží z důvodu vysokého cholesterolu. Bohužel se to netýká jenom starších lidí a seniorů, ale i mladých nebo vyloženě dětí ve školním věku. Není divu, že toho někteří marketéři z různých oblastí využívají a nafukují tuto bublinu, aby si lidé kupovali různé “zázračné” přípravky a prostředky na snížení cholesterolu, místo toho, aby jim popravdě řekli, že se cholesterol nedá shrnout do jednoho šuplíku, protože se rozděluje na dobrý a špatný. To, že neexistuje jen jeden cholesterol se můžeme snadno přesvědčit, když vyrazíme na krevní testy. Ten cholesterol, ze kterého opravdu můžeme mít strach a jaký je dobré si hlídat, se nazývá LDL. Naopak HDL cholesterol má funkci ochrannou o které si ještě povíme. 

cholesterol

Co je to vlastně cholesterol? Principiálně jde o látku tukové povahy, která je pro tělo velice důležitá. Našli bychom ho v každé buňce a je základní stavební složkou například pro síť nervů, mozkové buňky nebo pro tvorbu hormonů. Důležitou informaci je fakt, že si ho člověk dokáže vyrobit z části sám. Druhá část je přijímána z potravy a tu lze lépe ovlivnit. Protože je lidské tělo doslova geniální stroj, nemusí nás překvapit, že pokud je zdravé a dobře funguje, má schopnost si hladiny korigovat samo. A to může být s tempem dnešní doby vlastně docela problém, na což poukazují právě tabulky, ve kterých si lidé z České republiky zrovna moc dobře nestojí.

Cesta, jak si balanc mezi hladinami cholesterolu rozhodit, je vlastně docela snadná. Chcete návod? Ideálně vyhledávejte hodně stresu v práci, více než 8 hodin seďte a ani doma se moc nepohybujte. Zapomeňte na sport a dopřávejte si nezdravá jídla - nejlépe modifikovaná! 

Teď ale vážně! Ne všichni z nás mají možnost sportovat a v práci vykazovat alespoň nějakou fyzickou činnost (myslíme tím více, než jít do kuchyňky nebo k tiskárně pro papíry). Navíc se doma starat o děti, vařit, uklízet a na pohyb už snadno moc času nezbude, protože také potřebujeme odpovídající dobu spát. V tomto případě je vhodné, pomoci si některými účinnými doplňky stravy z přírodních zdrojů. Než vám tipy na ně dáme, pojďte se podívat, jak oba typy cholesterolu fungují:

HDL cholesterol má ochrannou funkci, protože nadbytečný cholesterol odvádí zpět do jater, kde je metabolizován, a proto je pro náš organismus důležitý. Oproti tomu LDL cholesterol se usazuje v cévních stěnách v podobě aterosklerotických plátů, které tak ztrácejí pružnost, zužují se a dokonce může dojít i k jejich ucpání. V důsledku ucpání orgán, který céva vyživuje, odumírá.

Jaký je ideální stav cholesterolu v krvi?

Celkový cholesterol – méně než 5,18 mmol/l
Dobrý (HDL) cholesterol – více než 1,036 mmol/l
Špatný (LDL) cholesterol – méně než 2,59 mmol/l
Triglyceridy – méně než 3,86 mmol/l

Co zařadit do jídelníčku, pokud jsou naše krevní testy špatné?

  • Ryby, které obsahují hodně omega-3 nenasycených mastných kyselin
  • Různé druhy ořechů
  • Olivový olej a jiné panenské oleje
  • Dostatečné množství vlákniny

33970442548_362a66edab_k

Jak jsme výše uvedli, jednoduchým pomocníkem na cestě ke správným hladinám cholesterolu mohou být potravinové doplňky a rostlinné extrakty. Pojďme se na naše tipy konečně podívat:

Glukomannan (konjakový mannan)

Tento pektinový polysacharid, který se nachází především v hlíze zmijovce indického - rostliny známé též pod lidovým názvem ďáblův jazyk či latinsky Amorphophallus konjac, je velice zajímavým a atraktivním prostředkem pro udržení normální hladiny cholesterolu v krvi. Dalo by se říct, že je glukomannan nestravitelný - jeho glykosidická stavba je totiž tak pevná, že ji naše trávicí soustava nedokáže rozštěpit a projde celým tělem nezměněný. Dle vědců tento polysacharid působí tak, že mění způsob, jakým se cholesterol produkuje v játrech, a také způsob, jakým jsou tuky v těle uloženy nebo použity k energii. Pro dosažení správných účinku je potřeba ho opravdu hodně zapít a dodržovat při jeho užívání vysoký pitný režim. Odborníci doporučují užívat alespoň 3g glukomannanu denně.


Betaglukany

Betaglukany jsou také složené cukry neboli polysacharidy. Poslední roky se k nim upíná poměrně hodně pozornosti a není divu, protože studie, které si je vzali “na paškál”, stále přináší nové a zajímavé objevy. Ač se nejčastěji tato bádání zabývají především působením betaglukanů na imunitní systém, přesněji řečeno na fagocytózu, je jejich velký význam zřejmý právě i u snižování špatného cholesterolu. Citujeme přímo ze studie z roku 2018, kde figurují i naši dva vědci, a to Petr Šíma z mikrobiologického ústavu a Václav Větvička z ústavu patologie: “Díky své struktuře jsou betaglukany schopni interagovat s vrozenými imunitními receptory, působí však také jako vláknina v trávicím traktu. Protože existují dvě formy β-glukanů - nerozpustné a rozpustné formy, jsou schopny interagovat s lipidy a biliárními solemi ve střevě a následně snižovat hladiny cholesterolu.


Chitosan

A náš výběr doplňků pro správné hladiny cholesterolu zakončíme s dalším polysacharidem - chitosanem. Tento typ vlákniny se získává především z korýšů - ať už jde o schránky mořských raků či krabů nebo krevet. Chitosan působí tak, že snižuje absorpci tuku v gastrointestinálním traktu. Studie dále uvádí, že je alternativně možné, že účinek chitosanu na snížení hladiny cholesterolu je způsoben též zvýšením viskozity střevního obsahu. Příznivého účinku se dosáhne při dávce alespoň 3 g chitosanu denně.

choleasterol