Co je biohacking a proč ho doporučit každému, kdo se zajímá o své zdraví

Zajímáte se o vlastní zdraví nebo si ho chcete dokonce vylepšit? Známých přístupů a metod je velké množství, ale existuje jedna aktuálně velice populární, kterou lze označit za tu z těch nejkomplexnějších. Nazývá se biohacking a její popularita strmě stoupá. Pojďte se s námi seznámit, co se pod tímto zvláštním názvem skrývá.

Jakmile většina z nás uslyší slovo hacking nebo hacker, hned si představí někoho, kdo by rád navštívil neoprávněně váš počítač a získal veškerá data a přístupové údaje. Je to tedy slov velice nepopulární a obyčejně u nás vyvolává negativní emoce. Biohacking je také o znalosti dat, ale úplně jiného charakteru. Je o znalosti procesů našeho těla a snaží se je ovlivňovat pozitivním způsobem. Takzvaně hacknout své tělo, aby fungovalo lépe je pro každého z nás lákavé, protože můžeme objevovat skryté potenciály, nové možnosti výdrže a výkonu a celkově se cítit lépe na vše v úrovních - fyzických i psychických.

biohacking 2

Kdekdo by si mohl říct, že jde určitě o nějaký přehnaně spirituální či ezoterický výmysl, ale jakmile půjdete více do hloubky i díky tomuto článku zjistíte, že tyto principy a metody jsou známé po mnoho let především z vrcholového sportu. Profesionální trenéři s moderním přístupem k tréninku, který se věnuje sportovci jako celku, ne jenom jako stroji na výkon, by o tom mohli dlouho vyprávět. Vědomý, aktivní a zdravý přístup k vlastnímu životu jako celku, s použitím technologií, nejlepších a cílených suplementů, cvičení a denních návyků pro naplnění vlastního potenciálu - vždyť to je to, o co se ve výsledku každý profesionální sportovec snaží, aby mohl vystoupat až na vrchol a pokořil svoje soupeře.

Daleko od pojmu biohacking není ani staré přísloví „jste to co jíte“. Ostatně nejen jídlo je to, co vkládáme do našich těl aby mohla správně fungovat. Jsou to taktéž myšlenky, pohyby, či emoce a návyky, jenž si připustíme, aby nám udávaly směr každodenního života. Ač zní biohacking velice odborně, je to prostě jen anglický název, jehož principy můžeme zkoumat bez diplomů a odborných znalostí biologie.

Hledáme svoje nejlepší hacky

Důležité je uvědomit si, že na každého funguje trochu něco jiného a každý z nás možná chce řešit trochu odlišnou věc jako vlastní prioritu. Na to, které hacky vám nejlépe fungují, si musíte postupem času přijít vy sami malými změnami, které vašemu tělu poskytnou čas na přizpůsobení se a poté až zhodnoťte, jak se cítíte. Existuje však několik obecných doporučení, jak jednoduše začít a vydat se na cestu za ovládnutím svého těla a jeho zdraví.

  1. Udělejte čistku lednice, spíže a kuchyně. Zbavte se veškerých polotovarů a nezdravých jídel, jejichž budoucí nákup si prostě zakažte. Nakupujte od této chvíle pouze čerstvé a kvality potraviny, u kterých zároveň víte, že vám nezpůsobují zažívací potíže z důvodu potravinových intolerancí...
  2. Vydejte se za vaším lékařem a domluvte se na komplexních krevních testech, které vám z velké části dají obrázek o vašem aktuálním zdraví. Doporučujeme prověřit především červené a bílé krvinky, štítnou žlázu a nadledvinky včetně hormonů, změřit hladiny dostupných vitamínů - například vitamín D a taktéž minerálů. Pokud je ještě nemáte, neměli by chybět také testy, díky kterým zjistíte svoje alergeny.
  3. Zařaďte do svého života pravidelnost. Jak u jídla, tak především u času usínání a vstávání. Snažte se mít v tomto ohledu všeho dostatek a správnou míru, která vám vyhovuje, abyste se celý den cítili dobře. Ohledně spánku doporučujeme nastudovat co dělá například melatonin, tryptofan nebo mučenka. O suplementech si ale ještě povíme později.
  4. Fyzické cvičení dělá divy. Mělo by pro vás platit, že cítit se energicky je vždy nejdůležitější. Krásná postava je potom jenom vedlejší efekt. Více ke cvičení a jeho důležitosti na naše zdraví snad nemusíme komentovat. Pokud vás fyzické cvičení zajímá více a chystáte si dát pořádně do těla, doporučujeme prozkoumat látky jako je Carnitin, Creatine nebo AAKG a Icariin.
  5. Kromě fyzického cvičení potřebujeme stejně tak cvičení mentální. Řeč je o meditaci nebo ještě lépe o celkovém mentálním tréninku. Meditace je smeták na nečistoty, které uvízly v našem mozku. Vůbec nejlepší je praktikovat meditování ráno i večer. Najděte si videa na Youtube se řízenou meditací, vyberte si která vám vyhovují nejvíc. Jakmile budete zkušení, můžete praktikovat vlastní meditace. Podobně účinná jsou dechová cvičení, například Wim Hofova Metoda, která je praktická a jednoduchá.
  6. Péče a podpora těla díky suplementům. Tu jsme již díky několika zmíněným doplňkům nakousli, ale dovolte nám upřesnit proč je suplementace v oblasti biohackingu tak klíčová. Některé doplňky totiž dokáží divy. Mohou nás stimulovat pro vyšší energii a pomoci nám lépe přemýšlet, ale i nakopnout imunitu či zklidnit nervový systém. Jde především o byliny, adaptogeny a nootropika. Už jsme se jim věnovali v samostatný jih článcích. Podívejte se například na - Co jsou to nootropika a Adaptogeny a jejich schopnosti
  7. Cílené otužování a práce s chladem. Tyto praktiky mohou hraničit se životním stylem. Jen se podívejte na to, jak žije třeba již zmíněný Wim Hof. Nemusíte se hned ze začátku ponořit do vany plné ledu, stačí zavést studené sprchy každé ráno, pro nastartování metabolismu a budování lepší obranyschopnosti.
  8. Půst jako nejlepší očista. Víte, jak blahodárné je pro naše tělo nechat se pořádně vyhladovět? Protože žijeme v době naprostého blahobytu často ani neznáme co je to hlad a během celého dne něco pojídáme. Tím ale způsobujeme, že se náš žaludek a střeva nemohou dobře vyčistit a přirozeně se tak zbavit odpadních látek či udržovat rovnováhu mikrobiomu. Nikdo neříká, že musíte rovnou držet několika denní půsty. Stačí klidně půst 16-ti hodinového typu. Jako poslední jídlo si dáte večeři v 6 hodin večer, ráno nesnídáte ale zbaštíte si až pozdější oběd. Takový 16-ti hodinový půst je naprosto optimální.

cold shower


Všechno výše zmíněné jsou jsou ty nejlepší základní tipy, jak s biohackingem snadno začít a přirozeně tak spustit vědomé starání se o svoje zdraví a biologii. Samozřejmě bychom mohli jít mnohem více do hloubky, začít balancovat na vědecké rovině, ale jsme toho názoru, že vše má jít postupně a člověk sám má být proaktivní ve zjišťování informací, které ho zajímají. Součástí biohackingu je totiž i sekvenování DNA v laboratořích nebo v domácích podmínkách a výzkum genetických predispozic nebo nutrigenomika, která se zaměřuje na vliv našeho jídla na chování našich genů.

Takto do hloubky však jít nutně nemusíte, pokud nejste ti nejzapálenější biohackeři. I jednoduchými a postupnými kroky, které jsme si uvedli, začnete měnit své fyzické i psychické nastavení do plusu a získávat více energie a kontroly nad svým zdravím.

Mezi další oblíbené doplňky biohackera patří: