Co je oxidační stres a jak proti němu bojovat?

S oxidačním stresem se setkává tělo každého z nás. Ale nepanikařte, není to nemoc. Za vším hledejte nerovnováhu mezi tvorbou volných radikálů, vedlejšího produktu okysličování látkové výměny. Problémem je ale nežádoucí oxidační stres, který se dle všeho podílí na mnoha závažných chorobách. Naštěstí existují cesty a opatření, jak se účinně chránit a mít volné radikály pod kontrolou, v přirozeném množství.

Oxidační stres je dnes velkým fenoménem, o kterém se neustále dokola mluví. Hláška „chraňte svoje buňky před oxidativním stresem“ je známá snad každému z nás. Co za ní ale stojí? To prostě stačí si každý den vzít nějaké antioxidanty? Jejich užívání může být v některých případech jenom něco jako hašení velkého požáru malým kyblíkem. Protože jak víte, že tělu nezpůsobujete zbytečně velký oxidační stres, na který zelenina a pár suplementů nestačí? Tímto vás chceme podnítit k tomu, abyste si představili větší šíři celé otázky o oxidativním stresu a pochopili některé spojitosti. V následných řádcích se vám vše pokusíme co nejlépe vysvětlit a vy tak budete moci opět více zamakat na svém zdraví!

koureni

Co jsou to volné radikály?

Samotné slovo radikál je v chemické hantýrce označení pro prvek nebo sloučeninu, která ve své molekule obsahuje jeden nebo více nespárovaných elektronů. Tyhle sloučeniny dokáží být pěkně agresivní, nestabilní a pěkně drzé, protože si elektrony vytrhávají ze sloučenin jiných, tím pak poškozují buňky našeho organismu. Dlouhodobé působení volných radikálů může dokonce poškodit i DNA, především v mitochondriích, jejichž poškozením může dojít i k omezení jejich činnosti, a tím i činnosti některého z našich orgánů. Nejenže radikály některé buňky usmrtí. Dokáží totiž vytvořit i mutaci, u které pokud nezasáhnou antioxidanty, může dojít k nebezpečí vzniku rakoviny. Naše stárnutí je dle mnoha studií velice ovlivňováno právě řáděním těchto radikálů. Stejně tak se zvyšuje riziko onemocnění jako je ateroskleróza, Parkinsonova nemoc, srdeční selhání, infarkt myokardu, Alzheimerova choroba, vitiligo nebo mnoha lékaři stále nepochopený a opomíjený chronický únavový syndrom. Jiné nemoci nebo infekce zase volné radikály a tedy oxidační stres zvyšují.

Nejznámější volné radikály:

  • superoxid
  • hydroxylový radikál
  • radikál oxidu dusnatého

Kdy je oxidace normální a kdy je oxidační stres nežádoucí?

Ve zdravém těle, které má dostatek pohybu a je opečováváno zdravým životním stylem pravděpodobně málokdy najdete větší nerovnováhu mezi volnými radikály. Oxidační stres je pod kontrolou, antioxidanty odvádějí svoji práci, obranné enzymové mechanismy makají jako švýcarské hodinky a odstraňování radikálů je strojově dokonalé. Pak ale přijde takový nešvar, jako je třeba kouření a do té doby precizní stroj přestane fungovat správně.

Ano, právě kouření je jedním z největších problémů a volné radikály vždy doslova vypustí na párty uvnitř našeho těla. Je to přesně ten stav, kdy si tuto situaci dobrovolně sami tvoříme. Podobné je to například s alkoholem. Samozřejmě nemluvíme o skleničce vína večer, ale o pravidelném pití ve velké míře. Tohle jsou přesně ty stavy, kdy je oxidační stres nežádoucí. A to není všechno, jen čtěte dál…

Co způsobuje nežádoucí oxidační stres

  • kouření
  • alkohol
  • častý stres
  • znečištěné životní prostředí
  • nevhodná strava plná polotovarů
  • UV záření
  • nedostatek pohybu
  • přemíra pohybu - přetrénování
  • vyčerpání organismu
  • nedostatek spánku
  • přehnaná imunitní odpověď

*Tělo dočasně vyvolá oxidační stres a mírný zánět, když imunitní systém bojuje s infekcí nebo opravuje zranění. Potom tato část oxidačního stresu z našeho těla zase zmizí.

smog

Prevence před nežádoucím oxidačním stresem

Stejně tak, jako lze aktivně oxidační stres vyvolávat ho lze eliminovat. Životní styl a dietní opatření, která mohou pomoci snížit oxidační stres v těle, zahrnují:

  • vyváženou a zdravou stravu bohatou na ovoce a zeleninu
  • omezení příjmu zpracovaných potravin, zejména těch s vysokým obsahem cukrů a (nezdravých) tuků
  • pravidelně cvičit
  • přestat kouřit a nepít alkohol
  • snížení stresu
  • zamezení nebo snížení expozice znečištění a agresivním chemikáliím, pesticidům
  • pobyt na čerstvém vzduchu
  • užívání vhodných doplňků stravy - antioxidanty
  • udržování zdravé tělesné hmotnosti

maliny a boruvky2

Antioxidanty

Antioxidanty jsou molekuly, které jsou na rozdíl od volných radikálů stabilní. Umí se s nimi spárovat a zastavit tak řetězovou reakci. I když se podělí o jeden svůj elektron s volným radikálem, nepromění se v něj. Naše tvorba enzymů s antioxidačním účinky ale není všehoschopná a jakmile se oxidační stres stane nežádoucím, přestává dostačovat. To může vést ke zrychlenému poškození tkání, orgánů a dle studií pravděpodobně urychlovat procesy stárnutí. Právě proto se o antioxidantech tolik mluví ve spojení s mladistvým vzhledem pokožky. Mnoho odborníků se shoduje na tom, že pro udržení tělesné pohody a zdraví musíte získat širokou škálu antioxidantů - nespoléhat se pouze na jeden nebo dva zdroje.

Které suplementy přispívají k ochraně buněk před oxidativním stresem?

Známé antioxidanty z rostlinné říše: