Co jsou to nootropika? Chytré látky pro náš mozek překvapí.

Pokud jste už slyšeli o čím dál častěji skloňovaném fenoménu "BioHacking" (vědomý a aktivní přístup k vlastnímu životu a biologii), určitě vám neunikl ani výraz nootropika. Co se pod ním skrývá? Co s těmito látkami dokážeme vylepšit? Pokud chcete tak trochu hacknout svůj mozek, čtěte dál.

Zlepšit funkce mozku by chtěla si každý z nás. Lépe se učit, všechno si pamatovat, umět se perfektně koncentrovat a za žádnou cenu neprokrastinovat. To zní jako skvělý plán na produktivní a úspěšný život, že? Jak funkci mozku zlepšit se lidstvo snaží už po staletí - začalo to už se šamany a vládci, kteří chtěli získat nebývalé schopnosti. Umět něco lépe než ostatní, vyčnívat svými dovednostmi a všechno aplikovat do běžného života je bezesporu lákavé hlavně pro ty, kteří mají vysoké ambice a nároky. Na druhé straně je náš rychlý svět plný okolních ruchů, plný jakési audiovizuální inflace, se kterou se setkáváme dennodenně. Všichni tito narušitelé naší koncentrace dokáží funkce mozku vyvést z míry. Proto může být zaměření se na nootropika zajímavým řešením krize myšlení a soustředění se.

nootropika

Co tedy nootropika jsou přesně? Jde o doplňky stravy, léčiva ale i potraviny, které jsou označovány jako chytré drogy. Jejich schopností je zlepšovat lidskou paměť a funkce mozku. Termín nootropic je odvozen od starořeckého nos (vnímání) a tropein (ohnutí, otočení). Jedná se taktéž a oblíbené látky mezi sportovci, protože koncentrovat se a být psychicky v pohodě je pro sportovní výkon zásadní a tvoří velkou část úspěchu, shodují se všichni psychologové a psychoterapeuti. Nakonec se možná budete divit, jaké potraviny nebo látky mezi nootropika patří. A mimochodem, pokud jste ještě neviděli film Limitless (Všemocný) z roku 2011, doporučujeme ho shlédnout. Hlavní hrdina v tomto snímku poté, co vzal zázračnou pilulku, získal neobyčejně vysoké mentální schopnosti a stal se „mozkovým supermanem“. 

Mezi domácími znalci na poli lékařství je v tomto ohledu vpředu například Doc. RNDr. Vlastimil Dohnal. Dodává, že chytré látky pro náš mozek mohou pomoci tam, kde byla narušena mozková funkce - buď onemocněním nebo nějakým úrazem, šokovou situací a podobně. Upozorňuje taktéž,  že na rozdíl od drog, u nichž je nástup efektů rychlý, u nootropik je potřeba být trpělivý a užívat tyto látky pravidelně. Nootropika působí až po delší době, klidně po více týdnech až měsících. 

 

Nootropika jsou i v potravinách

Profesor Dohnal upozorňuje taktéž na některé potraviny, které jsou doslova zázračným zdrojem zmíněných látek. Mezi mně patří potraviny bohaté na lecitin. Náš organismus totiž z lecitinu získává cholin, základní stavební kámen acetylcholinu, který patří mezi základní neurotransmitery. Takto jsou nazývány látky přenášející vzruchy mezi našimi nervovými buňkami. Nedostatek tohoto přenašeče je spojován s některými nemocemi, například se vznikem Alzheimerovy choroby a jiných psychiatrických onemocnění provázených poruchami paměti. Na cholin jsou bohatá hlavně vajíčka, ale také brokolice, maso z lososa a hovězí játra, tedy potraviny které nemusí být každému po chuti. Patří totiž přesně mezi ty které buď milujete nebo naprosto nesnášíte. Naštěstí lze lecitin, ze kterého se cholin vyrobí, dostávat do těla i suplementací. Fyziologická potřeba lecitinu navíc v lidském organismu přirozeně stoupá například při zvýšené hladině cholesterolu v krvi, nadměrné fyzické a psychické zátěži, konzumaci alkoholu, rekonvalescenci a regeneraci. Důležité je také zmínit že s přibývajícím věkem klesá schopnost těla si cholin vyrobit samo.

nootropika3

Nootropika jako doplňky stravy

Mít jistotu, že užitečných látek pro náš mozek získáváme dostatek, je zaručené díky výtažkům, které se na trhu objevují. Chceme vám dát vědět, jaké to jsou. Kromě zmíněného lecitinu je významným nootropikem resveratrol. Že jste o této látce pocházející především z vinné révy ještě neslyšeli? Není to totiž úplně běžná rostlinná látka. Patří do skupiny polyfenolů, nachází se v mnoha rostlinách a je součástí imunitního systému rostlin. Mimo jiné příznivě působí na náš kardiovaskulární systém. Mnohem více jste jistě slyšeli o Omega 3 mastných kyselin z ryb. Rybí olej je bohatým zdrojem kyseliny dokosahexaenové (DHA) a eikosapentaenové (EPA), dvou typů omega-3 mastných kyselin. Dostatečné množství těchto látek v těle příznivě působí na stav našeho nervového systému, který jak víte s funkcí mozku naprosto souvisí. Známé taktéž je, že příjem kyseliny dokosahexaenové (DHA) z těla matky přispívá k normálnímu vývoji mozku plodu v jejím těle a kojenců vyživovaných mateřským mlékem.

Mezi nootropika patří i látky z našich nejoblíbenějších nápojů. Jde o kofein a l-theanin. Kofein je po chemické stránce alkaloid a hlavně jako zaručený “dobíječ” energie. Když jsme unavení, po šálku silné kávy sáhneme takřka automaticky. Kofein pomáhá zlepšit soustředění, ale i zvýšit čilost, bystrost, hbitost. A kdo kávu nemá rád, může taktéž využít síly doplňku stravy. Když se od kávy přesuneme k milovníkům zeleného čaje, všichni zpozorní, jakmile se vysloví aminokyselina l-theanin. Zároveň je to také glutamátový antagonista - blokuje glutamátové receptory v mozku, proces, který dle studií způsobuje pocit zklidnění díky zvýšené aktivitě alfa vln. Většina uživatelů L-theaninu uvádí uklidňující účinek už 30-45 minut po užití, Takže tady platí výjimka od toho, že nootropica začínají účinkovat až při delším užívání.

Rhodiola rosea (Rozchodnice) není pouze rostlinou patřící mezi adaptogeny. Ve volné přírodě jde o kriticky ohrožený druh, k jehož vyhubení došlo hojnými sběry - příznivé účinky této rostliny na náš organismus se staly tak proslulé, až se lidem takřka podařilo tuto rostlinu zlikvidovat. Naštěstí se dnes pěstuje přímo pro sběr, takže se ochrany nemusíme bát. Rhodiola příznivě působí na naše soustředění, mozkovou aktivitu i duševní výkonnost. Bylinku lze využít třeba při přípravě na zkoušky či obecně při učení a memorisování. 

Na závěr nesmíme zapomenout na Creatine, přírodní látku, na jejímž počátku vzniku stojí dvě aminokyseliny - glycin a arginin a další látku, aminokyselinu L-Carnitine. Ano, i tyto látky, tolik populární mezi sportovci, fitness nadšenci a kulturisty patří mezi nootropika. 

Starat se o vlastní mozek je vyplatí. Když předchozí informace dobře využijete, budete s nootropiky dobře zacházet po celý den a na pravidelné bázi, určitě můžete být připraveni na dechberoucí výkony vašeho myšlení, ale i zlepšený výkon během celého dne.