Jak být na podzim zdraví? Posilujte imunitu zaručenými tipy

Trápí vás s příchodem podzimu časté nachlazení, bolesti v krku nebo dokonce chřipka, jejíž období začíná od konce října a vrcholí v zimních měsících? A k tomu všemu tady máme dalšího nepřítele – koronavirus. Naše imunita tak umí být ještě zranitelnější a náchylnější, navíc, pokud se přidá stres ze současné situace. Přežijte tuto zatěžkávací zkoušku bez starostí díky několika zajímavým tipům, o které se s vámi chceme podělit. Výsledkem pak může být odolná imunita a pevné zdraví až do jara, ne-li déle, pokud se pro vás tyto rady stanou každodenní rutinou.

Funkce našeho imunitního systému jsou ovlivňovány dennodenně. Tělo se musí vyrovnat s mnoha aspekty okolí, od útoků alergií, toxinů, plísňových sporů či různého znečištění v ovzduší po vlivy, které mnohem silněji a vědomě vnímáme - teplotní výkyvy, nedostatek slunce a pokles energie z důvodu duševní nepohody. Právě podzim, kdy se dny krátí bleskovým tempem a za okny je často nevlídno, je pro populaci obecně tím nejnáročnějším období. Pokud se v těchto měsících cítíte zranitelní, neustále zimomřiví a dokáže vás rozhodit i pouhé vykročení z krbem vyhřátého obýváku na chladnou zahradu, kterou v noci přeběhl přízemní mrazík, znamená to, že vaše tělo bije na poplach a potřebuje nutně doplnit stráže na hradbách - posílit svou obranyschopnost.

podzim beh

Bohužel jsme si i díky reklamám v televizi zvykli na to, chtít okamžité řešení - hledat krásně zabalenou magickou pilulku, po jejímž požití bude vše takové, jak si přejeme. Tenhle scénář si raději nechte pro filmovou pohádku, protože každý odborník přes zdravý životní styl či dokonce klinický imunolog poví, že cítit se naprosto zdraví a silní i přes krizový podzim a zimu je o celkovém a dlouhodobém přístupu ke svému tělu. Zní to složitě? Ale vůbec ne! Mnohá opatření můžete udělat z minuty na minutu, jako třeba zvednout se od počítače a jít si pořádně protáhnout tělo – rozproudit lymfatický systém. Ale nepředbíhejme…

Buďte na sebe přísní a dodržujte plán

Správný plán je klíčem k úspěchu snad u všeho, do čeho se pouštíme. Proto si dejte za cíl dodržovat vaše rozhodnutí. Postupem času si z mnoha věcí vytvoříte rutinu a budou pro vás běžné. Nemusí to trvat vůbec dlouho a první zlepšení může přijít po několika dnech, nejdéle v jednotkách týdnů. Pojďme se tedy přesunout k následujícím doporučení, která vaší imunitu zaručeně nakopnou.

Otužování a práce s dechem

Nemusíte rovnou v Podolí skákat do listopadové Vltavy nebo do potoka za vaší vesnicí. To by bylo naprosto kontraproduktivní. Aby otužování zlepšilo obranyschopnost organismu a vybudilo všechny jeho funkce pro práci ve stylu švýcarských hodinek, je vhodné začínat postupně, ideálně ve vašem sprchovém koutě. Už 30 sekund studené sprchy každý den dokáže dělat divy. Když si budete postupně přidávat a dostanete se časem na přibližně 2 minuty pod proudem studené vody, efekty budou opravdu blahodárné. V tomto případě je ale pravidelnost opravdu klíčová. Expozice chladem může zvýšit produkci bílých krvinek, které jsou klíčové pro správnou funkci imunitního systému. Jedna studie zjistila, že u dospělých, kteří se pravidelně sprchovali studenou vodou po dobu 30 dnů, došlo ve srovnání se skupinou, která ledové sprchy neaplikovala, ke snížení nemocnosti o 30%. Výborné je kombinovat techniky otužování s dechovými cvičeními. Podívejte se například na videa s tzv. ledovým mužem - Wimem Hofem. Jeho metody byly vědecky zkoumány, jsou účinné, ale doporučujeme začínat pomalu.

wim hof

Práce s myšlenkami

Velkým problémem pro naše tělo je stres. Odčerpává z nás spoustu energie, pokud naše tělo drží v režimu boj-útěk, který lidskou rasu provází už od dob, kdy jsme žili v jeskyních. Je mu úplně jedno, jak moderní doba je. Při ohrožení, ať už je reálné nebo jen v naší hlavě, tělo nastartuje tyto automatické reakce pro přežití. Pokud čelíme fyzickému nebezpečí, je tato reakce efektivní. Pokud však čelíme psychické hrozbě, je tato reakce škodlivá, protože tělo zaplavuje stresovými hormony, které je složité odbourat. Postupem času organismus vyčerpá svoje rezervy, podléhá stresu a hroutí se - deprese, úzkost, vyhoření. Tyto stavy neuvěřitelně silným způsobem podrývají naší celkovou obranyschopnost a imunitní systém. Práce s myšlenkami nám ale může pomoci tyto situace řešit a hlavně jim předcházet. Různé metody meditace, práce s pozitivními afirmacemi, vizualizace pozitivních věcí nebo pravidelné psaní si toho, co se vám za daný den povedlo, zaručeně přehodí tělo na pozitivní notu a imunitní, nervový i endokrinní systém se uklidní. Podívejte se například na metodu mindfulness, kognitivně behaviorální terapii či metodu RUŠ

Cvičení

Pohyb a cvičení jsou pro naše tělo životadárné. Pokud máte sedavé zaměstnání nebo se doma moc nehýbete je jasné, že potlačujete správnou funkci mnoha systémů v těle. Pro příklad náš trávicí systém a zažívání - klíčové to orgány pro vstřebání všech veledůležitých živin. Při cvičení, ale i při obyčejné chůzi se toho však děje mnohem více - okysličuje se organismus, předchází se vzniku kardiovaskulárních onemocní, zvyšuje se energie, lépe se spí a přirozeně se zvyšují reakce imunitního systému. Takových 10 minut pravidelné jógy mezi prací dokáže divy, není nutné rovnou chodit na hodiny do posilovny.

Strava a životospráva

Přemýšleli jste o tom, zda si nevědomky neodčerpávate blahodárnou energii a zdraví zbytečnými prohřešky ve vlastní životosprávě? Škodlivost kouření a alkoholu snad ani nemusíme představovat, ale příznivý vliv poctivých a kvalitních potravin z prověřených zdrojů místo levných náhražek a polotovarů, to už snad za řeč stojí. I když se výživová gramotnost za poslední roky díky mnoha blogerkám a výživovým poradcům zlepšila, stále vidíme mnoho lidí u pultů a regálů nakupovat opravdu špatné suroviny s vidinou toho, že se ušetří pár korun. Jste to co jíte je tolik trefné! Jíst pravidelně ve stejné hodiny, dávat si pauzy mezi jídly, dodržovat správný pitný režim a dát si zákaz přemíry sladkého by měl být standard. Naplňte lednici kvalitní zeleninou, nakupte do špajzu pěkné ovoce a uschovejte si spoustu luštěnin, ořechů a cereálií na zábavné vaření v podzimních a zimních měsících. Jídelníček by měl být bohatý také na kvalitní tuky a proteiny z ryb, vajíček a BIO masa.

Suplementace

Kvalitní doplňky stravy jsou tím nejlepším prostředkem, jak celé svoje tažení za pevným zdravím podpořit a urychlit. Na podzim by neměl chybět příjem všech důležitých vitaminů a minerálních látek. Určitě nezapomeňte na vitamín C, vitamín D, B komplex, železo, selen a zinek. Naše zvláštní doporučení patří také adaptogenům, o kterých jsme psali v samostatném článku, který najdete zde: Adaptogeny a jejich schopnosti

Další doporučené doplňky stravy:

Pravidelný spánek

Spánek je nezbytný nejen pro regeneraci rozumových funkcí. Na naší imunitu a obranyschopnost má obrovský vliv. Není divu, že existuje Světový den spánku, jehož oslavy nám každoročně připomínají, jak důležité je pravidelně a dostatečně spát. Co se rozumí pod dostatečností? Přibližně 8 hodin poctivého, ničím nerušeného spaní. Části z nás může vyhovovat i o hodinu kratší pobyt v posteli, ale jakmile jde o 6 hodin a méně dlouhodobě, začne být imunita podlamována. 

Ale nejen ta, protože spánek je důležitý například i pro náš endokrinní systém. Patříte-li mezi nespavce, zkuste se zamyslet, zda dodržujete pravidla spánkové hygieny. Jde o soubor opatření, díky kterým je spánek dostatečně dlouhý a kvalitní. Do ní patří hlavně uléhání a vstávání ve stejnou dobu i o víkendech, příznivá teplota v ložnici mezi 18 až 20 °C, vyvarování se modrému světlu od televize či počítače alespoň jednu hodinu před spaním, odstranění všech rušících předmětů a alergenů z ložnice nebo zákaz jídla ve večerních hodinách. A ač zní některá z doporučení obtížně věřte, že chvíle tréninku vytvoří úplně jednoduchou rutinu, nad kterou za chvíli nebudete ani přemýšlet.