Jak se po nemoci dostat rychle do formy?

Překonali jste nemoc, ale stále se necítíte jako před jejím vypuknutí? Příkladem budiž současná situace a často skloňovaný postcovidový syndrom. Únava, bolesti kloubů, spavost, pocit přetrvávajícího zánětu v těle a celkové vyčerpání, kdy nemáte vůbec na nic chuť. Ještě častěji takový scénář nastává po borelióze, mononukleóze a výjimečný není ani po chřipce nebo angíně. Jak to, že se tělu nedaří vzpamatovat se? Lze mu nějak pomoci? Pojďte se s námi dozvědět o tom, jak se rychle vrátit do formy a neskončit znovu v posteli.

Zkrátit dobu rekonvalescence zní lákavě pro každého, kdo žije aktivním životem. Téma by šlo rozvést na jednotlivé nemoci a jak z nich rychle ven, ale to by vyústilo ve článek na mnoho pokračování. Všechny nemoci mají jedno společné. Musí s nimi bojovat náš imunitní systém. Hodilo by se tedy uvést „Posilujte imunitu!“ jako spásné řešení. Kéž by bylo naše tělo jednoduché! Samozřejmě, že akceschopnost a síla naší imunity je klíčová. Když vyrazíte za svým doktorem a sdělíte mu přání, nechat si odebrat krev a v žádance do laboratoře zaškrtnout test CD-57 (NK buňky), zjistíte jednoduše, jak jen na tom stav vašich přirozených zabíječů, velkých buněk imunitního systému, které jsou řazeny mezi lymfocyty a mají v těle úlohu rychle vyhledat a zničit nepřítele (viry, bakterie atd.). Jejich vysoký počet je žádoucí, ale co si počít s patogeny, které přirození zabíječi zlikvidovali? A právě tady se ukazuje, že posilovat imunitní systém je jenom jedním krokem, při snaze o rychlou rekonvalescenci po nemoci.

jak byt po nemoci fit6

Účinky antibiotik

Objev moderních antibiotik bezesporu patří mezi jedny z nejvýznamnějších objevů v historii lidstva a dopadů na zdraví. Bohužel i antibiotika mají svoji odvrácenou tvář, a proto by bylo dobré začít právě u nich. Pokud se bez nich léčba vaší nemoci neobešla, hrozí riziko, že jste byli vystaveni jejich nežádoucím účinkům. Nejčastěji to bývají tyto dva - přechodné oslabení imunitního systému a přemnožení nežádoucích bakterií ve střevech. Samozřejmě jsou také zátěží pro játra. Není tedy divu, že se po antibiotické kůře můžete cítit oslabení nebo v nepohodě. Proto nikdy nezapomínejte na probiotika a prebiotika pokaždé, kdy antibiotikum od lékaře “vyfasujete”. On sám by vás měl upozornit. Cílem je zamezení přerůstání škodlivých bakterií ve střevech, které mohou funkce imunitního systému ovlivňovat. Největší část imunity se tvoří právě v těchto místech našeho organismu. Kvalitní probiotika jsou složena z více kmenů přátelských bakterií, nejlepší verze poznáte podle vyšší ceny a nutností skladování v lednici. Prebiotika jsou potravou přátelských bakterií - probiotik a patří mezi ně hlavně vláknina. Nejkvalitnějšími zdroji je inulin, psyllium nebo africké mango, které má vysoký obsah vlákniny. Nezapomínejte, že vláknina je pro zažívací systém důležitá celoročně, její příjem by neměl být zúžen pouze na období nemoci a po ní.

Očista organismu po nemoci

Každá nemoc našemu tělu způsobuje zvýšený oxidační stres, antibiotika a jejich zbytky (metabolity) toxicitu pro některé orgány – hlavně játra a nežádoucí pro organismus je také veškerý odpad tvořený umírajícími bakteriemi viru. To znamená, že i když jste nemoc úspěšně přemohli, trpíte sekundární zátěží, která musí pryč, aby se tělo dostalo znovu do pohody. Proto by po léčbě měla následovat detoxikace. Schopnost těla, umět se při horečce potit, vám toho již hodně usnadnila. Ale co až pocení pomine? Udržujte zvýšený pitný režim, zařaďte do jídelníčku spoustu čerstvého ovoce a zeleniny, naopak si odepřete mastná jídla a takový vývar, to je zázrak! Detoxikaci po nemoci nikdy neprovádějte na sílu, organismus je už tak oslabený a potřebuje jemný, postupný přístup. Pomohou vám také doplňky stravy. Pro játra a jejich očistu neexistuje nic lepšího než ostropestřec, zdroj blahodárného sylimarinu, který játra hojí. Další doplňky, které usnadňují detoxikaci jsou Aloe vera, Yucca, Schizandra čínská nebo sladkovodní řasa Chlorella

jak byt po nemoci fit5

Doplnění vitamínů a minerálů

Když onemocníte, můžete se spolehnout na to, že vaše tělo spotřebovává větší množství vitamínů a minerálů kvůli boji s virem a dalším procesům. Zmínili jsme, že pocení je nepostradatelné. Bohužel má jednu méně výhodnou schopnost - dokáže z těla odvést i část minerálních látek. Jejich příjem a doplnění vám zajistí výše zmíněná strava, a protože je klidně možné, že zásoby některých látek se zcela vyčerpaly, je vhodná také suplementace. Tím rychle podpoříte i vyčerpanou imunitu a nenecháte nemoc opět vzplanout. Nejdůležitější je doplnění vitamínu D, vitamínu C, komplexu vitamínů B a z minerálů bezpochyby zařaďte hořčík citrát, zinek a železo

doporučujeme článek: JAK UŽÍVAT VITAMÍNY A MINERÁLY PRO MAXIMÁLNÍ ÚČINNOST

Udělejte si dobře a zapomeňte na starosti

Vrhnout se po nemoci ihned naplno do práce rozhodně není správná cesta, jak oslabenému organismu pomoci. Vyberte si pár dní dovolené navíc, prodlužte si neschopenku a odřekněte méně důležitou práci klientům. Prostě získejte trochu času na rekonvalescenci. Také nestojí za to splnit si nutně trénink a cokoliv dalšího z náročnějších aktivit, které musely jít na pár dní stranou. Zůstaňte pouze u strečinku, protahujte se, ať tělo neodvykne pohybu. Vyrážejte na procházky, na čerstvý vzduch. Dopřejte si masáž, wellness nebo dokonce lázně. Pokaždé poslouchejte svoje tělo, jak se cítí a dovolte mu najít prostor pro zotavení. Relaxovat a cítit se v pohodě, hodit za hlavu starosti, které vás čekají po návratu do práce vám může pomoci třeba i L-Tryptofan, Třezalka či Rhodiola.

jak byt po nemoci fit3

Co je to postcovidový syndrom? Jak se z něj zotavit?

Spojení, které v posledních měsících hýbe veřejností je postcovidový syndrom. Jde o ten samý stav po nemoci, shodují se s jinými onemocněními? Jak jsme psali v úvodu, rozvést téma rekonvalescence po jednotlivých onemocnění by vykázalo mnohonásobně delší článek. Ale jestli si to některé onemocnění opravdu „zaslouží“ je to právě nový typ koronaviru kvůli svému chování a schopnostem poškodit některé z orgánů. Existuje současně několik studií, ve kterých vědci odhalili, že až 40-60% lidí po prodělané infekci covid-19 (SARS-CoV-2) má určité zdravotní potíže, které je omezují v běžném, aktivním životě až v řádu měsíců po prodělání akutního stavu covidu. A tyto potíže není radno přehlížet, pokud se chcete zpátky do formy dostat co nejrychleji.

Charakter postcovidového syndromu není natolik odlišný od toho, co známe po jiných, hlavně virových onemocnění - přetrvávající únava, bolesti, celkové vyčerpání. Velká část těchto symptomů poukazuje jako u jiných nemocí na oslabení imunity, která v předchozích dnech s virem bojovala. Proto je důležité aplikovat rady z předchozích odstavců - podporovat imunitu vitaminy a minerály, zdravou, lehkou stravou, šetrně detoxikovat tělo, dopřát si klid a hodně spánku. Zákeřné ale je, pokud pociťujete i přetrvávající dušnost, kašel, bolest na hrudi. Covid je potížista v tom, že má schopnost rozvinout plicní fibrózu nebo snížit plicní funkce. Pokud tyto symptomy pociťujete ještě 2 měsíce po prodělání nemoci covid-19, neprodleně vyhledejte odborného lékaře a zůstaňte pod jeho dohledem. Lékař má navíc tu schopnost, napsat vám lázně nebo fyzioterapii a dohlédnout na vaše kompletní uzdravení. Ani plicní potíže v drtivé většině případů nejsou nenávratné a jestli nepatříte mezi ty, kteří byli hospitalizování, existuje jenom mizivé procento, že vás potkají. Běžný post-covidový syndrom tak není nic, s čím bychom se už jako lidstvo nesetkali. Může vám spíše připomenout, jak důležité je se o sebe dobře starat, protože zdraví máme jen jedno.