Jak se starat o nervovou soustavu

Nervová soustava je něco jako řídící středisko letového provozu. Tolik se o ní nemluví, ale bez její správné koordinace a funkce by došlo dříve či později k problémům a nehodám. Dovolíme si tvrdit, že nervová soustava je u široké veřejnosti tak trochu ve stínu imunitního systému, o jehož funkcích, podpoře nebo modulaci se mluví běžně a neustále, nejen při současné situaci, kdy nás zužuje pandemie koronaviru. Pojďme to změnit a dozvědět se vše potřebné o činnostech a potřebách nervové soustavy, protože tento řídící systém celého našeho těla si větší pozornost bezesporu zaslouží. A nejen pozornost, ale hlavně péči, která je často nedostatečná.

Nervová soustava každého z nás dostává denně opravdu zabrat a určitě ani ta vaše není výjimkou, pokud nežijete někde v Tibetu s mnichy a toužíte se stát zenovým mistrem. Potíž je v tom, že dnešní společnost je zaměřená hlavně na výkon, s čímž naši prapředci asi moc nepočítali. Tak, jak rychle se doba a technologie, se kterými jdou ruku v ruce nároky vyvíjí, neprochází člověk žádnou evolucí. Systém uvnitř nás je stejný po stovky let. Jak můžete tušit, velkým problémem je hlavně neřízený stres, kterému běžně podléháme, ale také nekvalitní výživa nervové soustavy, protože uveďme asi to na pravou míru - i nervy potřebují živiny a péči.

nervovy system3

Stres znamená vystavení se nepříznivým a nekomfortním podmínkám, na které tělo takto reaguje, aby se bránilo a nedošlo poškození. Pod poškozením si můžete představit například zvýšený krevní tlak, trávicí obtíže, sníženou funkci některých orgánů, nerovnováhu hormonů a nepopulární psychické problémy, které mohou vyžadovat dlouhodobou psychiatrickou péči. Přitom, jak už to občas bývá, zobání zázračných pilulek (s mnohými nežádoucími účinky) a čekání na zázrak není řešením. Přitom stačí dodržovat několik zásadních, ale vlastně poměrně jednoduchých kroků - řekněme, vytvořit si rutinu, která nás a náš nervový systém vrátí do rovnováhy. Pojďme si je pěkně popořadě představit... 

Spánek

I když náš mozek prakticky nikdy nespí, potřebuje naše nervová soustava osvěžit během noci kvalitním spánkem. Nám sice může připadat, že prospat se 6 hodin nebo ještě méně stačí, věřte však, že pro mnoho systémů našeho těla tato doba nedostačuje. Nervový systém není výjimkou. Nejlépe mu dělá, když usínáme pravidelně před půlnocí, kdy je spánek nejhodnotnější a spíme alespoň sedm a půl nebo nejlépe 8 hodin. Sami si všimněte, že když jste nevyspalí, je mnohem snazší se emocionálně rozhodit nebo podlehnout stresu.  Není divu, naše nervy kvalitní regeneraci vyžadují.

Čerstvý vzduch 

Stejně jako spánek je pro náš nervový systém důležité okysličení organismu. Docílit toho můžeme pravidelným pohybem a cvičením naprosto jednoduše a během chvíle. Pro správné okysličení není potřeba podávat maratonské výkony,  často stačí vyměnit auto za chůzi na nákup nebo do práce. Věděli jste, že mozek a celá nervová tkáň spotřebovává až 20 procent veškerého vdechnutého kyslíku? Hypoxie, tedy snížené množství kyslíku v organismu výše zmíněným doslova škodí. 

Strava a doplňky stravy

Sacharidy jsou v dnešní době často démonizovány. Samozřejmě, že není vhodné trávit čas s tabulkou mléčné čokolády, ale zároveň je důležité si uvědomit, že i nervová soustava a mozek pracují s palivem v podobě glukózy, tedy sacharidu. To co nechceme a neocení to ani naše nervová soustava, jsou prázdné kalorie ve stylu zmíněných sladkostí. Co vás v tomto ohledu musí zajímat jsou složené sacharidy - ty uvolňují energii postupně. Vhod přijdou taktéž superpotraviny a veškeré nutričně zajímavé potraviny. Zajímejte se například o borůvky, avokádo, (mladý) zelený ječmen, kustovnici čínskou neboli goji, dýňová semínka, vlašské ořechy, chlorellu, guaranu, macu, acai berry či kokosové a konopné produkty. 

Stejně tak potřebuje nervová soustava výživu v podobě vitamínů a minerálů. Samozřejmě, že jich je velké množství obsaženo ve výše zmíněných surovinách a superpotravinách,  pojďme si však vyselektovat ty, které našim nervů chutnají nejvíce. 

Mezi nejzásadnější vitamíny podílející se na správné funkci nervové soustavy patří ty z řady B. Je to jak vitamín B1 - thiamin, tak vitamín B3 nebo vitamín B6, známý jako pyridoxin. Neopomenutelnou funkci má taktéž vitamín B12, který je nejlepší doplňovat ve formě methylkobalaminu. Mezi minerály je bezesporu nejdůležitější hořčík. Ten je vhodné doplňovat v citrátové formě, ve které se dá získat i další mimořádně důležitý minerál -  zinek.  Doporučujeme taktéž doplňovat draslík, železo a vápník. 

Reflexní terapie

Jestli tento druh terapie neznáte, je dobré vědět, že jde vůbec o jeden z nejstarších druhů přírodní léčby. Principem je aktivní práce se všemi nervovými zakončeními v těle, za pomoci odborné znalosti rozmanitých reflexních bodů, se kterými se pracuje. Reflexní terapie se výborně hodí i v boji proti stresu. Existují body na břiše, levé ruce a levé noze, které pozitivně ovlivňují celý nervový systém. Tato terapie může připomínat masáž, při bližším poznání však zjistíte, že se mnohem více podobá akupunktuře, protože pracuje se stejnými body na těle. Velká míra uvolnění a příjemný pocit lehkosti těla je po reflexní terapii naprosto zaručený. 


Relaxační koupele

Tak jako pro reflexní terapii potřebujete zkušeného terapeuta, tak příjemnou relaxační koupel zvládnete sami v komfortu svého domova. Vyzkoušejte přidání různých éterických olejů do koupele a taktéž doporučujeme vyzkoušet relaxační koupel v epsomské soli, která není tolik známá, ale o to více blahodárná pro náš nervový systém. Zároveň výborně a detoxikuje tělo a navíc nám efektivně dodává hořčík přírodní cestou.

nervovy system2