Je možné se předávkovat minerály a stopovými prvky?

Minulý měsíc jsme vás informovali o tom, jak klíčový je vyvážený příjem všech vitamínů a co může způsobovat dlouhodobý nadbytek některých z nich. Dnes se pro změnu podíváme na minerální látky a stopové prvky. Ty hrají stejně důležitou roli v našich organismech jako vitamíny, a proto je dobré věnovat jim při suplementaci tu správnou pozornost.

Minerální látky se pro mnohé z nás často stávají chronicky nedostatkové. Může za to současný životní styl i nedostatek minerálů ve zdrojích, kde jich býval bohatý obsah. Z toho důvodu by se jejich cílené doplňování mělo stát samozřejmostí pro každého z nás, především pokud si uvědomujeme, že naše strava a životní styl nejsou zrovna ukázkové. Problémy mohou způsobovat i některé diety nebo potravinové nesnášenlivosti, kdy se můžeme o řadu cenných látek nevědomky připravovat. A především - víte, že minerální látky si neumí tělo samo vytvořit? Přitom by měly tvořit dokonce až 4% z naší celkové hmotnosti.

Pokud je příjem minerálů a stopových prvků nízký, funguje naše tělo tak, že začne hledat ve veškerých zásobách, které se nachází ve svalech, v kostech a taktéž v našem zázračném orgánu, jež se ze všech orgánů v našem těle dokáže nejrychleji zotavovat a růst - v játrech. Nejvýznamnější z hlediska nutričních defektů je nedostatek vápníku, železa a jódu. Odborníci si uvědomují taktéž rizika při dlouhodobém nedostatku zinku, hořčíku či selenu. Má tedy smysl sypat do sebe tyto minerály hlava-nehlava a mít tak jistotu, že jich máme dostatek, nebo že jsme si vytvořili zásoby na dlouhou dobu? Právě zde platí podobný princip, jako je u suplementace vitamíny. A to ten, že nejvíce klíčový je vyvážený příjem. U minerálů navíc fungují některé synergické efekty ale i opačné efekty, kdy přemíra jednoho minerálů může snižovat hladiny druhého.

magnesium

Vápník je jasně výhodný ve vyšším množství, ale zároveň není bezproblémový. Je potřebný pro udržení normálního stavu zubů a kostí, navíc aktivuje enzymy v celém těle. Přispívá k normální funkci nervových přenosů a k normálnímu energetickému metabolismu. Nedostatek je běžný u starších dospělých, zejména u žen a lidí, kteří jedí jen málo mléčných výrobků. Nedostatek vápníku v těle zvyšuje riziko zlomenin a křehkých kostí.

Tady jsou některé příznaky nadbytku vápníku:

  • zácpa, nadýmání, nevolnost a střevní plyn jsou běžnými vedlejšími účinky u zdravých lidí, kteří užívají vápník v množství 1 500 až 4 000 miligramů denně
  • dávky vyšší než 4 000 miligramů denně jsou rizikové pro poškozením ledvin
  • megadózy vápníku se mohou vázat se železem a zinkem, což pro tělo ztěžuje vstřebávání těchto dvou základních stopových prvků


Fosfor jasně ukazuje, jak může jeden minerál ovlivnit další. Mnoho fosforu totiž může snížit zásoby vápníku v těle.


Hořčík má některé blahodárné efekty podobné jako vápník. Mimo to přispívá ke snížení míry únavy a vyčerpání, k normální psychické činnosti a k normální činnosti svalů. Megadózy hořčíku se zdají bezpečné pro zdravé lidi, ale pokud máte onemocnění ledvin, může přetížení hořčíkem způsobit slabé svaly, potíže s dýcháním, nepravidelný srdeční rytmus a palpitace.


Železo najdeme třeba v dýňových semínkách. Tvoří část molekuly hemoglobinu, která se nachází v červených krvinkách a v těle distribuuje kyslík. Železo také přispívá k normální funkci imunitního systému a ke snížení míry únavy a vyčerpání. Předávkování doplňky železa může být opravdu rizikové a nebezpečné, zejména pro malé děti. Železo je při suplementaci vždy dobré ověřovat krevním testem.


Zinek je součást mnoha enzymů, a jako součást mnoha enzymů hraje zinek důležitou roli při tvorbě bílkovin v těle. Přispívá k udržení normálního stavu vlasů, nehtů či pokožky. Nedostatek zinku má za následek sníženou imunitu a zvyšuje náchylnost k infekci. Nedostatek zinku se dle studií také podílí na průjmových onemocněních, suplementace může být účinná při léčbě akutního průjmu. Zinek se také podílí na různých funkcích těla od růstu buněk po produkci testosteronu. Středně vysoké dávky zinku (až 25 miligramů denně) mohou zpomalit absorpci mědi v těle. Megadávky mohou narušovat vaši imunitní funkci. Gramové dávky (2 000 miligramů / 2 g) zinku způsobují příznaky otravy zinkem, jako je zvracení, žaludeční nevolnost a podráždění žaludeční sliznice.

 
Za jódem se musíme vypravit ke štítné žláze. Tam pomáhá regulovat mnoho procesů. Předávkování jódem způsobuje až neobvyklé zvětšení vaší štítné žlázy. Když konzumujete velmi velké množství jódu, minerál stimuluje vaši štítnou žlázu, která se v zuřivém pokusu snaží zvýšit produkce hormonů štítné žlázy. Tato reakce může nastat u lidí, kteří jedí hodně sušených mořských řas po dlouhou dobu.


Selen je základní stopový minerál. Ve formě selenocysteinu je složkou enzymu glutathionperoxidáza, který slouží jako silný antioxidant. Zlepšuje produkci a pohyblivost spermií. Selen může dle několika zahraničních studií zlepšit nebo dokonce zvrátit toxicitu rtuti. Výzkumníci v oblasti výživy spojili dávky až 5 miligramů selenu denně se zesílenými, ale křehkými nehty, vypadávání vlasů a potem s cesmínovým zápachem. Ve Spojených státech trpěla malá skupina lidí, kteří dostali chybně označený doplněk stravy obsahující 27,3 miligramů selenu (436x vyšší než DDD), intoxikaci selenem - únava, bolest břicha, nevolnost a průjem a poškození nervů.


Velké dávky fluoridu, které pravděpodobně nebudete konzumovat, způsobují fluorózu (hnědé skvrny na zubech), křehké kosti, únavu a svalovou slabost. Po dlouhou dobu mohou vysoké dávky fluoridu také způsobit malé hrbolky na kostech na páteři.


Dávky molybdenu převyšující 2x až 7x adekvátní příjem mohou zvýšit množství mědi, kterou vylučujete močí.


Tak jako u vitamínů platí, nejlepší je užívat minerály ze všech zdrojů. Tzn. že vaše strava by měla být maximálně pestrá, bohatá a doplňky stravy opravdu kvalitní, s dobře vstřebatelnými formami minerálů. Jako nejlepší příklad si můžeme uvést hořčík. Levné doplňky hořčíku totiž obsahují formu oxid, kterou se určitě nepředávkujete, ale taktéž tento důležitý minerál nezískáte, protože vstřebatelnost této formy je mizivá. Právě proto používáme do našich produktů značky Vito Life formu citrát, vykazující ideální vstřebatelnost. Podobně přistupujeme i k dalším suplementům

Vždy se podívejte, jaká doporučená denní dávka (DDD) je na etiketě nebo v popisu našich produktů. Potom si budete určitě jisti, že váš příjem minerálních látek je opravdu vyvážený. Stejně tak doporučujeme navštívit lékaře a nechat si vybrané minerály přímo otestovat z vyšetření krve. Budete mít jistotu a zároveň je to investice, která věříme, že se vždy vyplatí.

Přečtěte si také náš článek, jak vitamíny a minerály užívat pro maximální účinnost.

Perla akce 2+1 -07