Je možné se předávkovat vitamíny? Vyvážený příjem je klíčový

Málokdo z nás dokáže naplnit potřebný denní příjem vitamínů a minerálů pomocí běžné stravy. Proto jsou pro nás doplňky stravy často nezbytné. Navíc žijeme v době zaměřené na výkon, takže spotřeba některých látek tělem stoupá. Máme se bát, že bychom se mohli vitaminy a minerálními látkami i předávkovat, pokud to se suplementací dlouhodobě přeháníme? Dnešní článek věnujeme právě hypervitaminóze.

Naše tělo by bez určitých látek nedokázalo vůbec pracovat. “Pohonné hmoty” potřebují orgány, nervová soustava, svaly, chrupavky i veškeré ostatní tkáně, abychom ty se cítili dobře, energicky a celkově zdraví. Tisíce a tisíce procesů je závislých hlavně na vitamínech a minerálech, jenž tvoří jakýsi základ celé pyramidy. Není divu, že právě jim je věnována největší pozornost mezi doplňky stravy. Mnoho potravin, které dříve byly doslova nabité těmito látkami je dnes z důvodu pokročilých technologií pěstování, obsahující taktéž různé postřiky proti škůdcům nebo látky, které je modifikují aby vyrostly rychleji a vypadaly pohledněji na pultech obchodů značně ochuzených. Jde samozřejmě i o živočišné produkty (aplikace antibiotik), a proto je z tohoto důvodu dnes tolik populární BIO produkce a pokud to jde, vrací se mnoho lidí k vlastnímu pěstování plodin.

vitaminy (2)

Naše tělo taktéž v mnoha momentech vitamíny a minerály více spotřebovává nebo je nedokáže efektivně získat a rozeslat tam, kde jsou potřeba, typicky při poruchách trávicího traktu. Doplňky stravy by měl tedy zvážit každý z nás, kdo se snaží být v kondici a žije zdravým životním stylem.
Nejen my na našich produktech, ale všichni výrobci doplňků uvádějí doporučené dávky u každého produktu. Osobně ale doporučujeme nehledět pouze na etiketu a vyrazit za lékařem nebo osobně do odběrového místa jako samoplátce a nechat si ověřit hladiny vitamínů a minerálů vždy, když se rozhodnete na suplementaci více zaměřit nebo chcete porovnat současný stav vitaminů a stav po vitaminoterapii. Co se testování týká, existují taktéž i testovací kity pro odeslání vzorků moči nebo stolice do laboratoře a populární je taktéž analýza prvků z vlasů. Všechno testování má svoje pro a proti, osobně doporučujeme zůstat u prověřeného vyšetření z krve ve známé laboratoři. Tyto užitečné testíky na samoplátce stojí pouze několik stovek korun. Nic, co by zruinovalo peněženku. A investice do zdraví se přece vždycky vyplatí nejvíc...


Vitamíny rozpustné ve vodě jsou bezproblémové

Ve vodě se rozpouští většina vitamínů. Je to jak nejznámější vitamín C, tak vitamíny z řady B. Skupina “béček” má pěkný počet zástupců - B1 (thiamin), B2 (riboflavin), B3 (niacin), B5 (kyselina pantothenová), B6 (pyridoxin), B7 (biotin), B9 (folát) a vitamín B12 (kobalamin). Poslední z nich je jediný, který se v těle ukládá. Přebytek ostatních se vyplaví močí a nemá nežádoucí účinky, pokud byste je nesmyslně nepojídali po hrstech. To platí kromě mega dávek céčka (v řádech větších jednotek gramů). Při těch se mohou výjimečně objevit potíže se zažíváním a není to moc dobré ani na naše ledviny. Pamatujte tedy, že sypat do sebe velká kvanta vitamínů rozpustných ve vodě vytváří akorát tak drahou moč.

Vitamíny rozpustné v tucích se ukládají

Zbývají nám vitamíny A, D, E a K. To, že se rozpouštějí v tucích, způsobuje jejich ukládání v různých nejen tukových tkáních těla. Nejde o ukládání v řádu dnů, ale týdnů až několika měsíců. Jak můžete tušit, příznivé hladiny těchto vitamínů lze tedy lépe vybudovat. To ale znamená, že suplementaci lze i přehnat. Jako na problémový ukážeme na vitamín A. Jeho doporučená dávka je 2,3 mg na den. Přirozeně se vyskytuje jen v potravinách živočišného  původu. V rostlinách najdeme pouze karotenoidy, ze kterých se vitamín A teprve v těle vyrábí. Při nejhorších případech může předávkování áčkem po dlouhou dobu způsobit poškození jater a kostí.

Populární a často velice nedostatkový vitamín D označujeme za jeden z nejdůležitějších vitamínů a je dobré ho suplementovat, protože ze slunce ho většinou dostatek nedokážeme v běžném městském životě získat. Vystřelit jeho hladiny nad horní hranici je tak poměrně obtížné, a proto jsou nežádoucí účinky vzácné. Přehnané dávky nám však mohou vyplavovat vápník. Potom se stává rizikem kalcifikace měkkých tkání. Zajímavě spolu souvisí vitaminy E a K. Totiž pokud éčka užíváme moc, můžeme si způsobit nedostatek K. Zajímavé, že? Vitamín K z vitamínů rozpustných v tucích představuje asi to nejnižší riziko. Je však prokázané, že jeho vysoké dávky mohou interagovat s některými antibiotiky. Pozor na to.

vitaminy 4

Mnoho rostlinných výtažků a jiných suplementů obsahuje vitamíny

Běžně neznamená, že pokud si nekupujete přímo dózy z jednotlivými vitamíny, nemáte jejich příjem zvýšený. Mluvíme především o tom, že mnoho jiných suplementů s rostlinnými výtažky obsahuje některé z vitamínů. Známe případy, kdy má zákazník některý z vitamínů ve třech různých zdrojích, ale ani o tom neví, protože si řádně neprostudoval popis. Potom se snadno může některou látkou předávkovávat dlouhodobě nebo zbytečně tyto hodnotné látky vylučuje močí.

Proto doporučujeme udělat si doplňcích stravy pořádek a užívat takové dávky, které naše tělo opravdu potřebuje. Vždy máte k dispozici krevní a jiné testy pro ověření hladin a doporučené dávkování na etiketě produktu či v popisu. A jak je to s minerály? Na problematiku jejich nadužívání se podíváme zase někdy příště.