Máme ze slunce dostatek vitamínu D? Letní paprsky často nestačí

Vitamín D byl po dlouhou dobu jakýsi outsider mezi vitamíny. Přitom je potvrzeno, že v našem těle ovlivňuje na stovky procesů. Existuje tedy jednoduché doporučení být co nejvíce vystavení paprskům slunce, abychom tohoto vitamínu měli dostatek? Bohužel to se slunečním zářením není tak snadné. Není tak divu, že velká část populace má “déčka” nedostatek. 

Když je řeč o déčku, myslíme tím přirozeně se vyskytující formu vitamínu D3. Vitamín D je souhrnný název pro skupinu steroidních hormonálních prekurzorů označovaných jako kalciferoly. Patří mezi několik vitamínů, které jsou rozpustné v tucích a mají tedy tu výhodu, že se lépe ukládají v našich tkáních. Proč má tedy mnoho lidí déčka nedostatek? Malým zdrojem (mluvíme tady asi tak o 10%) je samotná strava, zbytek vitamínu D se přirozeně vytváří v kůži, když na ní s intenzitou dopadají sluneční paprsky (UV-B záření). Důležité je uvědomit si, že velice záleží také na zeměpisné šířce, kde se daný člověk, který chce hladinu tohoto vitamínu zvýšit, nachází. Jak můžete tušit, v nevýhodě jsou seveřané, naopak u Středozemního moře si mohou lidé vyskakovat. Bylo zjištěno, že v oblasti, kde se nachází Česká republika, je sluneční záření pro získání ideálních hladin vitamínu jen v letních měsících s omezením na dobu kolem poledne a brzkého odpoledne, kdy jsou paprsky nejpřímější a maximálně intenzivní.

vitamin d - opalovani

To ale není jediné omezení, které vstřebávání déčka ze slunce provází. Svoji roli hraje taktéž věk a samotná schopnost kůže záření přijímat. V nevýhodě jsou taktéž lidé s přirozeně vyšší pigmentací či hodně opálení jedinci, jejichž pigmentace působí jako filtr. Je ve vašem okolí smog? Pak pravděpodobně proniká na vaší kůži taktéž méně slunečních paprsků, které tělo v přeměnu vitamínů využije. A jeden z největších problémů si ještě necháváme na konec. Dosud jsme se totiž nezmínili o opalovacích krémech. V reklamách nás často straší rakovinou kůže z přemíry slunečního záření a tak má mnoho z nás až chorobnou snahu se stále něčím natírat a mazat. Přitom v České republice nás slunce nějak výrazně nezužuje. Jednoduše to nelze srovnávat v žádném případě s jihoevropskými státy či tropickými oblastmi okolo rovníku. Paradoxem bývá, že mnohem škodlivější mohou být některé samotné krémy. Jen se podívejte na jejich složení. Občas se budete divit. Takže všeho s mírou…

Jak zjistit zda mám vitamínu D dostatek?

Rozhodně není třeba čekat na některé nežádoucí účinky, které z vážného nedostatku vitamínu D pramení. Symptomy mohou být od špatné nálady po obecně zvýšenou nemocnost z důvodu slábnoucí imunity až po dlouhodobé narušení spánku, svalovou slabost a ztrátu apetitu. 

Že chcete hladiny vitamínu D zkontrolovat můžete říci vašemu obvodnímu lékaři, který odešle váš krevní vzorek do laboratoře, kde stav s maximální přesností vyhodnotí a za několik dní nyní zašlou výsledky. Bohužel stále část lékařů vysokou důležitost vitamínu D nezná nebo jí nepřikládá správnou váhu a tak vám test mohou odmítnout napsat na vaší zdravotní pojišťovnu. To ale není žádná tragédie. Finančně nenáročné shledáváme nechat vše provést na samoplátce. Orientační cena vyšetření bývá kolem 1 500 Kč. Za informovanost se to určitě vyplatí. 

Co když zjistíte, že trpíte nedostatkem nebo víte, že jste rizikovou skupinou?

Nyní už určitě tušíte, že celým řešením není odhalit se od rána do večera před sluncem a vychytávat všechny jeho paprsky. Nejen váš lékař by vás správně měl informovat o koupi kvalitního doplňku stravy a většímu zaměření se na vhodný jídelníček. Jen pro informaci - v roce 2014 publikovali vědci z Edmontské univerzity článek, ve kterém ukázali na chybu ve stanovení doporučené denní dávky (DDD) vitamínu D. Poukázali na to, že doporučovaných 600 I.U. nestačí ani na pokrytí potřeb zdravého člověka. Dávka by  podle nich měla být téměř 15x vyšší, tedy 8895 I.U. denně. Podle nejnovějších návrhů dalších specialistů se navržená DDD pohybuje na 6000 I.U.. A potřeba samozřejmě roste u lidí, kteří potřebují nakopnout imunitu z důvodu dlouhodobé nemoci. Jen se podívejte, s čím vším nám vitamín D pomáhá:

  • přispívá k normálnímu vstřebávání/využití vápníku a fosforu
  • přispívá k normální funkci imunitního systému
  • přispívá k normální hladině vápníku v krvi
  • přispívá k udržení normálního stavu kostí
  • přispívá k udržení normální činnosti svalů
  • přispívá k udržení normálního stavu zubů
  • podílí se na procesu dělení buněk

V současnosti je zkoumaných mnohem více možných účinků vitamínu D, bohužel však nejsme schopni o nich psát z důvodu nařízení komise EU o zdravotních tvrzení. O čem však psát můžeme je strava, kterou lze pro další příjem důležitého vitamínů zavést. Pokud milujete mořské plody a středomořskou stravu, je to jedině dobře. Nejen, že získáte zdravé mastné kyseliny, ale taktéž vitamín D. Ústřice, krevety, sardinky, losos - to jsou výborné zdroje společně s houbami, vaječnými žloutky, mlékem či hovězími játry. Pro někoho však může jako nejsnazší zdroj zůstávat kvalitní doplněk stravy. Přesto doporučujeme všechny zdroje kombinovat. I odborná veřejnost se shoduje, že je to vůbec nejlepší možnost. Jak jistě víte, pestrá strava je důležitá, přináší mnohem více benefitů a slunce nám navíc vždycky zlepší náladu.

vitamin d - kuze