Zlepšujeme trávení krok za krokem

Těšíte se na letní grilování a hostiny pod širým nebem, ale zároveň máte strach, jak to vaše zažívání zvládne a zda si nepřivodíte víc diskomfortu než potěšení? Léto bývá obecně obdobím, kdy se méně kontrolujeme a více si užíváme. Pojďte se s námi podívat na několik zásadních tipů, jak se zbytečně neomezovat a všechno si vychutnat bez starostí.

Žaludeční nevolnost, nadýmání, plynatost, pálení žáhy, zácpu nebo průjem zná asi každý. Problém však nastává, když se tyto obtíže plíživě stávají standardem po oblíbeném jídle. Pokud v našem těle funguje všechno jak má, zbytky natrávené potravy opouští tělo za dvacet čtyři hodin. Splňujete také tento harmonogram našeho organismu? Jestli ne, je to dobrý ukazatel, že je potřeba něco změnit a zabránit narůstajícím potížím do budoucna. Mnohá opatření jsou navíc poměrně jednoduchá a dají se aplikovat okamžitě. Nastartovat správné zažívání navíc můžeme podpořit některými doplňky stravy. Pojďme to vzít pěkně popořadě, ať je pro vás cesta za absolutním komfortem trávicího traktu přehledná.

grill

Proč máme problémy s trávením?

Co se vůbec děje uvnitř nás, když se naše trávicí soustava stává nespolehlivým společníkem? Příčin může být několik a samozřejmě se mohou sčítat a páchat tak větší škodu. Jakási stravovací gramotnost se sice stává standardem, ale rychlý životní styl často stěžuje tento standard dodržovat. Jak jistě tušíte, stres, rychlá jídla se surovinami neznámého původu či málo pohybu v kanceláři společně s hordou kávy a slazených nápojů v kuchyňce mohou tyto problémy snadno nastartovat.

Představte si tento proces: Dáte si například ve firemní kantýně nezdravý oběd plný  modifikovaných surovin, které ve střevě způsobují zánět a oběd zapijete kávou s mlékem, kterou máte rádi, ale víte, že vám často nesedne. Proč? Pravděpodobně máte laktózovou intoleranci - tedy intoleranci na mnoho mléčných produktů, kterou vám však lékař běžným testem neodhalil. Je jasné, že v zažívání začne mela. Část diskomfortu vytváří taktéž neprospěšné bakterie, které jsou živeny mnoha sacharidy z potravy. Následně se ještě více generuje zánět, tolik ohrožující pro sliznici střeva. Ta postupem času začne vykazovat mírně zvětšené procento propustnosti a části potravy, které tímto sítem s omezenou účinností začnou procházet do krevního řečiště vyvolají alergické reakce, tělo vyplaví mnoho histaminu a celý zánět se tak ještě podpoří. Pěkné že? Takto může v průběhu let vypadat i proces ve vašem zažívání pokud si připustíte, že váš životní styl není ideální. Není potom divu, že se nám trávicí trakt tak často bouří, jakmile dostane i malou záminku. Ale nyní to jdeme napravit!

Pryč s potravinami které vám nesedí!

Někdy ani nepotřebujeme ty nejlepší alergologické testy abychom věděli s jakými potravinami máme problém. Vytipujte si, co vám dělá potíže, těžko a nevolno nebo po čem máte i klidně jen mírnou alergickou reakci v ústech (jazyk svědí, mohou se objevit puchýřky a zduřelé dásně). Omezte také obecně problematické potraviny, tedy ty s obsahem lepku,  mléka a plné sacharidů. Zbavte se různých polotovarů a potravin neznámého původu. naopak přidejte zdravé tuky - panenské oleje, zeleninu, ovoce a luštěniny či biomaso, pokud nejste vegetariáni. Už tento krok musí po několika dnech objektivně ukázat, že jste na správné cestě - zbavili jste se totiž toho, co vás z největší části může dráždit. 

Udělat si čas a dodržovat pravidelnost

I přes omezení škodlivých potravin mnohdy dokážeme dále stěžovat trávení život. Jde hlavně o problém přejídání, jídla pozdě večer nebo hltání. Většina expertů přes výživu se shoduje, že člověk s běžným energetickým výdejem potřebuje jíst ideálně 3x denně. Pauzy mezi jídly jsou důležité z toho důvodu, že nechat se vytrávit je zdravé. Taková očista trávicího ústrojí formou vyhladovění mezi jídly totiž přispívá i zdravé mikroflóře a celé trávicí ústrojí si může odpočinout. Každé jídlo bychom měli pořádně kousat (alespoň 25 - 30 kousnutí na každé sousto) a za žádnou cenu nepospíchat. Však většinou nic neuteče. Zkuste také jako zásadu nikdy nejíst po 19 hodině večerní. 

Prospěšné doplňky, enzymy a probiotika

Na hlavu postavené zažívání je vždy dobré aktivně podpořit také vhodnými doplňky. Přidat k tomu ještě vhodná probiotika a trávicí enzymy je vůbec tou nejlepší cestou za dobře fungujícím zažíváním. Vyzkoušet můžete jak jednu z nejuniverzálnějších léčivých bylin, třezalku tečkovanou, tak méně známý ibišek - označován často okra. Určitě jste slyšeli o benefitech vlákniny. Jejím zdrojem je třeba poměrně málo známá Acai berry, bobulovitá plodina a superpotravina, jejíž zemí původu je Jižní Amerika a snad vůbec nejznámějším zdrojem vlákniny je Psyllium. Tato vláknina po konzumaci může zvýšit svůj objem až čtyřicetkrát, přičemž vzniká gel, který pohlcuje nadbytečnou tekutinu. Dále bobtná a tím vyplavuje z traktu škodlivé látky a zplodiny. Tím také změkčuje stolici a přispívá ke správnému vyprazdňování, což oceníte určitě i při zácpách a jiných problémech s vyprazdňováním. A enzymy? Proč je užívat a jaké? Enzymy jsou bílkoviny, které tělo produkuje, aby katalyzovaly specifické chemické reakce. Slinivka, žaludek a slinné žlázy uvolňují všechny enzymy, které pomáhají rozkládat jídlo na živiny, které vaše tělo dokáže absorbovat. Enzymy také chrání střevo tím, že odbourávají zánětlivé sloučeniny, jako jsou lektiny, které přispívají k prosakování (propustnosti) střev. Doporučujeme vyzkoušet například Bromelain a Papain. To je naprosto úžasná kombinace proteolytických enzymů z papáji a ananasu. Mimochodem, než se rozhodnete pořídit si nějaká kvalitní probiotika se širokým spektrem kultur je dobré vědět, že skvělým zdrojem přátelských bakterií jsou taktéž kysané mléčné produkty, kefíry.


Pohyb je lék na všechno
 

Zdravé tělo je tam, kde je zdravý pohyb. A platí to i u zažívání. Pohybem a cvičením totiž podporujete peristaltiku střev, což znamená že se mohou lépe pohybovat a zpracovávat potravu. Jak jistě víte, pohyb nás taktéž odvádí od stresu, velkého to škoditele i pro náš trávicí trakt.

 

Další tipy pro zlepšení trávení, které doporučujeme:

 

  • Správný pitný režim
  • Omezit kouření a alkohol
  • Při pálení žáhy využijte jedlou sodu a heřmánkový čaj
  • Detoxikujte pomocí živočišného uhlí, enterosgelu a chlorelly
  • Eliminujte polykání vzduchu při jídle i  mluvení
  • Vyzkoušejte FODMAP dietu
  • Udržujte si optimální váhu
  • Nepoužívejte antibiotika, pokud to není nutné (narušují mikrobiom)

 

piknik